Itaipú: Největší elektrárna světa má výkon 14 GW

Radomír Dohnal - 14 Srpen 2017

Sedmý div světa, když přijde na technologii v praxi. Tak někteří lidé titulují vodní elektrárnu Itaipú, která stojí na pomezí Brazílie a Paraguaje.Vodní elektrárna Itaipú leží na pomezí Brazílie a Paraguaje

Vodní elektrárna Itaipú leží na pomezí Brazílie a Paraguaje
foto: welcomeargentina.com

V loňském roce dokázalo betonové monstrum jménem Itaipú vyprodukovat 103 098 GWh. Z tohoto hydroelektrického komplexu se tak oficiálně stala největší elektrárna světa.

Žebříčku nejproduktivnějších světových elektráren ostatně vévodí výhradně vodní elektrárny. O první místo se Itaipú dlouho přetahovala s čínskou elektrárnou Tří soutěsek (Three Gorges Dam).

Na šesté pozici svého času stála jaderná elektrárna Kashiwazaki-Kariwa z Japonska (s výkonem 8 GW a roční produkcí 60,3 GWh). Ta však byla odstavena v roce 2011 kvůli zemětřesení.

Itaipú je tak prakticky bez konkurence z hlediska výkonu, ale také co se nákladů na výstavbu týče. Za 18 let výstavby spolykala 27 miliard dolarů, a na její stavbě pracovalo od roku 1975 přes 40 000 dělníků.

V průběhu její výstavby bylo přesunuto na 50 milionů tun kamene a zeminy, a spotřebováno okolo 12,3 milionu kubíků betonu. Podobné množství by se vám hodilo, pokud byste třeba chtěli postavit 210 fotbalových stadionů.

A oceli? Zhruba tolik, kolik by postačilo na 380 Eiffelových věží. Masivní objem hráze, která sahá 80 metrů pod zem a ční 190 metrů nad povrch je ale nezbytností. Pracuje totiž na gravitačním principu, a musí ustát tok řeky Paraná, která jí ne právě zvolna protéká.

I proto je její hráz téměř osm kilometrů dlouhá, což z ní spolu s přidruženými komplexy činí plošně největší elektrárnu světa. Prvenství se Itaipú skutečně nevyhýbají.

Vždyť o její výstavbě se také jednalo historicky dlouhou dobu: vlastně už od roku 1960. Výsledná úmluva dvou sousedících zemí se ale vyplatila. Brazílie díky této elektrárně pokrývá 16 % vlastní spotřeby energií, a Paraguaji hned 76 %.

Hledět na Itaipú s údivem nad lidskou zručností je vcelku pochopitelné, ale v místních zdaleka nevyvolává jen nadšení. Kvůli výstavbě bylo (částečně nedobrovolně) přesídleno na 10 000 rodin, a řada z nich se dosud nedočkala žádné formy kompenzace.

Přibližně čtvrtina všech dělníků se také nedočkala odměny za odvedenou práci, a výstavba se negativně promítla do vodního režimu v celém regionu.

Vedla k narušení biotopu desítek druhů, a řadě dalších, invazních, pak zpřístupnila další lokality po proudu. Největší vodní elektrárna prostě není prosta kontroverzí, jako všechny podobné záměry.

BusinessInsider
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Do tet jsem si myslel, že nejvíc el. energie vyrobí vodní elektrárna Tři Soutězky s výkonem 22,5 GW ?
Podle statistik z let 2004 až 2016, pouze v roce 2014 dosáhla rekordu v roční výrobě energie (jinak byla vždy nejvýkonnější elektrárna Itaipú).
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99i_sout%C4%9Bsky_(hr%C3%A1z)

https://www.youtube.com/watch?v=oYvE6V3O5u0

https://www.youtube.com/results?search_query=Itaip%C3%BA

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

s výkonem 8 GW a roční produkcí 60,3 GWh ???

Jim tam asi ujel řád, ale toto je skoro *2:
"V loňském roce dokázalo betonové monstrum jménem Itaipú vyprodukovat 103 098 GWh."

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

27 miliard dolarů není nijak závratná suma. Na dostavbu dvou nových bloků Temelína se odhaduje suma 700 až 800 miliard korun, což je více než zmíněných 27 miliard dolarů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nějaký zdroj? Co si pamatuju tak jaderný byl odhadovaný na cca 500 miliard, ale bylo to za celkem 5 bloku (z toho dva v Temelíně)

Obrázek uživatele Kuk

off

Tak už je tu řešení proti úplnému ugrilování pasažéru na zadních sedačkách M3 :))))))
A jenom za 75 $ :)))
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-glass-roof-sunshade.html?sku=1135832-00-A

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Martin67

V podstatě totéž dávají standardně k Modelu X, aby se zakryla část předního okna nad hlavou posádky. V létě to je skutečně potřeba nasadit.

To je na prednu cast sklenenej strechy (Model 3 Front Glass Roof Sunshade)
cize tam kde je/bude plechova strecha... ked teda bude :)

Čekal bych sprej v plechovce... ale neprodává tohle Lidl s obrázkem Donalda (myslím kačera). Jasně, je to menší ale stejně v tom jezdí jen 1 člověk kterému to vadí - řidič :-)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kompenzacia tych ludi sa proste presunula do kategorie zbytocnych vydavkov na ktorych sa setri.
Lusky zivot nema pre vyvolenych ziadnu cenu.

Obrázek uživatele Michelin

Spolykala 27miliard dolaru a nedokazi odskodnit 10000 presidlenych lidi a zaplatit delniky. Navic v regionu kde lide bohatstvim zrovna neoplyvaji, tedy ani mzdy nebo to odskodne by asi nebylo nijak drasticke. Nechapu.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Radovan

Znaje historii a místní zvyky nechápu, že je nenechali rovnou utopit. Občany i dělníky. Nejsou svědci a poškození, není problém. Tak se to tam řešilo a řeší. Krásná země, nádherná příroda, škaredí lidí. Tak se to tam nějak vyrovnává....... :-(

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Michelin

Ja to rikam porad jak se mame dobre, ani o tom nevime. :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

souhlas, Česká republika je ráj na Zemi, přes ten všechen bordelstán :-)), nemáme tu moc jedovaté havěti, žádné sopky,atd.atd

Obrázek uživatele Michelin

Jj.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?