Hyundai testuje technologie pro autonomní jízdu na vozech Ioniq

Způsoby využívání automobilů se nepřetržitým vývojem technologií, zaměřených na automatizované řízení, budou zákonitě měnit.

Hyundai již testuje technologie pro autonomní jízdu úrovně 4 ve vozech Ioniq
foto: Hyundai

Technologie autonomní jízdy nalézají čím dál širší uplatnění, přestože se stále nacházejí v raných fázích svého vývoje. Jejich důsledné využívání by mohlo zásadně změnit způsob, jímž se dostáváme z bodu A do bodu B. Autonomní jízda přetvoří vzhled a charakter našich vozidel a díky ní bude cestování mnohem příjemnější.

Postoje zákazníků se postupně mění. Jejich pozornost se přesouvá k ekonomice založené na sdílení a k řešením pro bezproblémovou mobilitu. Je jasné, že se tomu musí automobilový průmysl náležitě přizpůsobovat.

Značky, jako je Hyundai, již nebudou pouhými výrobci automobilů, ale měly by se změnit v poskytovatele služeb, nabízející komplexní řešení pro uspokojení individuálních požadavků zákazníků.

Autonomní IONIQ

Hyundai Ioniq se může již nyní pochlubit jedním světovým prvenstvím, protože nabízí řidičům výběr tří elektrifikovaných pohonů v jednom druhu karoserie. Hyundai nyní v tomto modelu testuje na evropských silnicích technologie pro autonomní jízdu úrovně 4.

Automobily jsou dnes rozdělovány z hlediska ovládání (řízení) do šesti úrovní, z nichž úrovně 1 až 5 představují stupně automatizovaného, resp. autonomního řízení:

Úroveň 0: Všechny významné systémy jsou ovládány řidičem
Úroveň 1: Některé systémy, například tempomat nebo automatické brzdění, mohou být ovládány automobilem
Úroveň 2: Vozidlo nabízí alespoň dvě souběžně automatizované funkce, jako je akcelerace nebo řízení. Řidič však musí vždy zajistit bezpečný provoz
Úroveň 3: Automobil může za určitých podmínek ovládat bezpečnostní funkce, řidič však musí převzít na vyzvání řízení
Úroveň 4: Automobil je v některých provozních podmínkách, nikoli však ve všech, zcela autonomní. U této úrovně lze hovořit o velmi automatizované jízdě
Úroveň 5: Vůz je zcela autonomní ve všech provozních situacích

Technologie autonomní jízdy nabídnou řidičům ještě větší přínosy, pokud budou propojeny s potřebnou infrastrukturou. Například inteligentní semafory dokážou s autonomními vozidly komunikovat. V tom se skrývá potenciál pro další zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení rizika vzniku dopravních zácp.

Cílem výzkumného autonomního vozidla IONIQ je maximální zjednodušení systémů pro autonomní jízdu. Toho bylo dosaženo použitím techniky sériově vyráběných verzí, od předního radarového senzoru chytrého tempomatu přes radarové senzory snímající oblasti slepého úhlu na rozích vozidla až po kameru asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, která je propojena s technologií LiDAR.

Hyundai je jednou z mála společností, která již zahájila vývoj autonomní jízdy úrovně 4 v segmentu C. Hyundai Motor Group (HMG) svými investicemi v nadcházejících letech tento vývoj ještě urychlí.

HMG již nyní spolupracuje se společností Aurora. Tento krok upevnil strategické partnerství navázané mezi oběma společnostmi v roce 2018. Hyundai, Kia a Aurora v jeho rámci vyvíjejí technologie pro automatizované řízení modelu NEXO, vlajkové lodi značky Hyundai v segmentu automobilů s palivovými články.

Společnosti na základě nové investice rozšíří vývoj na další modely a vytvoří optimální platformu pro autonomní vozidla Hyundai a Kia.

„S výzkumným autonomním vozidlem IONIQ úrovně 4 již myslíme o krok napřed, protože zkoumáme, jak se musí automobilový průmysl, technologie a infrastruktura změnit, abychom byli připraveni na budoucí mobilitu,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt, a dodává: „Hyundai bude i nadále investovat do urychlení vývoje technologií pro autonomní jízdu.“

tisková zpráva

12 Comments on “Hyundai testuje technologie pro autonomní jízdu na vozech Ioniq”

  1. Lidar není vůbec špatný senzor. Jeho výhoda je v tom, že
    Lidar není vůbec špatný senzor. Jeho výhoda je v tom, že na rozdíl od kamery, „vidí“ i v noci. Každopádně u všech jde především o fúzi dat z různých senzorů.

    Tesla tedy v noci visí jen na Radaru, kdežto Waymo k tomu má i Lidar.

      1. Ultrazvuk se hodí tak na parkování. Dá se s ním
        Ultrazvuk se hodí tak na parkování. Dá se s ním monitorovat pouze blízké okolí vozu. Tím myslím max 4-5m.

        Tesla visí převážně na kamerách a na předním UWB radaru – ten „vidí“ daleko a to dokonce i „přes“ auto, v mlze, dešti, sněhu i písku…

        1. Lidar je moc fajn, ale je moc drahej. Až se zlevní tak si ho
          Lidar je moc fajn, ale je moc drahej. Až se zlevní tak si ho určitě všichni namontujou. Do tý doby si musej vystačit s tím co se jim vejde do rozpočtu a to Lidar není.

          Lidar nevidí v hustém děšti, snežení, mlze a nejspíš ani ve zvířeným prachu.

    1. Čemu? Že nejsou jediní, kdo pracuje na autonomním
      Čemu? Že nejsou jediní, kdo pracuje na autonomním řízení? Já myslím, že to vědí.

      Tesla je aktuálně na úrovni 2 ve městech a 3 na dálnicích. Úroveň 3 pro města testují a na úrovni 4 by mohli být do pár let.

      Waymo je na úrovni 3 a pracujou na úrovni 4.

      Hlavní výhoda Tesly oproti Waymu je, že nespoléhají na drahé Lidary, mají na silnicích statisíce kompatibilních aut, sami auta vyrábějí a teď ještě rozjíždějí pojišťovací business.

      Hlavní výhoda Wayma je, že začli podstatně dříve a mají za prdelí Google a jeho neomezené prostředky.

Napsat komentář