Letiště v Indianapolis napájí obří solární elektrárna

Radomír Dohnal - 06 Únor 2017

Letiště po celém světě se možná liší kvalitou zázemí nebo počtem přepravených osob, ale navzájem si jsou velmi podobná. Například vždy je tu spousta nevyužité plochy podél ranvejí. solární elektrárna letiště v Indianapolis

Obří solární elektrárna letiště v Indianapolis
foto: solarprofesionals.com

Vychází to z logiky věci, piloti letadel potřebují pro bezpečné vzlety a přistání rozhled. Letiště v americkém městě v Indianopolis se ale rozhodlo tento nevyužitý prostor přece jen zaplnit a neohrozit přitom provoz. Osadilo zde solární panely.

Správa letiště v Indianopolis si pochopitelně byla vědoma, že okolí ranvejí nemůže zastavit žádnou výrazně nadhorizontální stavbou. Ale instalované přisedlé plochy solárních panelů neruší rozhled.

Po jejich instalaci navíc může Správa odepsat náklady, které souvisely s účty za elektřinu. Jejich soukromé zařízení, známé dnes jako IND Solar Farm, totiž generuje takové množství energie, že by to stačilo na celoroční provoz 3650 amerických domácností. Čili dost na to, aby se pokryla spotřeba všech terminálů.

Některá letiště už na výhody spojené s místní výrobou elektřiny přišla, ale nikde zatím nestojí takové zařízení, jako IND Solar Farm. Ta byla budována ve třech postupných fázích, a v současnosti pokrývá plochu 74 hektarů.

A to prý ještě není definitivní podoba. Letiště má plochu, která se může s pomocí solárních panelů dobře zhodnotit, a tak bude Správa letiště Indianopolis investovat do dalšího rozvoje.

S 87 478 nainstalovanými panely a výkonem 20+25 MW je to skutečně největší solární letiště světa. Denverské mezinárodní letiště (a jeho nejstarší letištní solární farmu v USA) trumfne co do velikosti čtyřikrát.

„Plány na vybudování solární elektrárny na letišti v Indianapolis začaly vznikat někdy mezi lety 2009-2010,“ říká generální manažer Správy letiště v Indianopolis, Kent Ebbing. „Většina letišť sází na louku se senem, ale nám prostě přišel nápad se solární farmou zajímavější. Z celé Indiany má také naše letiště v Indianopolisu ty nejlepší podmínky pro využití solární energie.“

Výstavbu zahájila nejprve instalace 44 128 solárních panelů v centrální zóně, a ve dvou navazujících blocích výstavby byly podél ranvejí dosazeny panely schopné sledovat dráhu slunce po obloze.

„Asi nejčastější otázkou, kterou ve vztahu k letišti a solárním panelům slyším, je, jestli nebudou panely oslňovat přistávající piloty,“ říká Ebbing. „A mohu vás uklidnit. Solární panely světlo absorbují, neodráží ho. Bílé budovy představují pro piloty mnohem větší problém, než solární farma.“

IND Solar Farm
Zpět na HybridPřidat komentář

V Brně na letišti je FVE o výkonu 20MWp už pět roků a zatím si žádný pilot nestěžoval. A to má Brno cca 40 000 pohybů letadel za rok.

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, TMY čekatel

Obrázek uživatele Radovan

A například v Ostravě taky.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen aby to neházelo prasátka pilotům do očí ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sice nevím jsetli ta část dole tam přibila až po tomto komentáří, ale v případě že ne, tak chci říct, příště nečtěte jen nadpis.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nepřibyla :).

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Kuk

Rozhodně nepřibyla, jen pan Wilibald je línej číst.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol