Uděláme vám v autech jasno!AUTO
Uděláme vám v autech jasno!
Elektroletadlo přeletí světSVĚT
Elektroletadlo přeletí svět
Na letište Ruzyně povede tramvajPRAHA
Na letište Ruzyně povede tramvaj
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rokMOTO
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rok

Kosmická loď SpaceShipTwo poletí na plast

Jan Grohmann - 28 Květen 2014

První komerční let vesmírné lodě SpaceShipTwo společnosti Virgin Galactic se nezadržitelně blíží. Nyní přišla Virgin Galactic s poměrně zásadní zprávou. SpaceShipTwo pletí na termoplast.SpaceShipTwo

SpaceShipTwo bude pořádat skoky na nízkou orbitu země.
foto: Virgin Galactic

SpaceShipTwo se dvěma piloty a šesti pasažéry vynese do výšky deseti kilometrů proudové letadlo WhiteKnightTwo. Poté se kosmický letoun odpojí a zapne svůj raketový motor, který jej vynese až do výšky 100 km – na oficiálně uznávaný počátek kosmického prostoru.

Stojí však za připomenutí, že Virgin Galactic garantuje dosažení výšky „pouze“ 80 kilometrů, kde začíná kosmický prostor podle americké armády.

Raketový motor SpaceShipTwo na tuhá paliva vyvinula americká firma Sierra Nevada Corporation. Na rozdíl od jiných raketových motorů na pevná paliva, raketový motor SpaceShipTwo lze v případě nutnosti vypnout dle libosti.

První verze SpaceShipOne používala pevné palivo na bázi kaučuku - hydroxylem zakončený polybutadien HTPB (Hydroxyl-Terminated PolyButadiene). Avšak po řadě testů se Virgin Galctic rozhodla vyzkoušet jiný typ paliva.

Raketový motor SpaceShipTwo v akci. Tušili jste, že plast hoří tak dobře?
video: YouTube

SpaceShipTwo s cestujícími na své cestě do vesmíru využije jako pevné palivo polyamid, konkrétně termoplast. Nejznámějším představitelem termoplastů je nylon, silon nebo plexisklo.

"Rozhodli jsme se jít do toho s polyamidem, což je ozdobný způsob, jak říkat jednomu druhu plastu," říká generální ředitel společnosti Virgin Galactic George Whitesides. Nové palivo umožní zlepšit některé výkonové parametry letounu, včetně o něco většího výškového dostupu.

Výhodou polyamidu jako paliva je navíc skutečnost, že raketový motor SpaceShipTwo není nutné upravovat. Letoun dokáže používat oba druhy paliva. Podle Whitesidese instalace nového paliva si vyžádá „pouze několik zlepšení palivového systému.“

Inženýři Virigin Galactic otestují nové palivo během čtyř pozemních zážehových testů. Na konec léta je pak naplánován testovací let, kdy po 60s zážehu raketový motor vynese SpaceShipTwo do výšky 110 km.

První zákazníci se mají na na hranici vesmíru podívat již začátkem příštího roku. Jedna letenka vyjde na 250 000 dolarů (necelých 5 milionů Kč). Letenku si zamluvilo již 700 lidí.

Virgin Galactic
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to má za sebou - po 6 vteřinách letu. Jeden pilot po smrti, druhý se naštěstí zachránil. Po zveřejnění výsledku šetření havárie se snad dozvíme, jak to s tím hybridním motorem vlastně je.

Zatím kralují v kosmickém provozu jen ruské motory, které firmy v USA nakupují do zásoby. Havárie za havárií, ještě chybí havárie SpaceX a bude to zameteno.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V článku i debatě uplně chybí že jde o hybridní raketový motor! Palivo je pevné, okysličovadlo kapalné (oxid dusný). Proto lze motor také vypínat.

Jinak k debatě, dynamit je opravdu nitroglycerín v křemelině, a zmíněné plexisklo (PMMA) je náhodou vynikající kandidát na palivo pro hybridní motor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli si nevezou vlastní kyslík pro dokonalé spalování, jakože asi ne, tak to moc ekologické nebude. V těch velkých výškách se to nejspíš brzo rozloží díky kosmickému záření.

Raketový motor bez kyslíka alebo okysličovadla? Vtipné. To by nebol raketový motor ale kachle.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odhaduji, že na to se tady nehraje. Sojuzy létají na hydrazin. To je ještě o pár levelů horší. Když náhodou raketa spadne, máte na světě chemickou havárii.

Jedna z prvních běžně rozšířených umělých hmot je celuloid, což jest vlastně výbušnina. V práškové nebo vláknité formě se mu také říkalo třaskavá bavlna, protože se vyráběl nitrifikací celulózy. Takže jsem tušil, že některé plasty hodně dobře hoří. Jenom bych to nechtěl čichat. Zplodiny asi budou dost děsně smrdět.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, nitrifikací celulózy vzniká nitrocelulóza což je vlastně dynamit. Kdysi dávno se z celulózy dělali i kulečníkové koule a občas nějaká shořela :-) A celofán se dá snad pořád ještě koupit:-)

Je pravda, že je to blízko, obojí je to organická chemie založená na uhlíkových řetězcích, které mají některé skupiny nitrifikované, ale je to přece jen vedle. Nitroglicerín je nažloutlá čirá kapalina lehce čpavého zápachu, celuloidová pravítka mají doma pořád skoro všichni, takže víme, že netečou. Je zajímavé, že organické sklo, které celuloid nahradilo, se dá také dle článku použít jako silná hořlavina (a výbušnina). Organika je prostě výbušná. :-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jste mimo. Dynamit je nitroglycerín v křemelině. Z nitrocelulózy se vyrábí moderní střelný prach a s dynamitem nemá nic společného.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, máte pravdu, popletl jsem to.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články