Kdo koupí Tesla Motors – GM, Ford, Apple nebo Google?

Americká automobilka Tesla Motors se stala vděčným mediálním tématem. Každá sebemenší jednotlivost je rozebrána a reportována. A kdokoliv si pak vezme její jméno do úst, může si být jistý mediální pozorností. Nejspíš na to také sázejí analytici věštící z křišťálové koule která světová korporace Teslu koupí.

Bude Tesla Motors po více než deseti letech na prodej?
foto: Tesla Motors

Nejnovější „křišťálová analýza“ pochází od analytika jménem Yra Harris. Ten tvrdí, že Tesla by mohla být v roce 2014 prodána koncernu General Motors. My zase říkáme, že měsíc by se MOHL proměnit v obří kus ementálského sýru.

Harris pochopitelně není první kdo vyvolává zkazky o možném prodeji Tesla Motors. Už předtím se objevily spekulace, že zájemcem o přední americkou automobilku vyrábějící elektromobil Model S by mohl být Google.

Google se během uplynulých let proměnil z internetového vyhledávače v celosvětový komplex, který se zabývá vším od obnovitelných zdrojů energie po robotická auta. Ostatně, na vývoji robotických aut údajně Google a Tesla začínají spolupracovat.

Jako potenciální zájemce by tedy skutečně mohl připadat v úvahu. Jenže kritická otázka zní: proč by Elon Musk, největší akcionář Tesly, chtěl svou firmu prodat? Právě teď, když zažívá největší úspěchy a pomalu ale jistě ji vede k ziskovosti.

Ještě zajímavěji vyznívají analytické predikce o tom, že by Teslu mohl koupit Apple. Steve Jobs sice údajně svého času o svém vysněném „iCar“ skutečně přemýšlel, ale dnes už je Apple někde úplně jinde a narozdíl od Google se do úplně nových oblastí byznysu tak vehementně nehrne. Což neznamená, že když už to dělá, není úspěšný – naopak.

Takže kdo koupí Tesla Motors v roce 2014? Náš názor zní, že nikdo. Tesla si ještě bude pěkných pár let růst a rozšiřovat svůj byznys, aby třeba v roce 2022 mohla provést velkou drahou fůzi s některou z automobilek. Anebo rovnou některou z těch, které stávající proměnu trhu promeškaly, sama koupila.

různé

13 Comments on “Kdo koupí Tesla Motors – GM, Ford, Apple nebo Google?”

  1. Ano predaj TESLA je realita
    Ano predaj TESLA je realita pretoze vdaka beta-sire sa zacina revolucia v bateriach a taka firma ako TESLA ktora ma zavaznu objednavku na PANASONIC baterie okamzite pada ku dnu.

    Ortorhombicka a-S8 stabilna forma siry pouzivana v bateriach ale vdaka monoclinic b-sire nastava velka zmena tj. doteraz bola povazovana b-sira ako nestabilna 95°C tak to najdete aj na wikipedii a zmena nastala pri nanorozmeroch tam je beta-sira stabilna a ma stabilne parametre – extremne stabilne tj. pokles kapacity 0,0027% za cyklus.

    Zivotnost baterii priemerne 6000x cyklov na 100% DoD. Dalsia radikalna zmena je aj v Na-S bateriach ktore vdaka beta-sire su schopne dosiahnut spickove parametre (room temperature) aj pre vyuzitie v e-mobilite a large/small scale uloziskach energie FVe, Wind a podporne/systemove sluzby na sietiach.

    Akonahle sa BMW, AUDI, VW, NISSAN, MERECEDES…..dostane k bateriam s beta-sirou tak je konec TESLA a zostane v historii ako prvy velky priekopnik e-mobility tj. v prvom rade treba urobit korekciu cenu akcii TESLA ktora je teraz uplne utopicka.

    1. Tak na takovou technologii
      Tak na takovou technologii se těším. Kdo to bude vyrábět, musím koupit akcie 🙂

      Obávám se však, že než se to dostane do výroby a než budou stát fabriky schopné vyrábět takových článků GWh ročne, budeme tu mít rok 2020. A IMHO na tak dlouho se Tesla určitě nezavázala.

  2. Prodej TESLA má smysl…po
    Prodej TESLA má smysl…po prvních early adopters bude zastavení růstu, kdy navíc BMW a MERCEDES vyjednou s prodeji svých vozů, které mají tržní podíl i v USA. A majitel si připraví cash flow na své 2 další projekty, které ho jako inovátora zajímají a kde nemá konkurenci.

        1. Tak to jste docela pobavil.
          Tak to jste docela pobavil. Je vidět, že toho hodně o kosmonautice a nejen o ní víte… Ale nebojte, od toho jsem tu já, abych vám situaci objasnil 😉

          Tak zaprvé: Virgin Galactic určitě není a ani nebude konkurence Space X. Zatím bude jen provozovat takovou turistickou atrakci, která vás dopraví jen kousek nad atmosféru na tzv. suborbitální lety, tzn. cca 110 km nad zemský povrch, tak aby se tomu dalo říkat let do vesmíru, protože hranice vesmíru je považována právě od těch 100 km. Takže ten jejich „raketoplán“ Space Ship Two se s Dragonem od Space X nedá moc srovnávat. A nutno dodat, že se pořád ještě testuje a zatím s ním nevzlétl ani jeden turista.
          Sice Virgin vyvíjí i orbitální nosič Launcher One pro malé satelity, ale jeho nosnost má být 200 kg, zatímco nosnost Dragonu je 3300 kg a počítá se až s 6000 kg a hlavně už dopravuje materiál na oběžnou dráhu, zatímco Louncher One má možná vzlétnou někdy kolem r. 2016…

          Za druhé: Skutečnou a plnohodnotnou konkurencí pro Space X je firma Orbital Sciences s raketou Antares a lodí Cygnus s nosností 2700 kg, která se jako druhá soukromá loď letos v říjnu spojila s ISS a má stejně jako Space X nasmlouváno s NASA několik zásobovacích letů.

          Za třetí: Na hyperloop zrovna nejsem odborník, ale právě jsem si o tom něco víc přečetl a jasně z toho vyplývá, že sice základní koncept byl vypracován, ale sám Musk dal projekt k dispozici ostatním jako takový opensource, který mohou vylepšovat a doplňovat. A taky následně několik nezávislých týmů při různých simulací ukázalo, že i když principiálně je proveditelný, tak musí být ještě v lecčems přepracován aby byl skutečně i technologicky proveditelný. Takže říkat, že je „technologicky vyřešen“ je docela předčasné. Sice Musk prohlásil krátce po zveřejnění, že se v projektu možná bude dál angažovat a že je dokonce ochoten zajistit financování stavby zkušební tratě, ale v dalších aktivitách, které se kolem toho vyrojily, sám nijak nefiguruje. Prostě jen spustil tu lavinu a to mu zatím stačí.

          A za čtvrté: mluvit o konkurenci v případě hyperloopu je tak trochu mimo. Jednak hyperloop není v podstatě zase nic tak revolučního, protože podobných projektů na podobném principu tu bylo dřív už několik (např. svého času vážně zamýšlené Swissmetro, nebo čínský projekt vactrainu mezi Šanghají a Pekingem) a jednak je to projekt zcela rozdílné povahy, než kosmický nebo automobilový průmysl, protože Hyperloop by určitě nebyl potenciálně žádný výnosný byznys, naopak by si vyžádal velké investice a ty by se jen pomalu vracely zpět. Takže pakliže by se v něm opravdu Musk chtěl nějak výrazně angažovat, tak by ho musel hodně dotovat a proto bych hodně pochyboval, že by teď prodával Teslu, která je v plném rozvoji. Jednak její akcie jsou nadhodnoceny a nikdo by jí ani teď nekoupil a za druhé lze velice očekávat, že její reálná cena časem stále poroste a několikanásobně předčí tu současnou. Takže pakliže ji jednoho dne prodá, tak to určitě nebude v nejbližších letech.

      1. ad
        ad Byznys

        http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ce%C5%A1tina


        Pravopis přejatých slov závisí na míře zdomácnění:

        – zdomácnělá slova mají zpravidla standardní pravopis přizpůsobený českému, např. telefon, televize, rádio, muzeum, kriket, akvárium (ale lze psát i televise, radio, museum);
        – novější a méně používaná slova obvykle zachovávají původní pravopis….

        Někdy se používá souběžně původní i počeštěný pravopis, např. business i byznys (i když PČP (1999, 2005) už uvádějí jen byznys).
        —————————
        Takže biznis je špatně.

    1. to neni tak uplne
      to neni tak uplne pravda…
      Toyota investovala do Tesly, stejne jako Pansonic a Daimler, to ovsem nijak nebrani prodeji Tesly pokud se vsichni (nebo aspon vetsina) domluvi na prodeji.

      Jinak ze by byla Tesla koupena nekym jinym je podle me celkem nerealne. Jeji trzni hodnota je pres 18 miliard dolaru a po listopadovem propadu opet stoupa … To by byla draha koupe.

Napsat komentář