Kolibříka za 10 000 euro si objednalo už přes 700 zájemců

Kolibřík neboli „Colibri“ je elektromobil, resp. elektrické mikroauto. Jeho duchovním otcem je Thomas delos Santos, který na projektu pracuje už od roku 2008. Teď se konečně blíží do cíle. Miniaturní jednomístný elektrovůz si předobjednalo už 700 zájemců.

Elektrické mikroauto Colibri z Německa
foto: Colibri

Když si Thomas delos Santos v roce 2008 dělal první nákresy konceptu svého mikroauta, nejspíš ještě vůbec netušil kam až ho jeho nápad zavede. Malé, lehké, šetrné auto je pokračováním trendu, který je už nějakou dobu patrný: miniaturní dopravní prostředky pro jednoho až dva lidi určené do města, poháněné elektřinou.

Toyota má svůj i-Road, v Evropě jde touto cestou . Německý miniaturní elektromobil Colibri je další z mnoha podobných pokusů. Přeci je ale v lecčem výjimečný. Předně: vypadá a chová se jako skutečné auto, přestože není tak prostorný.

I další specifikace odpovídají autu: dveře pro usazení řidiče se otevírají vzhůru, vzadu jsou umístěny třetí. Nabízí 180 litrů zavazadlového prostoru, max. rychlost 120 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,9 vteřiny a dojezd 110 km. Baterie je lithium-železo-fosfátová o kapacitě 6,5 kWh, nabijete ji za dvě hodiny z běžné zásuvky nebo za 20 minut na 80 % rychlodobíječkou.

Rozměry vozu jsou 2750 mm délka x 1180 mm výška x 1130 mm šířka. Hmotnost je 440 kg, výkon motoru 24 kW. Spotřeba zhruba 6 kWh/100 km. Vůz by měl ustát dokonce i crash-testy NCAP. Ovládá se pomocí centrálního dotykového displeje, podobně jako Tesla Model S. Životnost je 220 000 km nebo osm let ježdění.

Finální verze mikroelektromobilu Colibri měla premiéru letos na autosalonu v Ženevě a také v Hannoveru. Zjevně řadu lidí zaujal, protože do dnešního dne má firma Innovative Mobility Automobile GmbH, která za ním stojí, už 700 předobjednávek. A další přibývají každým dnem.

Přibližně polovina z těchto zájemců jsou soukromé osoby, druhá polovina pak firmy nebo organizace, případně fleetoví operátoři. Právě v oblasti sdílení aut může mít Colibri zajímavou budoucnost. Vývoj elektromobilu podpořila Evropská unie, německé federální ministerstvo pro vědu a vzdělání a Svobodný stát Durynsko.

Podle představitelů IMA je zájem o Colibri jasným důkazem tohoto, že čas mikromobility přichází. Počet objednávek je údajně tak vysoký, že vozy pro rok 2015 jsou již vyprodané. Výroba by přitom měla začít koncem roku 2015.

Tak vzdálený začátek výroby přeci jen trochu „zavání“, vezmeme-li navíc v úvahu, že cena auta začíná na 8900 euro plus 55 euro měsíčně za pronájem baterie. Ale držíme palce!

7 Comments on “Kolibříka za 10 000 euro si objednalo už přes 700 zájemců”

  1. Už tady dlouho na
    Už tady dlouho na stránkách nebyla nějaká zajímavá motorka .
    http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/neuvedeno/elektricka-motorka-od-dechaves-garage-26787.html

    DCH1 Test Ride
    http://www.youtube.com/watch?v=7ITDmTVZFuo

    http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/neuvedeno/lit-motors-kubo-27036.html

    Meet kubo: an electric scooter to carry all your stuff! by Lit Motors —
    http://www.youtube.com/watch?v=B5SESrw8ccM
    kubo: a tour through an electric cargo scooter
    http://www.youtube.com/watch?v=cp_4nRFneRM

  2. Po roční zkušenosti s
    Po roční zkušenosti s Tazzari Zero bych byl k podobným vozítkům velmi skeptický, anebo alespoň opatrný. Nízká stabilita, velký vnitřní hluk, zpochybnitelná bezpečnost… Nemáte výhodu motocyklu (rozhodně ne v zácpách, nanejvýše částečnou při parkování do úzkých míst), ani běžného auta (úložné prostory). Podobně jako u Toyoty i-Road jsem tak pesimista.

      1. Na článek to nedá,
        Na článek to nedá, protože jsem měl jen rok možnost vozidlo kuse využívat na služební pojížďky po Praze a okolí, dohromady jsem mohl v různých podmínkách (od parného léta po sněhové závěje; od kočičích hlav na Praze 1 po rovné dálnice) najet do 350 km.

        Tazzari bylo děláno jako sportovní vůz (velké papuče, tvrdé nastavení). Plastová karoserie nepohlcovala hluk z jízdy po nerovnostech, při přejezdu z asfaltu na kostky to bouchlo v celém autě, při jízdě po kostkách už od 30 km/h jste se kvůli hluku nemohli bavit se spolujezdcem. Nefungovalo moc zamykání dveří(!), stěrače byly pro kočku. V mínusových teplotách a na sněhu vozidlo sice topilo, ale i když bylo odopojeno z nabíječky v plné kapacitě, po chvíli hlásilo prázdnou baterii a člověk nevěděl, jaký skutečný dojezd mu zbývá. Nakonec jsem zapadl do sněhu a kvůli zadnímu pohonu a nedostatečnému zatížení jsem nebyl s to vyjet. Po té nám ještě v létě naprasklo pravé rameno řízení, automechanik, co měl vozidlo na zvedáku, říkal, že je to celé tak vachrlaté, že podobných těžkých závad na podvozku budeme mít hodně. Vozidlo proto silně nedoporučuji. To, že bylo v určitou dobu jediným dostupným novým autem s li-ion bateriemi, už nyní naštěstí neplatí. Myslím si, že legislativní úprava umožňující jednodušeji schvalovat tato dvoumístná vozítka do 600 kg má za následek to, že se šetří na bytelnosti, která se pak odráží ve kvalitě zpracování a ruku v ruce s tím jízdním komfortu. Jediné vozítko tuším podobné kategorie, které mohu po osobní zkušenosti cca 30 km pochválit, je MIA.

Napsat komentář