I malá změna v nastavení spoileru může ovlivnit spotřebu paliva nákladních aut

Správné nastavení střešních spoilerů může ušetřit nejméně 1 % nákladů na palivo. Aby bylo dosaženo snadnější úpravy, společnost Scania ve svých vozidlech umožňuje nastavit výšku střešního spoileru prostřednictvím tlačítka na přístrojovém panelu.

Je to zdánlivě nedůležitá věc. Když si ale vezmeme kolik kamionů po českých a evropských silnicích jezdí, může to potenciálně ušetřit spoustu peněz.
foto: Scania

„Nesprávná výška o pouhých šest centimetrů může mít za následek zvýšení spotřeby paliva o jedno procento. V případě 10 centimetrů pak dochází k nárůstu spotřeby paliva o 1,5 procenta,“ říká Per Elofsson, vedoucí technický ředitel pro oblast aerodynamiky ve společnosti Scania.

Při dodání od prodejce je spoiler umístěn s ohledem na nejběžnější výšku návěsu zákazníka. Obecným cílem je zajistit, aby vzduch proudil ze spoileru mírně nad přední hranou návěsu nebo karoserie. To se ale snadněji řekne, než udělá. Optimální nastavení vyžaduje odborné nastavení.

Pokud je však tahač spojen s návěsem, jehož výška se liší od normálu, může řidič změnit nastavení spoileru sám pomocí tlačítka. Stačí se jednoduše podívat, zda je návěs vyšší nebo nižší, než je běžné, a podle toho provést mírnou úpravu. Z důvodu vyšší palivové hospodárnosti se doporučuje, aby spoiler hranu návěsu mírně přesahoval.

tisková zpráva

50 Comments on “I malá změna v nastavení spoileru může ovlivnit spotřebu paliva nákladních aut”

    1. Americké auto v Nemecku najpredávanejšie ?!
      To na čo boli

      Americké auto v Nemecku najpredávanejšie ?!
      To na čo boli Nemci hrdí – automobilový priemysel, sa pomaly, ale isto stáva najväčšia ostuda. A ešte len bude, keď sa ukáže, že na svoje sluby nemajú baterky a všetky avizované elektromobily budú vyrábať v zanedbateľných množstvách.

      1. Tak hlavně je potřeba si článek přečíst… už v půlce
        Tak hlavně je potřeba si článek přečíst… už v půlce borec upozorňuje, že „Data nelžou a vyprávějí nám příběh…“

        Nabízí se pár otázek:
        1. Opravdu dá někdo přednost BEV, které je technicky zastaralé, s kratším dojezdem, nižším výkonem, řidší nabíjecí infrastrukturou a vyšší cenou?
        2. Je ta hrstka lidí schopna živit klasické automobilky tak dlouho, než dorovnají náskok Tesly?
        3. Jsou oblasti, kde vynikají klasické automobilky pro Teslu nedosažitelné? (síť dealerů, schopnost hromadně vyrábět, kvalita produkce)
        4. A naopak, jsou oblasti, kde vyniká Tesla nedosažitelné pro klasickou automobilku? (tempu inovací, tempu snižování nákladů a tempu růstu)

      2. Závěry můžeš dělat kdykoliv a o čemkoliv. O jakých
        Závěry můžeš dělat kdykoliv a o čemkoliv. O jakých závěrech mluvíš konrétně ty?

        Můj závěr je ten, že Tesla M3 je okamžitě první měsíc po nástupu na německý trh na 1. místě v prodejích BEV a to i přesto, že se na ní čekalo 3 roky, což je asi o rok dýl než bylo slíbeno. Za tu dobu přišlo na trh pár nových konkurentů a ti stávající přidaly aspoň větší baterku, ale přesto jim zájemci o EV zrovna netrhaj ruce a nevykvajzli se hromadně na rezervace Tesly M3, jako Michelin a nekoupili si něco jiného. Ano i takovej scénář mohl nastat, ale nenastal. Ani v USA, kde Bolt přišel dřív než M3 ani v Evropě.
        Velcí, silní a potencionálně schopní dinosauři ani po těch 3 letech stále nikam nespěchaj, tedy spíš nespěchali a stále mluví o vzdálenější budoucnosti o milionech vyrobených EV a zatímco druhým dechem knučej že nemaj baterky protože nepostavili gigabaterkárny.

        1. Můj závěr je takový, že uvidíme za 6 měsíců, zda se
          Můj závěr je takový, že uvidíme za 6 měsíců, zda se budou v Neměcku prodávat každý měsíc tyto počty, nebo je to jen nárazová akce a v době, kdy jsou všichni ostatní výrobci v klidu a mají dostatek objednávek na PHEV apod. Přivézt po 3 letech nadrženým němcům pár tisíc aut a prodat je v podstatě během měsíce je něco jiného, než celoroční stabilní prodeje.

          1. Můj závěr je o vstupu Tesly model 3 na německý trh a o
            Můj závěr je o vstupu Tesly model 3 na německý trh a o tom že jsou i po 3 letech zákazníci stále nadržený a že je za ty 3 roky nikdo jinej nebyl schopen tý nadrženosti zbavit. A o tom i ten článek je. Rozhodně není o „celoročních stabilních prodejích“. ;-D
            Spíš mě připadá faux pas hned roubovat na tuto zprávu závěry o prodejí za 6 měsíců nebo za rok. To je opravdu mimo. To si budeš muset počkat na úplně jinou zprávu.

                1. Takže v průměru o 150
                  Takže v průměru o 150 USD?

                  cargurus.com/Cars/l-Used-Toyota-Prius-Chicago-d15_L7510

                2. Chtěl jsem napsat 850 USD..
                  Chtěl jsem napsat 850 USD..

        1. Obávám se, že nový Leaf dle místních zkušeností nedá
          Obávám se, že nový Leaf dle místních zkušeností nedá 200km při 120 km/h v zimě. Do Leafa bez tepelného managemnetu baterií bych vůbec nešel, počkejte s nákupem rok a na trhu bude větší výběr a daleko lepších aut.

        2. My jsme měli půjčeného Leafa 40kwh bez tepelného
          My jsme měli půjčeného Leafa 40kwh bez tepelného čerpadla (verze Acenta) na 12dní o vánocích a dojezdy byly takovéto :
          Při 0 stupních venku, 21 stupňů vevnitř, 2dospělí a 2 děti byl dojezd 177-190km při jízdách z velké části po dálnicích (Praha -Písek, Praha – Liberec, Praha – Libčeves, Plzeň – Praha), na dálnici tempomat tachometrových 115km/hod. Když jsem jel nějakou delší cestu mimo dálnice (Libčeves – Třemošná u Plzně) tak dojezd 218km.
          Dojezdy které uvádím jsou ze 100% nabité baterie a na konci trasy je k tomu připočteno to co dle auta zbývalo.

    1. Zběžným juknutím na web jsem našel todle.
      Renault Zoe 41

      Zběžným juknutím na web jsem našel todle.
      Renault Zoe 41 kWh,
      dojezd léto 288 km dle Renaultu
      dojezd zima 192 km dle Renaultu
      najeto 13 000 km
      za 20 000 €

      https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Renault-Zoe-Intens-Z.E.40BATTERIEMIETE-ab/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:price,sro:desc,prn:17500,prx:20000,ful:electricity/pg:vipcar/270244451.html

      Ale na doporučování jsou tu jiní, já nemám zkušenosti.

    2. Počkejte těch 6 měsíců až budou v Evropě první Tesly
      Počkejte těch 6 měsíců až budou v Evropě první Tesly pod 1,1 mil., což nutně záhybá cenami bazarových aut směrem dolů. Teď je na sauto.cz předváděcí Leaf 40 kWh za 650 tisíc, takže na konci roku lehce jetý rok starý by mohl být okolo 500k.

    1. zásadní je rychlost. rozdíl ve spotřebě mezi 90 a 80km/h
      zásadní je rychlost. rozdíl ve spotřebě mezi 90 a 80km/h je dle výrobců kolem 10% spotřeby. další možností je jízda v těsném závěsu kdy je několik vozidel elektronicky propojeno s prvním. systém je dobře odzkoušen.

Napsat komentář