Krajské školy začínají používat auta na CNG pohon

Stlačený zemní plyn začínají v rámci projektu Vysočina šetří energii používat krajské školy na Vysočině. Jako první si vozidlo na pohon CNG pořídila Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště v Pelhřimově.

Škoda Octavia G-TEC s pohonem na
foto: Škoda Auto

Nová Škoda Octavia s motorem na alternativní pohon bude sloužit jako vozidlo autoškoly. Škola díky pohonu na stlačený zemní plyn výrazně ušetří na provozních nákladech auta.

Možnosti alternativního pohonu všem příspěvkovým organizacím Kraje Vysočina představili v loňském roce zástupci společnosti E.ON. Na webovém portálu projektu Vysočina šetří energii si mohou všechny příspěvkové organizace bezplatně zkalkulovat úspory ve svém vozovém parku, pokud budou využívat vozidla na CNG.

Do webové aplikace zadají svůj vozový park a také přibližný roční nájezd. Odborníci energetické společnosti E.ON následně provedou každé organizaci analýzu úspor nákladů.

„Jsem rád, že projekt Vysočina šetří energii přináší konkrétní řešení úspor pro Kraj Vysočina. Projekt běží již třetím rokem a díky spolupráci se společností E.ON jsme nabídli možnost úspor v oblasti veřejného osvětlení obcí a nyní v provozu vozového parku našich příspěvkových organizací,“ říká hejtman Vysočiny Jiří Běhounek.

Ten odstartoval projekt energeticky úsporného kraje podpisem společného memoranda v roce 2012. „Těší nás, že můžeme na Vysočině ve spolupráci s Krajem Vysočina nabídnout celou řadu úsporných opatření a otestovat je v praxi projektu energeticky úsporného kraje. Jako dobrý partner se snažíme dávat našim zákazníkům vždy něco navíc a projekt Vysočina šetří energii je toho důkazem,“ doplňuje Michael Fehn, jednatel energetické společnosti E.ON.

Výhody alternativního paliva CNG se dají shrnout do tří přídavných jmen – levné, ekologické a bezpečné. Oproti klasickým palivům jsou náklady na pohonné hmoty až o 50 % nižší a v potaz je nutné vzít také nulovou silniční daň u vozidel na CNG.

Díky nízké pořizovací ceně tohoto paliva a značným ekologickým výhodám se řadí mezi paliva budoucnosti. Stlačený zemní plyn CNG se vyskytuje v plynné formě, je tvořen cca z 98 % metanem a z důvodu produkce nižšího množství škodlivin při jeho spalování je méně zatěžující k životnímu prostředí než ostatní druhy paliv.

CNG jako pohonné palivo je bezkonkurenčně nejvýhodnější a spoří při každém čerpání hotové peníze. Oproti naftě je možné uspořit cca 35 %. V porovnání s benzínem je to v průměru 50 %. Také ve srovnání s rozšířeným LPG jsou úspory kolem 20 %.

Cenová výhoda ovšem není na veřejných CNG stanicích zřetelná na první pohled. Důvodem je zobrazení ceny. Zatímco konvenční paliva včetně LPG se zobrazují v litrech, CNG cena je udávána za kg. Důležitý je přitom obsah energie. A zde jsou velké rozdíly mezi palivy.

Obsah energie v palivech:

CNG: 13,3 kWh/kg
Benzín: 8,6 kWh/l
Nafta: 9,9 kWh/l
LPG: 6,8 kWh/l

V 1 kg CNG je tolik energie, kolik odpovídá 1,5 litru benzínu a cca 1,3 litru nafty, popř. 1,9 litru LPG. Z toho pak vycházejí porovnatelné ceny:

• LPG 23 Kč/l
• Benzín 37 Kč/l
• Nafta 37,50 Kč/l
• CNG 16 Kč/l

tisková zpráva

13 Comments on “Krajské školy začínají používat auta na CNG pohon”

  1. dát tam elektromotor, tak
    dát tam elektromotor, tak by ušetřili ještě dalších 50 %, navíc se na elektromotoru nemá co porouchat, je to prostě motor, žádná převodovnka, turbo, lambdasondy, NIC
    baterie mají za 10 let degradaci pouhých 15 %, takže životnost je vyšší jak u ropných aut
    lži o opaku neposlouchejte

    1. Legrační je, že absolvent
      Legrační je, že absolvent autoškoly na elektromobilu, by se nedokázal pohybovat s běžným spalovákem. A zřejmě neprošel u zkoušky.
      Z jednoduchého důvodu – automatické převodovky elektromobilu. Ty další odlišnosti, jak třeba jiný způsob jízdy, pomiňme. Ovšem automatická převodovka je zásadní. Nikdy jsem nepochopil, proč my v Evropě musíme furt kvedlat klackem, pomalu pouštět spojku, pomalu přidávat plyn, řadit, podřazovat, učit se rozjíždět do kopce, přešlapávat na brzdu a vyřaďovat a dalších XY věcí, které u automatické převodovky mého elektromobilu Peugeot Ion prostě neřeším. A proč Evropě automatickou převodovku nabízejí automobilky jen u nejdražších aut a to ještě jen u některých typů.
      Ostatně asi proto žádná autoškola nemá auta s automatem.

      1. U elektromobilu je určitě
        U elektromobilu je určitě výhodnější než automatická převodovka přímé napojení motoru na diferenciál, nebo přímo na kola.
        Co se týče automatické převodovky u spalovacích motorů. Pro úspornou a maximálně efektivní jízdu je třeba, aby řidič volil převodové stupně podle toho, co se chystá udělat. To zatím žádný algoritmus u automatických převodovek neumí. Nemluvím samozřejmě o „polovodičích“, kteří nechápou, co po nich ten „klacek“ chce a jezdí s o polovičku vyšší spotřebou, než udává výrobce. Pro ty je automatická převodovka úleva od zbytečného trápení.

      2. Aha, spalovací myšlení
        Aha, spalovací myšlení :-). Já tomu tak říkám a občas do toho taky spadnu, protože desetiletí zvyku jsou desetiletí zvyku. Omlouvám se, můj elektromobil samozřejmě automatickou převodovku nemá, jen přímý převod, jako všechny ostatní prodávané elektromobily. To člověka pouze mate na první pohled stejná páka, jaká je u automatických převodovek ve spalovacích vozech. Byť tady mám jen polohu P Parking, N Neutral, R couvání, D jízda. A levou nebrzdím, nebrzdím dokonce ani pravou. Protože jen povoluji pedál „plynu“ a auto brzdí motorem a rekuperuje, tedy dobíjí baterie.

            1. Tak vidíte, musíme
              Tak vidíte, musíme všichni přešlapávat pravou nohou mezi plynem a brzdou.
              Kdyby jste někdy jezdil autem s automatickou převodovkou, tak by jste věděl jak je těžké přejít z auta se spojkou na automatiku a doporučuje se aspoň na čas si levou šlapku „přivázat“ k opěrce.

              Brzdit levou nohou (ve které nemáte cit k brzdění) umí jen k tomu cvičení řidiči – a vy mezi ně určitě nepatříte. Tak nevím, proč ty vaše řeči o Evropě, řadicích hůlkách, automatických převodovkách apod.

              1. To bych tedy netvrdil.
                To bych tedy netvrdil. Téměř po 20 letech řízení aut s manuálem jsem si sednul nejdřív do hybridu a následně do elektromobilu a v obou případech jsme instinktivně hrábl levou nohou do prázdna teprve až při návratu a parkování. Spíš bych se bál, jak by se mi jezdilo manuálem po delším ježdění s EV. Zejména u i3, kde je rekuperace nastavená tak dobře, že brzdový pedál prakticky nepotřebujete vyjma situací, kdy musíte z nenadání zaflekovat. To je velmi návykové.

                Kromě toho nechápu, jak souvisí komfort automatu nebo ještě lépe EV s rekuperací s tím, kterou nohou se šlape na brzdu.

      3. Jen pro zajímavost, dnes
        Jen pro zajímavost, dnes lze absolvovat autoškolu a zkoušky na autě s automatem. Využívají to prý 2% žadatelů. Myslím že je to velmi zajímavá možnost pro méně zručné i starší lidi. V řidičáku to je pak vyznačeno, že mohou řídit pouze automat. Ale musím potvrdit že řízení elektromobilu je díky rekuperačnímu brzdění velice komfortní. Pro mě jako pro řidiče tak i pro brzdové destičky, které se malinko zahřejí pouze při dobrždění v křižovatkách a při řešení nepředvídaných situací. O kvedlání ani nemluvě…

Napsat komentář