Konec pošťáků, nastupují robotičtí kurýři

Estonský start-up Starship Technologies spustil ve Velké Británii, Německu a Švýcarsku doručování drobného zboží pomocí malých kurýrních robotů. Malá robotická vozítka se při cestě k zákazníkovi autonomně pohybují po chodnících.

Estonská firma uvedla v život koncept robotické dopravy drobného zboží
foto: Porsche

Starship Technologies byla založena v roce 2014 Ahti Heinlaiem a Janusem Frissem, estonskými spoluzakladateli známého komunikačního programu Skype. Cílem firmy je zásadním způsobem změnit podobu doručování malých zásilek na malé vzdálenosti.

Jedná se tedy o řešení problému “poslední míle” z oblasti dopravy lidí a zboží. Doprava na velké vzdálenosti je v současné době řešena velmi efektivně.

“V současné době největší problém logistických společností je doručování zboží na poslední míli,” vysvětluje Hainla. “Když dodávka zastavuje každých několik minut, kvůli zaklepání na další dveře, je to největší zdroj plýtvání.”

Největší problém je dopravit zboží a lidi ze skladů nebo stanic hromadné dopravy přesně až do cíle cesty. „Poslední míle představuje 30 až 40 procent nákladů na doručování,“ říká Allan Martinson, jeden ze šéfů Starship Technologie

Vidíme začátek konce lidských pošťáků a kurýrů?

Estonská firma Starship Technologies na konceptu robotických kurýrů pracuje s několika partnery. „Letos jich chceme mít stovky a příští rok snad i tisíce,“ říká James Roy Poulter, spoluzakladatel londýnské firmy Pronto, která bude jako jedna z prvních šestikolé roboty na své rozvážky jídla používat. Pronto prozatím rozváží jídlo pomocí své obrovské flotily kol a skútru.

Roboty otestuje také největší evropský rozvozce jídla, společnost Just Eat, přední německá doručovací společnost Hermes nebo německý maloobchodní prodejce Metro Group .

Samotný estonský robot má velikost menší ledničky a je poháněn čtyřmi elektrickými motory o výkonu pouze 4×50 W. Maximální doručovací vzdálenost je 5 km. Robot putuje k cíli rychlostí 6 km/h, dokáže ale uhánět až 16 km/h. Větší rychlost však není z bezpečnostních důvodů možná.

robot

Robot je navržen pro pohyb mezi lidmi.

Celý robot je v maximální míře vyroben z běžně dostupných (tedy levných, opravitelných, zaměnitelných, lehce dostupných) komponentů. Robot využívá k navigací kamery, infračervené kamery a ultrazvukové senzory (používané například v autech při couvání). Samozřejmostí je GPS.

Robot se ale nepohybuje zcela bez dozoru. Nad pohybem bdí operátor za monitorem počítače. Ten také dokáže pomocí mikrofonu a reproduktorů komunikovat skrz robota s okolím.

Maximální nosnost robota je 18 kg (40 liber). Náklad se přepravuje v zamykatelné schránce, kterou si zákazník otevře pomocí chytré aplikace v mobilu a za dohledu operátora v centru. Pomocí stejné aplikaci zákazník rovněž zjistí, kde se robot v danou chvíli nachází.

Estonský start-up testoval svého robota ve 12 zemích po dobu 9 měsíců. Roboti najezdili při testech okolo 8000 km a při provozu minuli na 400 000 lidí bez jediného incidentu.

Šestikoloví roboti jsou alternativou k létajícím zásobovacím dronům. Pro bezpilotní létající stroje všeho druhu hraje rychlost, jednoduchost přepravy i bezpečnost zásilky proti případným agresorům.

Obrovským problémem létajících dronů všal zůstávají svazující a omezující právní a bezpečnostní regulace leteckého provozu.

10 Comments on “Konec pošťáků, nastupují robotičtí kurýři”

    1. S napevno danými GPS a
      S napevno danými GPS a nejspíš GSM modulem to půjde sledovat snadno, horší když to zabalí do alobalu. Je to bohužel smutnou realitou a nikoliv jenom ČR že se krade. Jen se o tom jinde třeba tak moc nemluví. Není ale třeba výjimkou že se navzájem krade nebo jinak škodí na obou stranách hranice.

  1. Jako programátor si celkem
    Jako programátor si celkem živě dovedu představit tu tunu problémů 😀 😀 😀 Zkrátka to bude takovej tesla autopilot, kterej nebude vědět, čí je. Ale na druhou stranu, když si objednáte vejce, dorazí už třebas i rovnou míchaný, takže svoje výhody to jistě mít bude 😎

Napsat komentář