Nákladní lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele – ovzduší, ale i moří jako takových. Jako lodní palivo se dnes používá ta nejméně kvalitně zpracovaná ropa. Budoucnost je ale možná ve zkapalněném zemním plynu (LNG).
foto: DAA Heathrow/Ultra PRT
Japonská společnost Kawasaki Heavy Industries (KHI) aktuálně dokončila vývoj kontejnerové lodi s pohonem na zkapalněný zemní plyn. Co je ale možná důležitější, zároveň byl tento nový gigant schválen světovou certifikační organizací DNV.
Ta přislíbila, že provede studie proveditelnosti zavedení LNG jakožto lodního paliva ve třech belgických přístavech – Antwerpy, Zeebrugge a Ghent.
Shell staví gigantickou plovoucí těžební stanici na zemní plyn
Nová nákladní loď od KHI je schopna uvézt až 9000 nákladních kontejnerů. Jde navíc o hybrid – loď využívá jako palivo jak zkapalněný zemní plyn, tak i diesel. LNG je skladován ve speciální obrovské nádrži (typ B) o objemu 7000 m3.
Je to poprvé, co byl podobný typ nádrže navhržen pro využití v takhle velké kontejnerové lodi. KHI zároveň zapracovalo do hry speciální systém tepelné izolace, která má snížit míru odpařování LNG.
Právě to představuje zásadní bezpečnostní omezení a tímto směrem se mimo jiné budou ubírat další snahy DNV o prosazení zkapalněného zemního plynu jakožto paliva nové generace pro námořní dopravu.
Nová kontejnerová loď z dílny KHW je dlouhá 308 metrů, má ponor 14,5 metru a pohání ji dvoutaktní dual-fuel hlavní elektronicky ovládaný motor. Ten může být doplněn systémem EGR pro recirkulaci výfukových splodin.
V současné době už světové oceány brázdí několik desítek lodí poháněných LNG, zejména jde o transportéry samotného zkapalněného zemního plynu, který je pro mnoho fosilním palivem budoucnosti.
Nič nevybuchne len tak bez
Nič nevybuchne len tak bez príčiny. Zariadenia predsa musia byť certifikované či sú na kvapalné alebo plynné palivá.
To je úloha výrobcu, takže obavy nechápem.
Keby ten plyn buchol, tak z
Keby ten plyn buchol, tak z posádkou je asi „aleluja“, že? 😀
plyn ani v aute, ani v lodni
plyn ani v aute, ani v lodni nadrzi nebouchne, ma to pojistny ventily, ktery ho odpusti postupne, aby nevybouchl,navic pri havarii je vyhoda, ze ten kapalny plyn utece z nadrzi, a zmrazi vsechnu vodu okolo a odpari se, je moznost ze pri vysoke koncentraci chytne vzduch, ale ekologicke znecisteni je nesrovnatelne mensi nez v pripade lodni nafty a vsech tech sracek na ktery lode jezdi… ropa zasere cely okoli a muze taky horet, plyn jen muze horet, ale je nulova sance na znecisteni vody a pobrezi… a reakce na koment: kdyby plyn buchol, tak by se stalo to stejny, kdyby buchla nadrz na palivo jakekoliv jine lode 😉