Jihokorejec, který cestuje kolem světa elektromobilem Hyundai Kona Electric, se zastavil i v Brně

Coby nadšenec do elektromobilů a uživatel elektormobilu Hyundai Ioniq Electric jsem se zájmem začal sledovat Chang-Hyun Moona a jeho cestu nazvanou “Road to Busan”.

S Moonem a technickým ředitelem Hyundai Balvín Brno Ondřejem Bendou
foto: Chang-Hyun Moon

autor: Petr Beneš

Trasa vede z Kanárských ostrovů do Jižní Koreji. Road to Busan je koncipovaná jako vzpomínka na Moonova otce, který se vydal na plavbu kolem světa, ale domů do Busanu v Jižní Koreji se již bohužel nevrátil.

Moon si pro cestu vybral elektromobil Hyundai Kona Electric 64kWh. Celá trasa je dlouhá přes 18 tisíc kilometrů. Díky plánování cesty jsem věděl, že jednou ze zastávek bude Brno. S Moonem jsme se setkali během preventivní servisní prohlídky v Hyundai Balvín Brno.

V době kontroly měla Moonova Kona Electric najeto 10 607 kilometrů, z toho zhruba 6600 kilometrů jako součást projektu Road to Busan. Servisní prohlídka neukázala žádné závady. Spíše pro pobavení byl výsledek prohlídky brzd, které díky často používané rekuperaci vypadají jako nové.

Moon žije na Kanárských ostrovech, kde cesta začala. Konou Electric prozatím navštívil Maroko, Gibraltar, Španělsko, Francii, Monako, Itálii, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Německo, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Maďarsko a Slovensko.

Cesta jako taková je tak říkajíc plánovaná-neplánovaná. Nejsou pevně naplánované dny jednotlivých zastávek, vše se řeší flexibilně s přihlédnutím k předpokládanému harmonogramu cesty.

Lidé, se kterými Moon hovoří v jednotlivých městech, zajímá nejvíce, jak řeší nabíjení elektromobilu a jaký má typický dojezd. Na cestu si Moon pořídil čip a aplikaci od španělského poskytovatele nabíjení Electromaps. Čip a aplikace jsou prozatím dostačující na všechna nabíjení.

Většinou Moon ujede mezi nabíjeními 380 kilometrů, což mu i tak zajistí rezervu kapacity baterie. Podle palubního počítače je maximální dojezd Moonovy Kony Electric ~440 kilometrů.

Přejezdy mezi jednotlivými státy a městy nejsou pojaty jako sprint, typická rychlost na dálnici je do 130 km/h. Ale pravda je, že největší výzva co se nabíjení týče je stále před Moonem.

Největší problém, který Moon prozatím řešil, byl v Ženevě, kdy podle aplikace nefungovalo 5 rychlonabíjecích stanic a kapacita baterií klesala. Řešení se našlo jednoduše – místní hotel poskytoval také nabíjení elektromobilů.

Avšak nutno podotknout, že zpětná kontrola ukázala, že rychlonabíjecí stanice fungovaly, problém byl v aplikaci jako takové. Tento fakt však Moona neodradil od pokračování v cestě a chyba v aplikaci byla následně opravena.

„Nejtěžší část cesty je ještě přede mnou,” říká Moon a upřesňuje: “Jedná se o přejezd Ruska a Kazachstánu, kde je málo rychlonabíjecích stanic”. Poslední zemí před dojezdem do Jižní Koreji je Čína. V severní části Číny, kam Moon přijede z Kazachstánu, není tak hustá síť nabíjecích stanic,. Avšak díky dojezdu Kony Electric, který je přes 400 kilometrů, tuto čínskou část trasy Moon zvládne.

“Během plánování cesty se ukázaly dva problémy: 1/ nemůžu jet do Ruska přes Ukrajinu, protože bych nedostal pojištění i přes to, že jsem plánoval cestovat po neválečné části Ukrajiny; 2/ ke vstupu do Ruska nemůžu použít hraniční přechod z Běloruska,” zmínil se Moon.

Oba dva zmíněné problémy tedy znamenají, že trasa do Ruska z České republiky musí vést přes Polsko, Litvu a Lotyšsko. Myslím však, že z pohledu nabíjení je tato trasa i lepší, neboť ve vyjmenovaných zemích je možnost bezproblémového nabíjení elektromobilu na rychlonabíjecích stanicích.

Přibližná mapa cesty

Přibližná mapa cesty
foto: Road to Busan

Co si nejvíce Moon užívá? Poznávání jiných kultur, architektury, přírody, setkávání s lidmi – a samozřejmě i ochutnávání místních kulinářských specialit. I přes to, že má Moon nejpozdější termín návratu zpět na Kanárské ostrovy striktně stanovený na 1. srpna a největší výzva ve smyslu obtížnosti nabíjení během cesty je ještě před ním, věřím, že cesta bude úspěšně zakončena.

V celé dobrodružné cestě vidím smysl v tom, že ukazuje, že se elektromobilem dá cestovat bez problémů na dlouhé vzdálenosti. Ano, elektromobil je závislý na síti nabíjecích stanic, avšak i zde jsou dostupná řešení – buď čip od národního poskytovatele nabíjení, který pokrývá jiné země roamingem, nebo přímá platba za nabíjení.

Moonovu cestu je možné sledovat na Facebooku a Instagramu.

vlastní

26 Comments on “Jihokorejec, který cestuje kolem světa elektromobilem Hyundai Kona Electric, se zastavil i v Brně”

  1. Nemůžu jet do Ruska přes Ukrajinu, protože bych nedostal
    Nemůžu jet do Ruska přes Ukrajinu, protože bych nedostal pojištění i přes to, že jsem plánoval cestovat po neválečné části Ukrajiny; 2/ ke vstupu do Ruska nemůžu použít hraniční přechod z Běloruska.

    Problém elekromobilů je problém politický, nikoliv problém dojezdu.
    Řešení jsou na dosah a zařídíme-li se podle současných vědomostí, můžeme spalování fosilních paliv omezit a leccos odvrátit, k tomu je však zapotřebí politická vůle.

        1. Myslim, ze presne tak to je (alespon co rikal kolega, ktery
          Myslim, ze presne tak to je (alespon co rikal kolega, ktery tam nekolikrat jel s obytnakem) – na hranicich si musis koupit jakesi ruske „povinne ruceni“ pro cizince (strachovka nebo tak nejak).
          A zrejme, kdyz ti ji neprodaji, neprojedes.
          Ostatne podobne obstrukce (neuznavani razitka, nutnost extra pojisteni) jsou na hranicich s Kosovem, kdyz se prejizdi jednim smerem s nekterym sousednim statem (kombinaci si nepamatuju, ja jel smerem, ktery funguje normalne).

      1. Politický problém je to i u nás. Viz vyjádření předsedy
        Politický problém je to i u nás. Viz vyjádření předsedy vlády.

        Babiš: Ochrana klimatu nesmí zničit český průmysl. Elektromobily jsou krok k jeho konci
        Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/babis-ochrana-klimatu-nesmi-znicit-cesky-prumysl-elektromobily-jsou-krok-k-jeho-konci.A190509_110153_firmy-trhy_pev

        Tím jsem chtěl říci, že dojezdu a rozvoji EV prostě brání staré struktury. A je úplně jedno, zda stojí na hranicích Ukrajiny, nebo v naší vládě.

          1. já jsem to na první přečtení pochopil že nechtějí
            já jsem to na první přečtení pochopil že nechtějí pojistit elektromobil . Netušil jsem že se nedá ani takhle plánováné expedici jet jak je třeba když se vše vyřídí.

            Nebo jedině že mu nechtěli dát hávarku a měl strach s tak drahým autem tam jet.

            Třeba Trabantům to šlo.

            Jinak já třeba narazil u české pojištovny na problém u havarijního pojištění, nejde auto pojistit proti přepětí v síti. Cokolic co je v garáži ano, ale připojené auto do zásuvky ne. Případná škoda se nedá pojistkou nijak uhradit. Leda když auto vinou přepětí chytne , pak to je požár to ano ,ale bez trakčních akumulátorů ty jsou vyjmuty z plnění.

    1. Nejlepší z toho:
      Už v základu je turbo technologicky

      Nejlepší z toho:
      Už v základu je turbo technologicky obdivuhodné zařízení, protože se jedná o vysokootáčkové zařízení, které přitom dosahuje velmi vysokých teplot. Nároky na materiály a zpracování jsou obrovské.

      A cena toho turba??

      Dík, jedno turbo jsem už kdysi platil a dodnes si to pamatuju. Turbo odešlo. Praskl svod a ten se samotný neprodávál. Pouze s turbem. Obecně se takové součástce říká kurvítko.
      Proč se takové věci stávají?? Venkovní teplota nízká, svody zmrzlé a teď na to pustíte rozpálené výfukové plyny. A máte vyděláno. Ovlivnit to téměř nelze.

      1. Idú na to trochu obklukou 🙂 Keby tam ten elektromotor k
        Idú na to trochu obklukou 🙂 Keby tam ten elektromotor k turbu pridali, ale zároveň by vyradili ostatné nepotrebné veci ako motor, prevodovku, spojku, a nakoniec aj to turbo …
        Tak hádam im to časom v tých múdrych hlavičkách docvakne 😀

Napsat komentář