Kia instaluje v Evropě první 100kW CHAdeMO rychlodobíječky

Kia aktuálně také v České republice uvedla na trh elektromobil Kia Soul EV. Spolu s ním se chystá v Evropě začít budovat vlastní síť rychlodobíjecích stanic. První dvě už má u svého sídla ve Frankfurtu.

Je zajímavé, že 100kW CHAdeMO rychlodobíječky od korejské společnosti Signet Systems Inc. jsou na druhé straně vybaveny také konektorem CCS Combo2.
foto: Kia

Kia se pyšní tím, že u svého sídla ve Frankfurtu nad Mohanem nainstalovala dvě „nejrychlejší rychlodobíječky v Evropě“. Jde o 100kW CHAdeMO rychlonabíječky.

Nutno dodat, že „nejrychlejší rychlonabíječky“ má ale v Evropě jednoznačně ve své síti Superchargerů, které mají výkon až 135 kW. S elektromobilem Kia Soul EV (a zatím ani žádným jiným vyjma ) však nejsou kompatibilní bez redukce.

Většina rychlodobíjecích stanic CHAdeMO instalovaných doposud v Evropě má maximální výkon 50 kW. Zdrojnásobení výkonu znamená výrazné urychlení dobíjení. Z 0 na 80 % například „naplníte“ 27kWh baterii elektromobilu Kia Soul za 25 minut místo 33 minut s 50kW verzí CHAdeMO.

Kia plánuje postupem následujících měsíců vybudovat napříč Evropou u svých dealerů a jednotlivých národních sídel síť 233 dobíjecích stanic (ne nutně rychlodobíjecích). Ty doplní 140 už existujících dobíječek u distributorů a dealerů.

Zákazníci Kia tak budou mít k dispozici celkem 373 dobíjecích stanic Kia. Zatím není jasné kolik z nich bude rychlodobíjecích ani kolik z nich bude 100kW CHAdeMO.

tisková zpráva

8 Comments on “Kia instaluje v Evropě první 100kW CHAdeMO rychlodobíječky”

  1. pozor na to, je potřeba
    pozor na to, je potřeba vědět při jakém rozsahu je výkon stanice definován.

    Chademo „50kW stanice“ má specifikaci max. 500V, 125A = 62,5kW
    Chademo „100kW stanice“ má specifikaci max. 500V, 200A = 100kW

    Jenže dnes valná většina elekromobilů používá zapojení 96s článků což odpovídá cca 350-360V jmenovitě a kolem 400V jako max. dobíjecí napětí, takže z toho plyne těch max. 50kW pro „50kW stanici“, ale „100kW stanice“ už pustí do vozů jen max. 80kW, tedy nabíjecí výkon není dvojnásobný, k tomu by bylo potřeba zvýšit proud na 250A, což je ale už mimo původní specifikaci Chademo konektoru, která právě u 200A končí.

    1. Tak, tak, méně často
      Tak, tak, méně často znamená více. Jinak pokud to myslí vážně, ne jako slibotechna ČEZ se 150 stanicemi od roku 2011 a skutek utek, tak by se na trhu v ČR stal lídrem v dobíječkách. Protože v ČR má kolem 70 prodejních míst a servisů. Ale asi to tak horké nebude, když se hovoří o Evropě a 233 nabíječkách, navíc ne nutně rychlonabíječkách. Což je škoda. Byl by to podobně významný impuls, jako slovenská síť rychlodobíječek GreenWay podporovaná Nissanem http://www.plug-in.sk. Možnost rychle dobít poblíž a navíc cestovat do sousedních měst je významným plusem v rozhodování při nákupu elektromobilu. A to jich mají na Slovensku jen 15, v ČR pro zasíťování stačí kolem 20 rychlodobíječek.
      Jen doufám, že to nebudou pomalé dobíječky, de facto domácí běžné zásuvky 230V 16A. Pak by bylo lepší namontovat na zeď zásuvku jen pár metrů od parkovacího místa CEE 400V 16A 5-kolíková červená, též známá jako CETAC, 3+1+uzemnění, samice, IP44, IEC60309 v ceně 150,- Kč.
      Od Renaultu Twizzy přes Peugeot Ion a Nissan Leaf až po Tesla Model S, každé elektroauto je možné nabít se správným adaptérem z této zásuvky. Viz článek Nabíjení elektromobilů – levný návod pro hotely, obchody, úřady http://www.elektromobily-os.cz/blog/2014/09/12/nabijeni-elektromobilu-levny-navod-pro-hotely-obchody-urady/.

    2. To nemá společného s
      To nemá společného s bateriemi, ale s tím, co uvedl Pajda výše. A taky nezapomínejte, že nabíjitelnost baterie stoupá s její kapacitou. Jakkoliv 50kW může vypadat výkonně při nabíjení 24kWh baterie Leafu nebo i3, už s 85kWh Teslou byste u takové „rychlodobíjecí“ stanice skejsnul skoro dvě hodiny.

    3. Myslím, že to je přesně
      Myslím, že to je přesně ten důvod, proč se tak výkonné nabíječky instalují. Trend je zřejmý a nemá cenu instalovat každé 2 roky výkonnější nabíječku, protože baterie nového modelu má zase o něco větší kapacitu. Že to pro současné modely není zas až takový přínos, je druhá věc.

Napsat komentář