Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech
Nový Superb slavnostně odhalen!ŠKODA
Nový Superb slavnostně odhalen!
Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitouOBJEV
Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitou
Armáda zkouší auta na vodíkARMÁDA
Armáda zkouší auta na vodík

Kia chce mít na trhu robotická auta do 15 let

redakce - 06 Leden 2016

Společnost Kia Motors nedávno představila svoji novou podznačku "DRIVE WISE". Bude zahrnovat všechny budoucí vyspělé systémy na podporu řízení (ADAS) od této automobilky.auto Kia Soul EV elektromobil robotické auto autonomní řízení

Různé stupně autonomního řízení v současné době Kia testuje na svém elektromobilu Soul V
foto: Kia

TISKOVÁ ZPRÁVA

DRIVE WISE zhmotňuje filozofii značky Kia, která spočívá v promyšlené realizaci bezpečných vozidel využívajících nejmodernější připravované technologie ADAS této automobilky. Kia nedávno zveřejnila svůj plán vyrábět do roku 2020 automobily s částečně autonomním řízením; plně autonomní vozidla by pak měla představit do roku 2030.

Kia v současnosti vyvíjí pokrokové technologie DRIVE WISE, které poprvé představuje veřejnosti na přehlídce spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas (6.-9. ledna).

Technologie DRIVE WISE, jejichž smyslem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu, umožní automobilce Kia zabudovat do svých budoucích modelů inteligentní bezpečnostní technologie, které napomohou eliminovat nejrůznější nebezpečí spojená s řízením – a pro mnoho řidičů i nudu – a současně změnit způsob, jakým majitelé se svými vozy komunikují.

Kia na přehlídce spotřební elektroniky CES 2016

Prezentace Kia na CES 2016 je ukázkou pokroku, kterého tato automobilka dosáhla na poli technologií autonomního řízení – od systémů již dostupných v současných modelech až po nejmodernější prvky, které budou předmětem vývoje v příštích 15 letech v rámci programu DRIVE WISE.

Expozice Kia na této stále oblíbenější přehlídce elektroniky umožní návštěvníkům blíže se seznámit prostřednictvím interaktivních displejů s mnoha technologiemi a koncepty příští generace.

„Kia v současnosti prošlapává velmi slibnou cestu postupného zavádění technologií částečně i plně autonomního řízení do svých vozů. První plně autonomní model Kia v nejbližší době sice na trh uveden nebude, nicméně výsledky výzkumu a vývoje zaměřené na technologie DRIVE WISE se již dnes odrážejí ve vyšší bezpečnosti a pomáhají řidičům při řízení. Kia letošní přehlídkou jasně ukazuje budoucí směr značky,“ sdělila Kateřina Jouglíčková, PR manager společnosti KIA MOTORS CZECH.

Technologie DRIVE WISE ke zvýšení bezpečnosti na silnicích

Kia plánuje do roku 2020 představit svůj první model s technologiemi DRIVE WISE, které umožní částečně autonomní řízení. Bude přitom vycházet ze současné generace systémů na podporu řízení.

Vyspělejší technologie, které Kia v současnosti vyvíjí, nabídnou řidiči vyšší úroveň podpory ve formě předvídání a schopnosti reakce na měnící se dopravní podmínky a potenciální nebezpečí, čímž napomohou zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

Technologie DRIVE WISE umožní zákazníkům lépe si vychutnat požitek z řízení, neboť napomohou eliminovat řadu typických rizik, zdrojů stresu a těžkostí spojených s řízením automobilu na dnešních přeplněných komunikacích.

Ze svých budoucích technologií DRIVE WISE bude Kia na přehlídce CES 2016 prezentovat systém autonomního řízení na dálnici (HAD), systém autonomního řízení ve městě (UAD), systém sledování vpředu jedoucího vozidla (PVF), systém nouzového zastavení (ESS) nebo asistent pro jízdu v koloně (TJA) a funkci autonomního parkování a vyjetí z parkovacího místa:

Systém autonomního řízení na dálnici (HAD) rozpoznává vodorovné pruhy na vozovce pomocí radaru a kamer, čímž umožňuje vozidlu pohybovat se v daném jízdním pruhu nebo přejíždět do pruhů vedlejších při odbočování nebo předjíždění jiných vozidel – to vše bez jakýchkoli zásahů ze strany řidiče.

Systém autonomního řízení ve městě (UAD) pomocí GPS a senzorů rozpoznává aktuální polohu vozidla na silnici, a umožňuje tak bezpečně se pohybovat v městském prostředí plném překážek a současně reagovat na dopravní informace poskytované v reálném čase.

Systém sledování vpředu jedoucího vozidla (PVF) je vyspělou funkcí pro udržování vozidla v jízdním pruhu, která sleduje vpředu jedoucí automobil a podle něj vypočítává svoji vlastní trajektorii jízdy, přičemž si udržuje bezpečný odstup i za situací, kdy je značení na vozovce nečitelné kvůli špatným klimatickým podmínkám nebo uspořádání vozovky.

Systém nouzového zastavení (ESS) pracuje ve spojení se systémem rozpoznávání stavu řidiče (DSM), jenž analyzuje obličej řidiče ve snaze zabránit odvádění řidičovy pozornosti od vozovky na příliš dlouhou dobu.

Pokud systém rozpozná, že řidič nevěnuje dostatečnou pozornost jízdní situaci příliš dlouho, ESS dokáže automaticky vůz navést do příslušného bočního pruhu a poté zastavit.

Asistent pro jízdu v koloně (TJA) sleduje vpředu jedoucí vozidlo v dopravní zácpě, udržuje bezpečný odstup a přejíždí do volných míst, aby vůz postupoval vpřed co nejrychleji.

Funkce autonomního parkování umožňuje řidiči vystoupit z vozidla a nechat jej automaticky zaparkovat na dálku, přičemž k aktivaci stačí stisknout tlačítko inteligentního klíčku nebo na chytrých hodinkách.

Hlavním smyslem technologií DRIVE WISE pro vozy Kia je zvýšit bezpečnost řízení a současně jej usnadnit.

Zaměřují se na co nejrychlejší odhalení možných nebezpečí a umožňují řidiči – nebo vozidlu – příslušným způsobem zareagovat. Řidiči však mají i nadále možnost tyto technologie obejít přímým zásahem do řízení a ponechat si více kontroly podle vlastního uvážení.

Příští generace způsobu komunikace s vozidlem

Technologie DRIVE WISE zároveň usnadní komunikaci a interakci mezi řidičem a vozidlem díky novým pokrokovým funkcím rozhraní HMI (Human Machine Interface), jako je např. ovládání pomocí gest, snímání otisků prstů nebo konektivita s chytrými přístroji.

Nová generace rozhraní HMI automobilky Kia, prezentovaná v rámci speciální expozice I-Cockpit na přehlídce CES, vychází z koncepce ‘ovládání naslepo’ (tj. bez dívání), kdy se ovládání vozu řídí na základě dotykového panelu pro snímání otisků prstů a rozpoznávání gest.

Vůz, jenž automaticky rozpozná individuální předvolby řidiče ještě před rozjezdem – na základě otisku prstu nebo signálu chytrých hodinek – může okamžitě upravit prostředí v kabině, tedy spustit oblíbenou hudbu, nastavit optimální teplotu klimatizace a navolit způsob zobrazování informací na přístrojovém panelu.

Když se řidič rozhodne některé z nastavení změnit, I-Cockpit rozpozná příslušné gesto, aniž by řidič musel odklánět zrak od vozovky.

Oprávnění k testování v Nevadě

K dalšímu rychlému rozvoji nových technologií DRIVE WISE napomůže předběžná investice automobilky Kia, která do roku 2018 dosáhne celkem 2 mld. dolarů.

Americký stát Nevada již automobilce Kia udělil speciální oprávnění k testování těchto nových technologií na veřejných komunikacích.

Na vozovky kolem Údolí Smrti vyrazí elektromobil Kia Soul EV – první celosvětově prodávaný elektromobil značky Kia – jenž poslouží jako prototypové řešení v rámci vývoje příští generace technologií DRIVE WISE.

Plně autonomní vozidla do 15 let na trhu

Klíčem k budoucím technologiím DRIVE WISE automobilky Kia je vývoj systému komunikace mezi vozidly a jejich okolím (V2X).

Pokud má Kia dosáhnout takového rozvoje systémů částečně autonomního řízení (ADAS), aby mohla do roku 2030 představit na trhu skutečný ‘samořiditelný vůz’, komunikační systémy V2X se musejí stát nedílnou součástí reálného dopravního prostředí a musejí reagovat stejným způsobem, jako by za volantem seděl řidič.

V2X zahrnuje celou řadu senzorů, radar, technologii LiDAR (Light Detection And Ranging radar) a externí kamery ke sledování okolního prostředí a všech potenciálních překážek, stejně jako to činí sám řidič.

Součástí systému jsou technologie komunikace mezi vozidly (V2V) i mezi vozidly a infrastrukturou (V2I), jejichž prostřednictvím dokáže automobil rozpoznat nejrůznější dopravní situace, překážky či potenciální nebezpečí, vyhodnotit je a příslušným způsobem zareagovat.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nepacia sa mi ze v buducnosti bude mat kazde auto radar. O mobiloch sa neustale vedu diskusie ci nemaju vplyv na ludske zdravie a v radare bude toto ziarenie niekolkonasobne vacsie ako pri mobile. Samozrejme nebude take silne ako pri vojenskom radare ktory dokaze rozsvietit neonku v priestore a potrebuje "vlastnu elektraren", ale ked bude clovek sediet v zapche niekde na obchvate tak to bude dalsi napor na ludske zdravie a dalsi potencionalny tvorca rakoviny. Ako keby uz teraz nebolo prostredie kde zijeme dost zasrate. Ale chcem verit ze prave toto je jeden z problemov preco tato technologia trebars u kii bude az za 15 rokov. Boli tu tabakove spolocnosti a milardove odskodnenia, teraz je tu volkswagen a to iste.....

Obrázek uživatele ePavel

Už dnes má velké mozství aut radary a do budoucna ho bude mít skoro každý ještě před tím, než budou robotické auta. U mobilu je problém, že zdroj záření je při telefonování velmi blízko hlavy, takže dost velkou část energie předá do lidského těla. Pokud ale radar je vzdálen cca 3 metry, energie v tomto místě už je zanedbatelná. Kdysi si náš zákazník vyžádal výpočet hustoty vyzařování. Taková wifi anténa, taky ve zddálenosti 10cm nevyhovuje hygienickým normám, ale ve vzdálenosti 1m už je to naprosto v pohodě.

---

Najeto 92.000 el. km. 11 měsíců bez spalováku.

Obrázek uživatele Josef

Nepřijde vám ten údaj typu 15 let trochu nadsazený? Vždyť technologie jsou zvládnuté, tak proč čekat 15 let???

Navrhuji drobnou změnu:
Rozpoznávání stavu řidiče (DSM) - Pokud asistent pozná, že mu opilý řidič pozvracel volant, zablokuje manuální řízení a odveze jej bezpečně domů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Skoda ze autonomni rizeni vyviji jen vyrobci osobnich aut. Prave nakladni auta by mela mit povinne nejake asistenty/poloautonomni rizeni aby zabranily tezkym bourackam. Ne ze by ridici pak mohli uplne spat pri jizde, ale pokud by udelali nejakou chybu, nebo hrozilo nedobrzdeni, tak by autonomne zasahly. Typicky uraz nakladaku na dalnici je nedobrzdeni nebo dokonce zadne brzdeni na konci zacpy. Autonomni system by v pripade potreby vyhodnotil situaci ubrzdil 40-ti tunove vozidlo bez nicivych nasledku.

Pane Leodendulo, důvod bych viděl v podstatně jednodušším a levnějším vývoji a testování v případě osobních vozidel.
Až se všechny mouchy vychytají, tak stačí vozidlovému počítači pouze změnit váhu a rozměry vozidla a je vymalováno – náklaďák bude umět řídit.
Princip řešení situací v provozu je v podstatě shodný pro všechna vozidla.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články