Izrael ukazuje budoucnost (lehké) elektromobility

Izrael, to je osmimilionový národ tvořený jak sekulárním, tak velmi religiózním obyvatelstvem. Všeobecná branná povinnost mužů i žen. Země s největším počtem start-up firem na světě na počet obyvatel. A také laboratoř elektrického pohonu.

Zbytky stanice pro výměnu baterií elektromobilů společnosti Better Place v Izraeli. Dnes spíš „město duchů“.
foto: Jakub Ditrich

V posledních několika letech mi známí říkali – musíš se podívat do Izraele, tam jezdí na elektrokole úplně každý. Po 15 letech, kdy jsem zde byl naposledy, jsem zemi takřka nepoznal.

Tel-Aviv Jaffo je město plné mrakodrapů, letiště se čtyřnásobně rozrostlo a izraelský šekel je proti americkému dolaru výrazně silnější. Ale o čistý elektromobil na ulicích zatím nezavadíte… proč?

Před čtyřmi lety se s velkou pompou a s 700 miliony dolarů rizikového kapitálu v zádech v Izraeli spustil projekt Better Place vizionáře Shaie Agassiho, který měl přinést revoluci v podobě pronájmu baterií za měsíční poplatek a jejich rychlé robotické výměny v síti výměnných stanic umístěných u dopravních uzlů.

Jak dnes víme, myšlenka se neujala a peníze došly. Kdo ví, jestli byl problém v nutnosti speciálně upraveného auta, tedy jednoho modelu – Renault Fluence ZE původem z Turecka.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

„Místo elektropohonu máte možnost buď natankovat benzín, nebo se svézt na velbloudu“
foto: Jakub Ditrich

Dnes tyto výměnné stanice, jako ta na fotografiích, stojící u Mrtvého moře, rozhodně nepřipomínají „Lepší místo“. Poslední informace však hovoří o tom, že by o ty dokončené, kterých je po Izraeli 28, mohla mít zájem automobilka Tesla Motors.

Ta by e využila jako dobíjecí místa SuperCharger, ale zároveň by z nich mohla vybudovat (vlastně by stačilo jen „přebrandovat“) své už dlouho slibované… ano, stanice pro výměnu baterií. Dávalo by to smysl, protože nízkou kapacitou připojení s distribuční síti místa rozhodně netrpí.

Izraelce ale zajímá lehčí a levnější mobilita. Počet elektrokol ulicích je opravdu nepřehlédnutelný. Jedná se o trend, který se začal prosazovat od roku 2009, kdy došlo k zákazu používání 50cc skútrů vzhledem k jejich velkému podílu na znečištění vzduchu.

V loňském roce se zde prodalo dle odhadů více než 80 000 kusů elektrokol, přičemž 80 % z nich jsou elektro-skládačky. Až na výjimky se jedná o lacinou čínskou produkci.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Typickým uživatelem elektrokola v Izraeli je jezdec mezi 16 a 40 lety
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Cena čínských elektro-skládaček není vysoká a tak se parkují na ulici i s baterií
foto: Jakub Ditrich

Nejednat se o židovský stát, chtělo by se napsat, že co se legislativy týče, jsou Izraelci „papežštější než papež“. Nejen, že přejali evropskou legislativu pro provoz elektrokol (normu EN 15194), ale osekali ji o možnost pohybu elektrokola autonomně do rychlosti 6 km/h a přidali nutnost prokázání shody s normou atestační laboratoří.

Výsledky jsou docela zajímavé, čínští výrobci dodávají k exportovaným elektrokolům falešná certifikační osvědčení a v každém balení elektrokola se nachází „plynová rukojeť“, kterou každý obchod za drobný obnos velmi rád nainstaluje. A protože je západní pobřeží země vesměs placaté, z elektrokol se zde stávají relativně nebezpečné elektro-skútry.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Z prodejen jízdních kol se staly prodejny upravených elektrokol
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Ze zázemí jednoho z dovozců elektrokol – sklad nefunkčních baterií“
foto: Jakub Ditrich

Na rozdíl od Evropy, kde je většinovou společností elektrokolo nesmyslně chápáno jako „kolo pro staré“, je zde tento dopravní prostředek naprosto sexy. Jak vidíte z fotografií, jezdcům je obvykle okolo 30 let. Jsou to obchodníci, studenti nebo i ortodoxní židé.

Až na tuto poslední skupinu, která mezi pátečním a sobotním slunce západem má jezdit na čemkoli zapovězeno, je elektrokolo důležitá alternativa k veřejné dopravě, které právě o „šábesu“ nefunguje.

Infrastruktura v Tel Avivu (který lze rozlohou a populací přirovnat asi k Brnu) je dobrá, ale zdaleka zde nejsou všude vyhrazené pruhy pro jízdní kola. Uživatel elektrokola je přirozenou součástí dopravy, za jízdu po chodníku (v rozumné rychlosti) nehrozí žádné sankce.

Stojanů je všude dostatek a mnoho elektrokol zůstává i přes noc venku, kdy jejich majitel odnese baterii domů nabít. Vedle elektrokol nabízí hlavní město i automatizovaný systém veřejné půjčovny městských kol – TelOFast, který se výrazně neliší od německých, či skandinávským půjčoven.

Kola jsou v překvapivě dobré kondici, stanic je po městě více než 90, smartphone aplikace ukazuje aktuální dostupnost kol a obligátní ½ hodna výpůjčky je zdarma.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Zamknout kolo se stojanu ještě neznamená jej zabezpečit, ani v Izraeli
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Bike-sharing nabízí i možnost 30ti minutové zápůjčky zdarma
foto: Jakub Ditrich

S elektrokoly se pochopitelně setkáte i v jiných městech této zajímavé země. V posledních letech se dopravě v jedné stopě i přizpůsobují ulice a tak hlavní třídy již smývají rozdíl mezi chodníkem a vozovkou. Vrací se tak původní idea komunikace, kde se setkávají a vzájemně se respektují všechny typy osobní i hromadné dopravy.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Hlavní – bezešvá – ulice v moderního Jeruzaléma
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

K tomu snad není co dodat.. Doprava na (elektro)kole nahrazuje závislost na ropě
foto: Jakub Ditrich

Toho, co dnes můžete zažít v Izraeli, budeme svědky v Evropě asi za 5-10 let. Protože jsem naprosto přesvědčen, že individuální doprava po městě je díky lehkému elektrickému vozidlu – elektrokolu výrazně rychlejší, levnější a jednodušší než jakýmkoli jiným způsobem.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Selfie autora z Mrtvého moře
foto: Jakub Ditrich
vlastní

Napsat komentář