Kia představuje novou inteligentní manuální převodovku bez mechanické vazby

Kia představuje celosvětově první ukázku spojení 48V mild-hybridního systému pohonu se spojkou bez mechanické vazby (‚clutch-by-wire‘).

Převodovka iMT byla vyvinuta v Evropě v rámci programu elektrifikace hnacích jednotek. Zachovává zažitý způsob ovládání jako u klasické manuální převodovky.
foto: Kia

Kia odhalila další podrobnosti , kterou automobilka navrhla pro řadu modelů Kia s mild-hybridním elektrifikovaným pohonem (MHEV). Jde celosvětově o první ukázku spojení 48V mild-hybridního systému pohonu se spojkou bez mechanické vazby (‚clutch-by-wire‘).

Uvedenou technologii vyvinula automobilka s cílem dále snížit spotřebu paliva a emise CO2 modelů Kia s mild-hybridním pohonem (MHEV), nicméně při zachování radosti za volantem spojené s ovládáním klasické manuální převodovky.

Kia prostřednictvím iMT potvrzuje svoji vedoucí roli ve vývoji ucelené řady elektrifikovaných pohonů pro zájemce o vozidla v co nejširším cenovém rozpětí. Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi a zcela hladce spolupracuje se 48V pohonem MHEV.

Převodovka iMT ve spolupráci se startérem/generátorem mild-hybridního pohonu (MHSG) při dojíždění na volnoběh před zastavením vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go).

Rovněž umožňuje krátkodobou jízdu na volnoběh s vypnutým motorem za rychlostí až 125 km/h, po níž následuje hladké znovuspuštění motoru ve chvíli, kdy řidič sešlápne akcelerační nebo spojkový pedál. Systém dokáže za reálných jízdních podmínek zlepšit celkovou spotřebu paliva i emise CO2 přibližně o 3 %.

Zvolený převodový stupeň zůstává v záběru i při vypnutém motoru. Jakmile řidič sešlápne brzdový nebo plynový pedál, motor se znovu spustí se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací, zde s využitím výkonové posily poskytované ústrojím MHSG.

Pokud řidič sešlápne pedál spojky kvůli přeřazení, resp. pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh (s rozpojenou spojkou).

Jak to funguje – krok za krokem

Když vozidlo začne dojíždět na volnoběh, řidič nechává zařazený převodový stupeň, zatímco zvolna klesá rychlost jízdy (např. před zatáčkou, křižovatkou či semaforem).

Převodový stupeň je stále zařazený a ústrojí iMT posílá elektronický signál převodovce a pohonu MHSG k hladkému vypnutí motoru a rozpojení spojky.

Vozidlo s vypnutým motorem stále jede na volnoběh s rozpojenou spojkou, aby zpomalování nebylo příliš intenzivní a maximálně se zužitkovala kinetická energie vozidla.

Pokud řidič sešlápne plynový pedál s cílem opět zrychlit, resp. sešlápne-li pedál spojky kvůli přeřazení, ústrojí MHSG znovu spustí motor se zvoleným převodovým stupněm nebo na neutrál (s rozpojenou spojkou).

Díky elektrické posile systému MHSG a 48V baterie jsou okamžitě zajištěny správné otáčky spalovacího motoru i převodovky.
Pokud rychlost vozidla poklesne pod určitou hranici, motor se znovu spustí s výkonovou posilou systému MHEV a současně se sepne spojka, aby se motor zbytečně nenamáhal se zařazeným převodovým stupněm.

Vývoj nové převodovky iMT automobilky Kia probíhal v Technickém centru značky v německém Offenbachu pod dohledem Dr Michaela Winklera, ředitele úseku hnacích ústrojí. Komentuje Dr Winkler:

„Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky.“

Dr Winkler pokračuje: „Elektrifikace je tématem, které se vine napříč celým naším evropským úsekem vývoje hnacích ústrojí, přičemž naše práce zahrnuje vývoj 48V mild-hybridních pohonů prostřednictvím nové převodovky iMT typu ‚clutch-by-wire‘ coby doplňkové technologie. Chceme i nadále poskytovat řidičům jim dobře známé ruční řazení, zatahující více do děje, takže toto je ideální řešení pro novou řadu pohonných ústrojí MHEV, které v nadcházejících měsících napříč Evropou uvedeme.“

Zažitý způsob ovládání jako u klasické manuální převodovky

Přestože ústrojí iMT zavádí novou čistě elektronickou technologii ‚clutch-by-wire‘ namísto mechanické vazby mezi řidičem a převodovkou, zůstává zachován stejný způsob ovládání a zapojení do děje jako u klasického manuálního ústrojí.

Nový systém nebere řidiči potěšení za volantem spojené s používáním manuální převodovky. Spojkový pedál se ovládá stejně jako u klasického manuálního ústrojí, navíc s lepší ovladatelností díky elektromechanickému způsobu kontroly spojky a ‚bodu záběru‘ ve prospěch zcela hladkého řazení.

iMT nahrazuje mechanickou vazbu mezi řidičem a převodovkou prostřednictvím technologie elektronické spojky ‚clutch-by-wire‘. Díky tomu lze použít menší nádržku spojkové kapaliny, neboť signál ke změně převodového stupně poskytuje řídicí jednotka převodovky (TCU).

iMT nahrazuje mechanickou vazbu mezi řidičem a převodovkou prostřednictvím technologie elektronické spojky ‚clutch-by-wire‘. Díky tomu lze použít menší nádržku spojkové kapaliny, neboť signál ke změně převodového stupně poskytuje řídicí jednotka převodovky (TCU).
foto: Kia

Ústrojí iMT se poprvé objeví ve dvou modelových řadách s pohonem MHEV a nejnovějšími motory ‚Smartstream‘. První je rodina modelů Ceed, konkrétně v České republice již prodávaný model XCeed v novém provedení ‚EcoDynamics+‘ s naftovým motorem 1,6 litru CRDi a mild-hybridním systémem.

Další karosářské varianty modelové řady Ceed (HB a Sporstwagon) budou následovat na přelomu roku. Převodovka iMT též bude montována do modernizovaného modelu Kia Rio EcoDynamics+, jehož uvedení v České republice je naplánováno na třetí čtvrtletí 2020 s novým benzínovým motorem 1,0 litru T-GDi a mild-hybridním ústrojím.

Nová převodovka bude nasazena i do řady budoucích modelů Kia; ještě do konce roku 2020 plánuje Kia představit řadu nových motorů a ústrojí MHEV.

tisková zpráva

3 Comments on “Kia představuje novou inteligentní manuální převodovku bez mechanické vazby”

  1. toľko kurvítok keď to jestvovalo veľmi jednoduchu – trabi
    toľko kurvítok keď to jestvovalo veľmi jednoduchu – trabi s „hyconmat-om“ – spojka bola stále „stlačená/rozpojená“,na kľukovom hriadeli čerpadlo, pri spojka hydraulický valec, po pridaní otáčok nad „voľnobežné“ hydraulika „uvoľňoval spojku“. každé povoenie akcelerátory znamenalo rozpojenie medzi motorom a rýchlostnou skriňou.
    ps – fungovalo to aj nedávno „trabantom okolo sveta“.

Napsat komentář