Jednokolka SBU jezdí na elektřinuJEDNOKOLKA
Jednokolka SBU jezdí na elektřinu
Elektromobil v roce 2020APPLE
Elektromobil v roce 2020
Elektrická Fabia: už za 550 000 KčAUTO
Elektrická Fabia: už za 550 000 Kč
O auto na vodík je v Japonsku zájemVODÍK
O auto na vodík je v Japonsku zájem

Izrael ukazuje budoucnost (lehké) elektromobility

Jakub Ditrich - 26 Červen 2014

Izrael, to je osmimilionový národ tvořený jak sekulárním, tak velmi religiózním obyvatelstvem. Všeobecná branná povinnost mužů i žen. Země s největším počtem start-up firem na světě na počet obyvatel. A také laboratoř elektrického pohonu. auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Zbytky stanice pro výměnu baterií elektromobilů společnosti Better Place v Izraeli. Dnes spíš "město duchů".
foto: Jakub Ditrich

V posledních několika letech mi známí říkali – musíš se podívat do Izraele, tam jezdí na elektrokole úplně každý. Po 15 letech, kdy jsem zde byl naposledy, jsem zemi takřka nepoznal.

Tel-Aviv Jaffo je město plné mrakodrapů, letiště se čtyřnásobně rozrostlo a izraelský šekel je proti americkému dolaru výrazně silnější. Ale o čistý elektromobil na ulicích zatím nezavadíte… proč?

Před čtyřmi lety se s velkou pompou a s 700 miliony dolarů rizikového kapitálu v zádech v Izraeli spustil projekt Better Place vizionáře Shaie Agassiho, který měl přinést revoluci v podobě pronájmu baterií za měsíční poplatek a jejich rychlé robotické výměny v síti výměnných stanic umístěných u dopravních uzlů.

Jak dnes víme, myšlenka se neujala a peníze došly. Kdo ví, jestli byl problém v nutnosti speciálně upraveného auta, tedy jednoho modelu - Renault Fluence ZE původem z Turecka.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

„Místo elektropohonu máte možnost buď natankovat benzín, nebo se svézt na velbloudu“
foto: Jakub Ditrich

Dnes tyto výměnné stanice, jako ta na fotografiích, stojící u Mrtvého moře, rozhodně nepřipomínají "Lepší místo". Poslední informace však hovoří o tom, že by o ty dokončené, kterých je po Izraeli 28, mohla mít zájem automobilka Tesla Motors.

Ta by e využila jako dobíjecí místa SuperCharger, ale zároveň by z nich mohla vybudovat (vlastně by stačilo jen "přebrandovat") své už dlouho slibované… ano, stanice pro výměnu baterií. Dávalo by to smysl, protože nízkou kapacitou připojení s distribuční síti místa rozhodně netrpí.

Izraelce ale zajímá lehčí a levnější mobilita. Počet elektrokol ulicích je opravdu nepřehlédnutelný. Jedná se o trend, který se začal prosazovat od roku 2009, kdy došlo k zákazu používání 50cc skútrů vzhledem k jejich velkému podílu na znečištění vzduchu.

V loňském roce se zde prodalo dle odhadů více než 80 000 kusů elektrokol, přičemž 80 % z nich jsou elektro-skládačky. Až na výjimky se jedná o lacinou čínskou produkci.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Typickým uživatelem elektrokola v Izraeli je jezdec mezi 16 a 40 lety
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Cena čínských elektro-skládaček není vysoká a tak se parkují na ulici i s baterií
foto: Jakub Ditrich

Nejednat se o židovský stát, chtělo by se napsat, že co se legislativy týče, jsou Izraelci „papežštější než papež“. Nejen, že přejali evropskou legislativu pro provoz elektrokol (normu EN 15194), ale osekali ji o možnost pohybu elektrokola autonomně do rychlosti 6 km/h a přidali nutnost prokázání shody s normou atestační laboratoří.

Výsledky jsou docela zajímavé, čínští výrobci dodávají k exportovaným elektrokolům falešná certifikační osvědčení a v každém balení elektrokola se nachází „plynová rukojeť“, kterou každý obchod za drobný obnos velmi rád nainstaluje. A protože je západní pobřeží země vesměs placaté, z elektrokol se zde stávají relativně nebezpečné elektro-skútry.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Z prodejen jízdních kol se staly prodejny upravených elektrokol
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Ze zázemí jednoho z dovozců elektrokol – sklad nefunkčních baterií“
foto: Jakub Ditrich

Na rozdíl od Evropy, kde je většinovou společností elektrokolo nesmyslně chápáno jako „kolo pro staré“, je zde tento dopravní prostředek naprosto sexy. Jak vidíte z fotografií, jezdcům je obvykle okolo 30 let. Jsou to obchodníci, studenti nebo i ortodoxní židé.

Až na tuto poslední skupinu, která mezi pátečním a sobotním slunce západem má jezdit na čemkoli zapovězeno, je elektrokolo důležitá alternativa k veřejné dopravě, které právě o „šábesu“ nefunguje.

Infrastruktura v Tel Avivu (který lze rozlohou a populací přirovnat asi k Brnu) je dobrá, ale zdaleka zde nejsou všude vyhrazené pruhy pro jízdní kola. Uživatel elektrokola je přirozenou součástí dopravy, za jízdu po chodníku (v rozumné rychlosti) nehrozí žádné sankce.

Stojanů je všude dostatek a mnoho elektrokol zůstává i přes noc venku, kdy jejich majitel odnese baterii domů nabít. Vedle elektrokol nabízí hlavní město i automatizovaný systém veřejné půjčovny městských kol - TelOFast, který se výrazně neliší od německých, či skandinávským půjčoven.

Kola jsou v překvapivě dobré kondici, stanic je po městě více než 90, smartphone aplikace ukazuje aktuální dostupnost kol a obligátní ½ hodna výpůjčky je zdarma.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Zamknout kolo se stojanu ještě neznamená jej zabezpečit, ani v Izraeli
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Bike-sharing nabízí i možnost 30ti minutové zápůjčky zdarma
foto: Jakub Ditrich

S elektrokoly se pochopitelně setkáte i v jiných městech této zajímavé země. V posledních letech se dopravě v jedné stopě i přizpůsobují ulice a tak hlavní třídy již smývají rozdíl mezi chodníkem a vozovkou. Vrací se tak původní idea komunikace, kde se setkávají a vzájemně se respektují všechny typy osobní i hromadné dopravy.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Hlavní – bezešvá - ulice v moderního Jeruzaléma
foto: Jakub Ditrich

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

K tomu snad není co dodat.. Doprava na (elektro)kole nahrazuje závislost na ropě
foto: Jakub Ditrich

Toho, co dnes můžete zažít v Izraeli, budeme svědky v Evropě asi za 5-10 let. Protože jsem naprosto přesvědčen, že individuální doprava po městě je díky lehkému elektrickému vozidlu – elektrokolu výrazně rychlejší, levnější a jednodušší než jakýmkoli jiným způsobem.

auto Izrael Better Place elektromobilita elektrokola

Selfie autora z Mrtvého moře
foto: Jakub Ditrich
vlastní
 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články