Hyundai vyvíjí baterie s pevným elektrolytem

Jihokorejský Hyundai je v oblasti elektromobility čím dál tím aktivnější. Podle korejských novin Korea Herald rozjela firma pilotní výrobu baterií s pevným elektrolytem.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric se povedl, ale Hyundai už dnes cílí na bateriové technologie blízké budoucnosti, jmenovitě baterie s pevným elektrolytem (solid-state)
foto: Hyundai

Baterie s pevným elektrolytem, tzv. „solid-state baterie“, jsou už dlouhou dobu příslibem ještě vyšší bezpečnosti a možná i lepší energetické hustoty ve srovnání s klasickými li-ion s elektrolytem tekutým.

Ostatně, je tomu teprve pár týdnů, co spoluvynálezce li-ion baterie, čtyřiadevadesátiletý John Goodenough, ohlásil přelomový pokrok právě v oblasti solid-state baterií. Kromě něj o tento typ baterií stojí třeba i Toyota, Volkswagen i další.

Hyundai údajně vyvíjí své solid-state baterie zcela samostatně ve výzkumném centrum Namyang a podle Korea Herald dosáhl „určitého stupně technologie“. A to takového, který umožňuje rozjet pilotní sériovou výrobu.

52 Comments on “Hyundai vyvíjí baterie s pevným elektrolytem”

    1. Problém rostoucí kapacity baterií je v jejich bezpečnosti.
      Problém rostoucí kapacity baterií je v jejich bezpečnosti. Čím více se molekulová hmotnost molekuly držící elektrony v baterii blíží molekulové hmotnosti uhlovodíků, tím víc se i průběh vybíjení a nabíjení takového akumulátoru chemicky blíží hoření – se všemi výhodami a riziky z toho vyplývajícími. Dnešní akumulátory jsou na jednotku hmotnosti asi 20x řidší než kapalná paliva. A jistě jste zaregistroval aféru s bateriemi Galaxy.

      1. Určitě na tom bude značný kus pravdy. Vyšší výdej nebo
        Určitě na tom bude značný kus pravdy. Vyšší výdej nebo příjem energie znamená vždy vyšší teplotu, je na tom založena řada procesů. Jednou jako vítaný pomocník, podruhé jako škůdce. No a problém spočívá v tom, jak to uchladit.

      2. Mě téma bezpečnosti lithiových baterií přijde již
        Mě téma bezpečnosti lithiových baterií přijde již trochu vyčpělé. Celkem bych se nedivil že ti nejhlasitější kritici si zcela běžně nabíjí a používají spotřební elektroniku bez sebemenších opatření z hlediska bezpečnosti. Tj. mobilní telefony se nosí po kapsách, notebook běžně používají i s adaptérem v posteli apod. Nabíjejí zařízení zásadně bez dozoru, ideálně v noci v místě kde spí je naprostý standard.

        I když je dnes zvykem nadávat na instituce, tak věřte že by do oběhu nepustili technologii, která má fundamentální problémy s bezpečností při jejím používání. Ten případ Samsungu je příklad konkrétní konstrukční chyby konkrétního zařízení, nikoliv vlastní technologie lithiových akumulátorů. Ostatně je možné doložit množství případů konstrukčních chyb u technologií na spalování uhlovodíků, kdy rovněž docházelo k rádoby samovolnému vzplanutí zařízení.

        Prakticky řečeno, škody které technologie lithiových baterií způsobila a bude nadále působit jsou sice měřitelné, ale v celkovém důsledku naprosto zanedbatelné a především jak je již u skupiny nejhlasitějších kritiků běžným zvykem, absolutně nepočítá s pozitivními přínosy technologie, které prokazatelně převyšují dané riziko. Chcete-li slyšet formou jednoho oblíbeného populistického výroku tak technologie lithiových akumulátoru zachránila řádově více životů než jich poškodila.

          1. Ve své podstatě není. Když už na to přijde tak velký
            Ve své podstatě není. Když už na to přijde tak velký požár dokáže způsobit pár deci paliva stejně tak jako „malá“ baterie do mobilu. Nemyslím že by se někdo zvlášť pozastavoval nad tím jestli s vozem shoří 40l nebo 80l paliva. Pro elektromobily platí to samé, vezená energie v bateriích se již nebude zvětšovat řádově, osobně vidím smysl max. v dvojnásobku současné technologie. Bavíme se o řádu 100-200kWh. Pokud někdy dosáhneme energetické hustoty článků na úrovni uhlovodíků, pak tam těch článků bude pro dosažení této energie méně a o to bude vůz lehčí. Zjednodušeně řečeno místo 50l nádrže bude ve voze bateriová krabice o objemu 50l a ekvivalentní hmotnosti.

            Mimochodem hasiči nemají obavu z požáru baterie ani jak se s ním rychle vyrovnat. Jejich největší a naprosto oprávněná obava je z nebezpečí úrazu elektrickým proudem o vysokém napětí, dnes 400VDC pro osobní vozy, které se do budoucna bude s vysokou pravděpodobností dále zvyšovat na úroveň 800V a pro autobusy a nákladní vozy ještě výš.

          2. Máte naprostou pravdu.
            Mně při nabíjení Li baterie

            Máte naprostou pravdu.

            Mně při nabíjení Li baterie 36V/10Ah do elektrického kola při nabíjecím proudu 1A vybuchly 4 články Samsung 18650, které způsobily zahoření mojí domácnosti. Naštěstí se mi podařilo hořící baterii vyhodit ven do sněhu (kde dále hořela až dohořela) a požár domácnosti uhasit.
            Po výbuchu z článků 18650 vylétaly jiskry jako při svařování, které zapalovaly vše hořlavé kolem sebe.
            Nakonec jsem skončil na popáleninovém centru krajské nemocnice, protože jsem utrpěl popáleniny 2.stupně na 2% těla.
            Kecy zdejších místních chytráků je potřeba brát s rezervou a k Li bateriím přistupovat jen s nejvyšší možnou opatrností a ostražitostí a s protipožárním vybavením.

            Pro mě tímto celá elektromobilita skončila, a už nikdy více!

              1. Pane kolego, zapomněl jste, že na anonymy se nemá reagovat.
                Pane kolego, zapomněl jste, že na anonymy se nemá reagovat. K vašemu příspěvku: máte podle mne jen 2 možnosti: baterie používat či nikoliv. Já volím používat. Pořídil jsem zahradní sekačku Ryobi na baterku a první dojem super. Ve srovnání s benzínem jednoznačně vítěz.

                1. No naivně jsem si myslel, že dodá podrobnosti proč se tak
                  No naivně jsem si myslel, že dodá podrobnosti proč se tak stalo, ale nic, dobře mu tak.

                  Já Ryobi taky testuji, akumulátorové nůžky a zatím spokojenost.

                2. Pokusím se sem hodit také odkaz. Zkoušel jsem
                  Pokusím se sem hodit také odkaz. Zkoušel jsem dvoumotorovou, dvoubateriovou Greenworks na 40V, ale seká papírově i reálné 30mm. Tahle Rioby 36V má motor jeden, ale jede na nejnižší stupeň (papírově 20mm) až na hlínu. Navíc mnohem plynuleji reguluje výkon. Zatím jsem na ni nenašel co bych vytkl a to se fakt snažím.

                3. Letos začnu s Ryobi sekačkou 2 sezonu.
                  Letos začnu s Ryobi sekačkou 2 sezonu.

                4. Jaký máte model? Mám ještě křoviňák Riobi. 1kW, ale na
                  Jaký máte model? Mám ještě křoviňák Riobi. 1kW, ale na kabel. Ale super provedení podle mne. Myslím, že značka bude ok, uvidíme​ časem. Každopádně náhradní díly existují a jsou dostupné…

                5. Mám 40 cm RYOBI OLM 1840 H, Bosch jsem zavrh. Teď jsem
                  Mám 40 cm RYOBI OLM 1840 H, Bosch jsem zavrh. Teď jsem koukal že akusekačky dělá i Huqarna.

                6. Ten hybrid je zajímavý, já pořídil RLM36X46L5F.
                  Ten hybrid je zajímavý, já pořídil RLM36X46L5F.

                7. Jestli hybridem myslíte tu aku co je zároveň do sítě tak
                  Jestli hybridem myslíte tu aku co je zároveň do sítě tak tu nemám, mám jen aku.

                8. nie som zaujatý, ale (toto slovo na sk používajú
                  nie som zaujatý, ale (toto slovo na sk používajú extrémisti!) kosím vretenovou bezmotorovou kosačkou. plus batériové nožničky.
                  ps – na jar prvá kosba a na jeseň posledná (po niekoľkonásobnom vyhrabaní) je maličkou elektrickou kosačkou.

              2. A jaké důkazy by jste chtěl vidět?
                Mám sem opsat

                A jaké důkazy by jste chtěl vidět?
                Mám sem opsat lékařské zprávy z popáleninového centra o ošetřování a léčení mých popálenin?
                Nebo by jste chtěl vidět fotodokumentaci místnosti a jejího zařízení po zahoření Li baterie?
                Nevím, jak by jste se vy, který tato nebezpečná zařízení veřejně propaguje, chtěl poučit!

                1. Věřím, že to muselo být pěkně stresující a nechtěl
                  Věřím, že to muselo být pěkně stresující a nechtěl bych to zažít. Nicméně možná ještě více stresující bude naučit se žít bez baterek….

            1. Také jsem zažil prudký záblaf LiPo baterie.
              Jde o velmi

              Také jsem zažil prudký záblaf LiPo baterie.
              Jde o velmi nebezpečný materiál, vyžadujíc velkou obezřetnost.
              Zde, na bulvární internetové stránce, je hodně těch, co se budou ohánět, jak je to bezpečné. Jsou to naivní lidé bez znalostí, většinou puberti či studenti.

              1. Jj, tyto baterie (zdroje proudu) v podstatě není možné
                Jj, tyto baterie (zdroje proudu) v podstatě není možné uhasit, dokud jsou články „živeny“ z ostatních nabitých článků. Takové baterie hoří i ve vodě – pokud málo vody, tak hrozí opaření vznikající párou. Jedinou možností je tyto baterie provozovat jen minimálně, a jen s nejvyšší opatrností.
                Každý si může najít, jak proběhlo zahoření Li baterií ve dvou B787, a jak nakonec bylo technicky vyřešeno, aby baterie nemohly zapálit vnitřní výbavu letadla a jejich případný výbuch směřoval mimo letadlo.

                Podle mě tyto baterie skončí na smetišti dějin.

                1. Jo, a každý den na Zemi přibyde dalších zhruba 200tis.
                  Jo, a každý den na Zemi přibyde dalších zhruba 200tis. lidí.

                1. A kdy je začnou montovat do aut a hromadně prodávat?
                  A kdy je začnou montovat do aut a hromadně prodávat? Koumáci z HE3DA baterek do nich rovnou střílej z kalacha…, ale porád neprodali ani ň.
                  Pokud někdo nechce riskovat může používat LiFePo, těm se nechce moc explozině hořet a jen čoudí.

            2. Takové případy se skutečně stávají a ještě nějaký
              Takové případy se skutečně stávají a ještě nějaký ten pátek stávat budou. Docela by mne zajímala zpráva k té vyhořelé baterii, jestli se podařilo zjistit co bylo příčinou jejího zahoření. Předpokládám že se jednalo o sériově vyráběnou baterii s předepsanou nabíječkou. Obecně totiž většina moderních článků 18650 podléhá testování dle několika norem. V případě článků Samsung se pro elektrokola hodně používají články INR18650-25R a INR18650-30Q.

              Pokud se podíváte do datasheetu v podstatě všech moderních 18650 tak zjistíte že technologie (výrobní řada, nikoliv každý článek) je obvykle testována na:

              1) přebití >12V@20A po dobu 3h
              2) externí zkrat po dobu 10min
              3) externí zahřátí článku na 130°C a držení 10min.
              4) přepólování a nabíjení obrácenou polaritu proudem 10A
              5) určitý druh mechanického poškození

              kde předepsaná reakce je žádný výbuch a žádné zahoření. Povolen je většinou jen únik elektrolytu, případně ventilace (a logicky zvýšená teplota).

              INR18650-25R
              INR18650-30Q

              Po takovéto zkušenosti se vám vůbec nedivím že technologii nevěříte. Na druhou stranu sáhněte si na srdce jestli jste se zbavil i všech vašich notebooků, tabletů a mobilních telefonů…? Protože úplně ta samá pravděpodobnost takovéhoto neštěstí vám hrozí i od nich.

              1. Vybuchlé baterie byly v růžovém obalu s označením
                Vybuchlé baterie byly v růžovém obalu s označením ICR18650-26H, Samsung SDI – tj. asi od stejné čínské firmy, která vyráběla i vybuchující baterie do Galaxy – nedávno tato továrna v Ćíně vyhořela.
                Dále se v bateriích kol ještě vyskytují i články ICR18650-26F, Samsung SDIEM, které jsou pravděpodobně vyráběny v Malaysii.

                Jinak tyto baterie jsou dodávány a prodávány i na českém trhu – různými českými i zahraničními firmami.

                Myslíte si, že tyto články nejsou typu 18650, jak zde někteří zpochybňují?
                Chtěl bych vědět kde všichni berou jistotu, že v bateriích kol, skútrů a jiných vozidel mají použity nějaké „bezpečné“ články baterií.
                Ale to je již každého věc čemu věří a čemu ne.

            3. Dobry den
              Ste si isty, ze to bola originalna bateria s

              Dobry den
              Ste si isty, ze to bola originalna bateria s originalnymi clankami samsung. Tuto istotu nemate pri nakupe cez z internet z ciny, ale ani pri nakupe z kamennej cyklopredajne, kde Vam predaju bateriu, ktoru oni kupili v cine, aby usporili.
              Vobec ste sa nezmienil, ako ste u predajcu (ktoreho nechcete ociernovat, takze ste nezmienil jeho meno) riesil reklamaciu, nahradu vzniknutej skody a odskodne za sposobene zranenie. Urcite Vas napadlo si zabezpecit dokazovy material, takze mate pisomny zaznam od poziarnikov, od obhliadaca poistovne, z pohotovosti a fotografie.
              Ako inak mame verit ze ste dodrzal vsetky pokyny, ktore uvadza vyrobca baterie/nabijacky v manualy na pouzitie, teda za predpokladu ze sa Vam to skutocne stalo a ze to boly originaly. Ved vzniknuta skoda bola viac nez len par stovak, takze ste to urcite nenechal len tak.

            4. Zdravim anonym, prave problematiku bezpecnosti riesia solid
              Zdravim anonym, prave problematiku bezpecnosti riesia solid state baterie. jejich vlastnosti su uzasne. Pozrite video na youtube chlapik tam rozstriha bateriu noznicami a doboda srobovakom a nielen ze sa nevznieti ale aj dalej v pohode funguje. youtube.com/watch?v=h9ZpHFrZ8B4

            5. Ste si isty ze ta bateria nebola cina s napodobeninami samsung
              Ste si isty ze ta bateria nebola cina s napodobeninami samsung clankov? Origo bateria by sa mala pri prebiti odpojit (mal by zabezpecit BMS). A pri naraste tlkau plynu alebo teploty v clanku sa s individualnom clanku sam rozpoji obvod takze by sa mala reakcia zastavit. Ak bola bateria ozaj znackova a certifikovana a nedoslo k mechanickemu poskodeniu tak je to ozaj fakt velka nahoda. Mozete si gratulovat ze ste nemal moped s 10L benzinu, ak by sa stala podobna fakt velka nahoda pri nom, uz by ste tu nebol, ten totizto do snehu tazko vyhodite ked zacne horiet.

          3. Ano, je to jiná liga, ale trochu v jiném smyslu, než si asi
            Ano, je to jiná liga, ale trochu v jiném smyslu, než si asi myslíte. V mobilu, noteboocích, modelech a spotřební elektronice se z důvodu co nejnižší ceny používají články s LiCO katodou, což je to nejnebezpečnější co může být, protože po překročení určité teploty při zkratu, propíchnutí nebo deformaci a následného ohřátí článku nad určitou teplotu se z materiálu katody začne uvolňovat čistý kyslík a to má za následek agresivní hoření, které se prakticky nedá uhasit.

            V EV článcích se používají na katodě sofistikovanější materiály (nikl, hořčík, hliník, fosfáty železa..) v různých poměrech, aby bylo dosaženo optimálního kompromisu mezi kapacitou, bezpečností a kalendářní i cyklickou životností. To samozřejmě neznamená, že jsou nehořlavé, ale nemají (mimo jiné) tu vlastnost, že se z nich uvolňuje kyslík, který násobí účinky zahoření.

            Kromě toho akumulátor elektromobilu musí splňovat dost přísná bezpečnostní kritéria, aby se vozidlo s ním vůbec smělo prodávat.

                1. pompo:
                  Aha.
                  Je ovšem možné, že podělaný citroen použije

                  pompo:
                  Aha.
                  Je ovšem možné, že podělaný citroen použije např. konkrétní díl jako kulový čep na těžší osobní vozidlo a u BMW je tentýž čep třeba u řady 1.
                  Někdo poddimenzuje, aby ušetřil a proto citroen není BMW…

Napsat komentář