Hyundai vyvíjí baterie s pevným elektrolytem

Jan Horčík - 07 Duben 2017

Jihokorejský Hyundai je v oblasti elektromobility čím dál tím aktivnější. Podle korejských novin Korea Herald rozjela firma pilotní výrobu baterií s pevným elektrolytem.auto Hyundai Ioniq Electric elektromobil

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric se povedl, ale Hyundai už dnes cílí na bateriové technologie blízké budoucnosti, jmenovitě baterie s pevným elektrolytem (solid-state)
foto: Hyundai

Baterie s pevným elektrolytem, tzv. "solid-state baterie", jsou už dlouhou dobu příslibem ještě vyšší bezpečnosti a možná i lepší energetické hustoty ve srovnání s klasickými li-ion s elektrolytem tekutým.

Ostatně, je tomu teprve pár týdnů, co spoluvynálezce li-ion baterie, čtyřiadevadesátiletý John Goodenough, ohlásil přelomový pokrok právě v oblasti solid-state baterií. Kromě něj o tento typ baterií stojí třeba i Toyota, Volkswagen i další.

Hyundai údajně vyvíjí své solid-state baterie zcela samostatně ve výzkumném centrum Namyang a podle Korea Herald dosáhl "určitého stupně technologie". A to takového, který umožňuje rozjet pilotní sériovou výrobu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co nového, baterky stále v nedohlednu? Skoro bych zavedl žurnalistickou povinnost se každých 6 měsíců ptát co je o daných novinkách nového. To by byli odpovědi nic,nic nic.... .

Obrázek uživatele Kuk

off

Trocha tiché elektro akrobacie :)
https://www.youtube.com/watch?v=B0RY1KaIWMI

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za pět let možná nebudou auta a my se budem teleportovat. A to je moc krásná představa, kdyby nebylo aut.

Obrázek uživatele Radovan

Když se tak dívám na skladbu průmyslu u nás, tak by se s koncem aut většina republiky musel odteleportovat na nějaké pastviny, aby měla co jíst :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Kuk

Není třeba, půdy máme doma dost.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zase tak růžové jak píšeš to s opravdu ještě úrodnou půdou v ČR není.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ať vyvíjejí, technologie budou třeba. A hlavně u BEV to bude potřebné s menším V, menší m a vysokou hustotou P. Takže 60kWh v autě velikosti fábie a do pěti let to vidím, že to dají (a nejen hjúndajové).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nikoli hjúndajové ale hnůjdajové

Názor náctiletého. V automobilovém průmyslu již nejsou tak velké rozdíly v kvalitě bez ohledu na značku. Jen hloupé předsudky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+1

Obrázek uživatele Kuk

Zbožné přání.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To není přání,to je fakt.Pracuju v autoprůmyslu a na stejné lince vyrábíme díly pro VW,BMW,DAIMLER,PSA,SUZUKI,LAND-ROVER,FORD,BENTEY.A další.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže to jsou díly jako zámky, kliky, táhla, konektory, skla a podobně.
To důležité je jinde - BMW nikdy nezapojí svě svíčky do série, jako třeba podělaný citroen.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Reagoval jsem na tu stejnou kvalitu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne,to jsou díly karoserie a podvozku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pompo:
Aha.
Je ovšem možné, že podělaný citroen použije např. konkrétní díl jako kulový čep na těžší osobní vozidlo a u BMW je tentýž čep třeba u řady 1.
Někdo poddimenzuje, aby ušetřil a proto citroen není BMW...

Problém rostoucí kapacity baterií je v jejich bezpečnosti. Čím více se molekulová hmotnost molekuly držící elektrony v baterii blíží molekulové hmotnosti uhlovodíků, tím víc se i průběh vybíjení a nabíjení takového akumulátoru chemicky blíží hoření - se všemi výhodami a riziky z toho vyplývajícími. Dnešní akumulátory jsou na jednotku hmotnosti asi 20x řidší než kapalná paliva. A jistě jste zaregistroval aféru s bateriemi Galaxy.

zajumavy nazor. nevim, jestli pravdivy, ale budu si pamatovat.

Mě téma bezpečnosti lithiových baterií přijde již trochu vyčpělé. Celkem bych se nedivil že ti nejhlasitější kritici si zcela běžně nabíjí a používají spotřební elektroniku bez sebemenších opatření z hlediska bezpečnosti. Tj. mobilní telefony se nosí po kapsách, notebook běžně používají i s adaptérem v posteli apod. Nabíjejí zařízení zásadně bez dozoru, ideálně v noci v místě kde spí je naprostý standard.

I když je dnes zvykem nadávat na instituce, tak věřte že by do oběhu nepustili technologii, která má fundamentální problémy s bezpečností při jejím používání. Ten případ Samsungu je příklad konkrétní konstrukční chyby konkrétního zařízení, nikoliv vlastní technologie lithiových akumulátorů. Ostatně je možné doložit množství případů konstrukčních chyb u technologií na spalování uhlovodíků, kdy rovněž docházelo k rádoby samovolnému vzplanutí zařízení.

Prakticky řečeno, škody které technologie lithiových baterií způsobila a bude nadále působit jsou sice měřitelné, ale v celkovém důsledku naprosto zanedbatelné a především jak je již u skupiny nejhlasitějších kritiků běžným zvykem, absolutně nepočítá s pozitivními přínosy technologie, které prokazatelně převyšují dané riziko. Chcete-li slyšet formou jednoho oblíbeného populistického výroku tak technologie lithiových akumulátoru zachránila řádově více životů než jich poškodila.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pajda:
Ty asi nemáš technickou kvalifikaci, že...?

Mobil vs půltunová baterie v podvozku je trochu jiná liga. Aź se energetická hustota článku vyrovná s uhlovodíky, budou nehody takových aut asi zajímavé. Hasiči pozdravují.

Ano, je to jiná liga, ale trochu v jiném smyslu, než si asi myslíte. V mobilu, noteboocích, modelech a spotřební elektronice se z důvodu co nejnižší ceny používají články s LiCO katodou, což je to nejnebezpečnější co může být, protože po překročení určité teploty při zkratu, propíchnutí nebo deformaci a následného ohřátí článku nad určitou teplotu se z materiálu katody začne uvolňovat čistý kyslík a to má za následek agresivní hoření, které se prakticky nedá uhasit.

V EV článcích se používají na katodě sofistikovanější materiály (nikl, hořčík, hliník, fosfáty železa..) v různých poměrech, aby bylo dosaženo optimálního kompromisu mezi kapacitou, bezpečností a kalendářní i cyklickou životností. To samozřejmě neznamená, že jsou nehořlavé, ale nemají (mimo jiné) tu vlastnost, že se z nich uvolňuje kyslík, který násobí účinky zahoření.

Kromě toho akumulátor elektromobilu musí splňovat dost přísná bezpečnostní kritéria, aby se vozidlo s ním vůbec smělo prodávat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máte naprostou pravdu.

Mně při nabíjení Li baterie 36V/10Ah do elektrického kola při nabíjecím proudu 1A vybuchly 4 články Samsung 18650, které způsobily zahoření mojí domácnosti. Naštěstí se mi podařilo hořící baterii vyhodit ven do sněhu (kde dále hořela až dohořela) a požár domácnosti uhasit.
Po výbuchu z článků 18650 vylétaly jiskry jako při svařování, které zapalovaly vše hořlavé kolem sebe.
Nakonec jsem skončil na popáleninovém centru krajské nemocnice, protože jsem utrpěl popáleniny 2.stupně na 2% těla.
Kecy zdejších místních chytráků je potřeba brát s rezervou a k Li bateriím přistupovat jen s nejvyšší možnou opatrností a ostražitostí a s protipožárním vybavením.

Pro mě tímto celá elektromobilita skončila, a už nikdy více!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Trocha sa bojim spytat ale ako viete ze to boli clanky 18650? Resp. ako ste ich nabijal? Bolo to vsetko zabalene v original baleni s original nabijackou alebo ste si nieco bastlil doma sam?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ste si isty ze ta bateria nebola cina s napodobeninami samsung clankov? Origo bateria by sa mala pri prebiti odpojit (mal by zabezpecit BMS). A pri naraste tlkau plynu alebo teploty v clanku sa s individualnom clanku sam rozpoji obvod takze by sa mala reakcia zastavit. Ak bola bateria ozaj znackova a certifikovana a nedoslo k mechanickemu poskodeniu tak je to ozaj fakt velka nahoda. Mozete si gratulovat ze ste nemal moped s 10L benzinu, ak by sa stala podobna fakt velka nahoda pri nom, uz by ste tu nebol, ten totizto do snehu tazko vyhodite ked zacne horiet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravim anonym, prave problematiku bezpecnosti riesia solid state baterie. jejich vlastnosti su uzasne. Pozrite video na youtube chlapik tam rozstriha bateriu noznicami a doboda srobovakom a nielen ze sa nevznieti ale aj dalej v pohode funguje. youtube.com/watch?v=h9ZpHFrZ8B4

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobry den
Ste si isty, ze to bola originalna bateria s originalnymi clankami samsung. Tuto istotu nemate pri nakupe cez z internet z ciny, ale ani pri nakupe z kamennej cyklopredajne, kde Vam predaju bateriu, ktoru oni kupili v cine, aby usporili.
Vobec ste sa nezmienil, ako ste u predajcu (ktoreho nechcete ociernovat, takze ste nezmienil jeho meno) riesil reklamaciu, nahradu vzniknutej skody a odskodne za sposobene zranenie. Urcite Vas napadlo si zabezpecit dokazovy material, takze mate pisomny zaznam od poziarnikov, od obhliadaca poistovne, z pohotovosti a fotografie.
Ako inak mame verit ze ste dodrzal vsetky pokyny, ktore uvadza vyrobca baterie/nabijacky v manualy na pouzitie, teda za predpokladu ze sa Vam to skutocne stalo a ze to boly originaly. Ved vzniknuta skoda bola viac nez len par stovak, takze ste to urcite nenechal len tak.

Takové případy se skutečně stávají a ještě nějaký ten pátek stávat budou. Docela by mne zajímala zpráva k té vyhořelé baterii, jestli se podařilo zjistit co bylo příčinou jejího zahoření. Předpokládám že se jednalo o sériově vyráběnou baterii s předepsanou nabíječkou. Obecně totiž většina moderních článků 18650 podléhá testování dle několika norem. V případě článků Samsung se pro elektrokola hodně používají články INR18650-25R a INR18650-30Q.

Pokud se podíváte do datasheetu v podstatě všech moderních 18650 tak zjistíte že technologie (výrobní řada, nikoliv každý článek) je obvykle testována na:

1) přebití >12V@20A po dobu 3h
2) externí zkrat po dobu 10min
3) externí zahřátí článku na 130°C a držení 10min.
4) přepólování a nabíjení obrácenou polaritu proudem 10A
5) určitý druh mechanického poškození

kde předepsaná reakce je žádný výbuch a žádné zahoření. Povolen je většinou jen únik elektrolytu, případně ventilace (a logicky zvýšená teplota).

INR18650-25R
INR18650-30Q

Po takovéto zkušenosti se vám vůbec nedivím že technologii nevěříte. Na druhou stranu sáhněte si na srdce jestli jste se zbavil i všech vašich notebooků, tabletů a mobilních telefonů...? Protože úplně ta samá pravděpodobnost takovéhoto neštěstí vám hrozí i od nich.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vybuchlé baterie byly v růžovém obalu s označením ICR18650-26H, Samsung SDI - tj. asi od stejné čínské firmy, která vyráběla i vybuchující baterie do Galaxy - nedávno tato továrna v Ćíně vyhořela.
Dále se v bateriích kol ještě vyskytují i články ICR18650-26F, Samsung SDIEM, které jsou pravděpodobně vyráběny v Malaysii.

Jinak tyto baterie jsou dodávány a prodávány i na českém trhu - různými českými i zahraničními firmami.

Myslíte si, že tyto články nejsou typu 18650, jak zde někteří zpochybňují?
Chtěl bych vědět kde všichni berou jistotu, že v bateriích kol, skútrů a jiných vozidel mají použity nějaké "bezpečné" články baterií.
Ale to je již každého věc čemu věří a čemu ne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Také jsem zažil prudký záblaf LiPo baterie.
Jde o velmi nebezpečný materiál, vyžadujíc velkou obezřetnost.
Zde, na bulvární internetové stránce, je hodně těch, co se budou ohánět, jak je to bezpečné. Jsou to naivní lidé bez znalostí, většinou puberti či studenti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale je tu aj par inzinierov s eltech vzdelanim a dokonca aj par materialovych iniznierov ;)

Obrázek uživatele Kuk

A kdy je začnou montovat do aut a hromadně prodávat? Koumáci z HE3DA baterek do nich rovnou střílej z kalacha..., ale porád neprodali ani ň.
Pokud někdo nechce riskovat může používat LiFePo, těm se nechce moc explozině hořet a jen čoudí.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jj, tyto baterie (zdroje proudu) v podstatě není možné uhasit, dokud jsou články "živeny" z ostatních nabitých článků. Takové baterie hoří i ve vodě - pokud málo vody, tak hrozí opaření vznikající párou. Jedinou možností je tyto baterie provozovat jen minimálně, a jen s nejvyšší opatrností.
Každý si může najít, jak proběhlo zahoření Li baterií ve dvou B787, a jak nakonec bylo technicky vyřešeno, aby baterie nemohly zapálit vnitřní výbavu letadla a jejich případný výbuch směřoval mimo letadlo.

Podle mě tyto baterie skončí na smetišti dějin.

Obrázek uživatele Kuk

Každou hodinu vzplane v USA 17 aut na benzín / naftu
což je 150,000 aut ročně
požár zabije 209 ročně,
ale benzín nikde na žádným smetišti dějin nekončí i když se používá přes století a ještě se bude používat dál.
http://www.businessinsider.com/17-cars-catch-on-fire-every-hour-in-the-us-2013-11

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, a každý den na Zemi přibyde dalších zhruba 200tis. lidí.

Obrázek uživatele Radovan

Chtělo by to trochu více údajů a důkazů. Nezpochybňuji, že jste si tím neprošel, ale mám elektrokolo doma také (a 2 elektroauta a zahradní nářadí s akumulátory k tomu) a z různých nehod se dá poučit.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A jaké důkazy by jste chtěl vidět?
Mám sem opsat lékařské zprávy z popáleninového centra o ošetřování a léčení mých popálenin?
Nebo by jste chtěl vidět fotodokumentaci místnosti a jejího zařízení po zahoření Li baterie?
Nevím, jak by jste se vy, který tato nebezpečná zařízení veřejně propaguje, chtěl poučit!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Věřím, že to muselo být pěkně stresující a nechtěl bych to zažít. Nicméně možná ještě více stresující bude naučit se žít bez baterek....

Pane kolego, zapomněl jste, že na anonymy se nemá reagovat. K vašemu příspěvku: máte podle mne jen 2 možnosti: baterie používat či nikoliv. Já volím používat. Pořídil jsem zahradní sekačku Ryobi na baterku a první dojem super. Ve srovnání s benzínem jednoznačně vítěz.

Obrázek uživatele Anonym123

nie som zaujatý, ale (toto slovo na sk používajú extrémisti!) kosím vretenovou bezmotorovou kosačkou. plus batériové nožničky.
ps - na jar prvá kosba a na jeseň posledná (po niekoľkonásobnom vyhrabaní) je maličkou elektrickou kosačkou.

Obrázek uživatele Radovan

No naivně jsem si myslel, že dodá podrobnosti proč se tak stalo, ale nic, dobře mu tak.

Já Ryobi taky testuji, akumulátorové nůžky a zatím spokojenost.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Pokusím se sem hodit také odkaz. Zkoušel jsem dvoumotorovou, dvoubateriovou Greenworks na 40V, ale seká papírově i reálné 30mm. Tahle Rioby 36V má motor jeden, ale jede na nejnižší stupeň (papírově 20mm) až na hlínu. Navíc mnohem plynuleji reguluje výkon. Zatím jsem na ni nenašel co bych vytkl a to se fakt snažím.

Obrázek uživatele Kuk

Letos začnu s Ryobi sekačkou 2 sezonu.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jaký máte model? Mám ještě křoviňák Riobi. 1kW, ale na kabel. Ale super provedení podle mne. Myslím, že značka bude ok, uvidíme​ časem. Každopádně náhradní díly existují a jsou dostupné...

Obrázek uživatele Kuk

Mám 40 cm RYOBI OLM 1840 H, Bosch jsem zavrh. Teď jsem koukal že akusekačky dělá i Huqarna.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Ten hybrid je zajímavý, já pořídil RLM36X46L5F.

Obrázek uživatele Kuk

Jestli hybridem myslíte tu aku co je zároveň do sítě tak tu nemám, mám jen aku.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Ve své podstatě není. Když už na to přijde tak velký požár dokáže způsobit pár deci paliva stejně tak jako "malá" baterie do mobilu. Nemyslím že by se někdo zvlášť pozastavoval nad tím jestli s vozem shoří 40l nebo 80l paliva. Pro elektromobily platí to samé, vezená energie v bateriích se již nebude zvětšovat řádově, osobně vidím smysl max. v dvojnásobku současné technologie. Bavíme se o řádu 100-200kWh. Pokud někdy dosáhneme energetické hustoty článků na úrovni uhlovodíků, pak tam těch článků bude pro dosažení této energie méně a o to bude vůz lehčí. Zjednodušeně řečeno místo 50l nádrže bude ve voze bateriová krabice o objemu 50l a ekvivalentní hmotnosti.

Mimochodem hasiči nemají obavu z požáru baterie ani jak se s ním rychle vyrovnat. Jejich největší a naprosto oprávněná obava je z nebezpečí úrazu elektrickým proudem o vysokém napětí, dnes 400VDC pro osobní vozy, které se do budoucna bude s vysokou pravděpodobností dále zvyšovat na úroveň 800V a pro autobusy a nákladní vozy ještě výš.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Určitě na tom bude značný kus pravdy. Vyšší výdej nebo příjem energie znamená vždy vyšší teplotu, je na tom založena řada procesů. Jednou jako vítaný pomocník, podruhé jako škůdce. No a problém spočívá v tom, jak to uchladit.

daji daji. ale bude to stat 4nasobek ty fabie ;)

Obrázek uživatele Kuk

Za 5 let žádná Fóbie nebude.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Ze všeho nasekaj nepraktický módní SUV plečky
http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/425027-skoda-fabia-combi-asi-skonci-nahradi-ju-crossover/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol