Kdo zachrání Evropu? Jízdní kola a elektrokola

Na Evropu přicházejí těžké časy. A to měla Evropská unie tak skvělé cíle. Třeba do roku 2050 snížit emise z dopravy o 60 %. Evropská cyklistická federace aktuálně vydala studii podle které by se to mohlo podařit – velmi snadno, levně a relativně brzy. Stačilo by hromadně přesedlat na jízdní kola a elektrokola.

Už i v Praze na elektrokola slyší – v rámci projektu Praha elektromobilní jich společně s elektromobilem Citroen C-Zero několik slouží městským úřadům
foto: Hybrid.cz

Státy jako Dánsko, nebo představují cyklistickou špičku Evropy. Městská doprava je v těchto zemích z velké části zajišťována , anebo právě cyklistickou dopravou. Příkladem za všechny je .

Studie ECF (PDF) začíná tím, že v letech 1990 až 2007 stouply emise z dopravy v rámci Evropské unie o 36 %. Emise v ostatních sektorech šly přitom dolů o 15 %. Pokud by však v každé zemi EU byla cyklistika na stejné úrovni jako v Dánsku, pomohlo by to dosáhnout 12-26% splnění na začátku zmíněné předsevzetí EU o rapidním snížení dopravních emisí do roku 2050.

Ačkoliv studie přiznává, že ani jízdní kola nejsou tak docela bez emisí, celý koloběh (výroba kola, provoz, pěstování potravin pro jezdce, není však započítán konec životnosti a potřebná infrastruktura) vychází ve srovnání s osobním autem 10x lépe. A lépe vycházejí dokonce i elektrokola, přestože by byla dobíjena “špinavou” elektřinou.

Průměrné emise jízdního kola jsou podle studie na hodnotě 21 g/km. V případě pedelec (elektrokol) je to 22 g/km. Průměrné emise osobního automobilu jsou podle studie 229 g/km (v případě cest srovnatelných s kolem dokonce 271 g/km).

Doprava se podle studie v současné době podílí na celkových emisích v EU 24,3 % (nejvíc, 30 %, zaujímá výroba energií, třeetí s 12 % je strojírenství a stavebnictví). Z těchto 24,3 % celých 17,2 % připadá na silniční dopravu.

Podle odhadů studie představovaly celkové emise EU27 v roce 1990 kolem 771 mil. tun. V roce 2050 by tedy, podle plánu, neměla tato hodnota překračovat 308 mil. tun. V přepočtu to znamená 588 kg na jednoho obyvatele a rok.

Pokud by toto měl každý splnit, znamenalo by to urazit 28 000 km na kole, 5822 km autobusem nebo 2170 km . Pro srovnání, průměrný nájezd osobního auta za rok je kolem 15 000 km. Otázkou je, zda studie vychází co se týká automobilových emisí ze současných průměrů, nebo počítá s nějakým vývojem směrem k elektrifikaci.

7 Comments on “Kdo zachrání Evropu? Jízdní kola a elektrokola”

  1. Som zvedavý, dokedy sa
    Som zvedavý, dokedy sa necháme balamutiť. V podstate len ide o to, aby sa ľudia báli o svoje zdravie, prácu apod.
    Tento strach niekomu veľmi vyhovuje. Práca bude lacná, lebo ľudia budú ochotní robiť za čoraz menej peňazí, do zdravotníctva nebude potrebné investovať, lebo aj tak skôr zdochneme ako sa budeme liečiť. A dôchodok – toho sa nedožijeme, lebo sa prehajdákalo to, čo predošlé generácie vyprodukovali. A peniaze – tie sme mali v bankách, ktoré nám ich svojou nezodpovednosťou v investovaní do blbostí znehodnotili.
    Verím skôr v tie bicykle a to ani nebudú elektrické…
    Politici a manažéri ani len netušíte, ako je národ nasr..,
    iba sa hazarduje s trpezlivosťou bežných ľudí.
    Chce to zmenu a poriadnu – od podlahy.

      1. Zase papirove drak, kdyz by
        Zase papirove drak, kdyz by slo na krajeni chleba byl bys za bukem.

        Bolseviky? Co knize? Co fakticky sef VV? A mohl bych pokracovat, ti co meli cervenou knizku je dnes nahore mensina, to se jako zbavim 20 procent zlodeju a 80procent si jich tam necham?

        Panove, toto chce zmenu od podlahy, ne ze me nekdo nahore napise, ze ted to budou delat lepe, jednoduse vsechny kdo se jakkoliv podileli na vlade posledncih 20 let vcetne pomahacu by se nesmelo jakkoliv podelet na sprave statu(vcetne obce). Sice by se tim tak 1-5 procent populace vyradilo s verejneho zivota, ale 2 generace zlodeju by bylo odstaveno…

        A ti novy by pak museli dat rad a pravidla co udelat, ne zlodeji co doted kradli aby rikali uz vime jak to delat lepe.

        1. Se nám to nějak zvrhlo v
          Se nám to nějak zvrhlo v politickou debatu:o) Nicméně vláda bývá odrazem společnosti a naopak. Jaká koliv čistka ve vládě třeba bude od podlahy, tak nebude mít smysl, protože bez ohledu na politickou příslušnost je snahou, většiny lidí u koryta se dostatečně nažrat. Stát ve skutečnosti řídí lidi co mají peníze a moc a loutky ve vedení státu používají jako nástroje pro prosazování vlastních zájmů a rozšiřování svého kapitálu a moci. Kdo se jim postaví nebo moc mlaská u koryta je odvelen jinam nebo odstraněn. Nezbývá než počkat několik generací, až se všichni nažerou k prasknutí…

Napsat komentář