IBM buduje mezi Bratislavou a Vídní virtuální dálnici pro elektromobily

Společnost IBM navázala spolupráci se Západoslovenskou energetikou (ZSE), největším dodavatelem elektrické energie na Slovensku. Firmy společně vypracovaly studii, která zkoumá možnosti využití elektromobilů pro ekologickou dopravu v Bratislavě.

Zatímco na Slovensku se budují prozatím pouze „virtuální“ dálnice, v České republice je elektromobilita přeci jen o něco málo napřed. už zahrnuje nejen hlavní město Praha, ale i a . V letošním roce přibude Brno a nejspíš také první rychlodobíjecí stanice na dálnici D1.
foto: IBM

Studie využívá technologie z oblasti e-mobility k prozkoumání podmínek pro vybudování „zelené“ dálnice mezi dvěma sousedícími metropolitními oblastmi – Bratislavou a Vídní. Dálnice propojující tyto metropole by byla vybavena rozsáhlou sítí veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.

Studie je součástí pilotního projektu VIBRATe (VIedeň BRATislava e-mobility), který je ve střední Evropě vůbec první svého druhu. Cílem projektu je snížit emise využitím chytřejšího, energeticky účinnějšího přepravního systému. V současnosti vyprodukuje spalovací motor vozu, který pravidelně cestuje mezi Vídní a Bratislavou, průměrně 45 kg CO2.

IBM Slovensko ve spolupráci se ZSE vyhodnotily různé realizační plány a infrastrukturní možnosti. Společně identifikovaly optimální umístění dobíjecích stanic pro běžné a rychlé dobíjení na obou stranách hranic a analyzovaly možnosti propojení dobíjecí sítě.

Získané informace umožňují ZSE strategicky umístit dobíjecí stanice v místech nejpříhodnějších pro samotné spotřebitele. Zároveň však budou tato strategická umístění předcházet nadměrnému zatížení distribuční soustavy, které v některých případech může způsobovat nepředvídatelné dobíjení elektromobilů v jednotlivých lokalitách.

Účast ZSE na projektu je součástí úsilí společnosti o hledání alternativních zdrojů energie, propagaci zodpovědného spotřebitelského chování a budování spolehlivého systému dodávek elektrické energie.

Nové řešení po své implementaci umožní spotřebitelům snadněji šetřit energií a díky dokonalejším měřícím systémům rovněž zlepší jejich možnosti řízení spotřeby a nákladů. Díky podrobnějším informacím o spotřebě navíc systém umožní dodavatelům a distributorům elektrické energie řídit energetickou zátěž distribuční soustavy v dobíjecích špičkách.

„Masívnější zapojení do elektrizačních soustav bude bezesporu podstatným zásahem do technologií přenosu a rozvodu elektřiny. Na druhou stranu mají elektromobily samy o sobě významný obchodní potenciál, mohou například elektřinu ze svých baterií vracet zpět do sítě a poskytovat elektřinu v okamžicích, kdy je jí nedostatek.

Koncept elektrického pohonu v kombinaci s novými řídícími a IT technologiemi představuje významný změnový prvek, a to jak ve fungování elektroenergetických tak dopravních infrastruktur,“ vysvětluje Libor Kozubík, lídr pro oblast energetiky a veřejných služeb ve střední Evropě, IBM Global Business Services.

Elektromobilita se také kvůli rostoucím cenám benzínu a nafty stává významným fenoménem dnešní doby a elektromobil se s  vysokou pravděpodobností stane žádanou alternativou vozů se spalovacími motory.

Jednou z překážek, které je potřeba odstranit, je stále poměrně vysoká cena takovýchto vozidel a nedostatečná kapacita baterií. Na řešení tohoto problému pracuje intenzivně také IBM v rámci výzkumu .

tisková zpráva

2 Comments on “IBM buduje mezi Bratislavou a Vídní virtuální dálnici pro elektromobily”

  1. No to bude asi tým, že tú
    No to bude asi tým, že tú elektrinu do tých nabíjačiek bude musieť niekto dodať a aj niekto zaplatiť.
    Toto je projekt, ale keď budú elektromobilov tisíce, tak to už bude musieť byť vyriešené, inak k žiadnemu rozšíreniu elektromobilov nedôjde.
    Nemôže predsa z každého okna visieť predlžovačka, aby sa dali dobíjať elektromobily….

Napsat komentář