Hyundai staví 1MW vodíkovou elektrárnu Nexo

Hyundai podepsal se společnostmi Korea East-West Power a Deokyang dohodu o výstavbě 1MW elektrárny s palivovými články na vodík.Elektrický modul NEXO bude vyrábět 8000 MWh elektrické energie ročně s nulovými emisemi

Elektrický modul NEXO bude vyrábět 8000 MWh elektrické energie ročně s nulovými emisemi
foto: Hyundai

Společnost Hyundai Motor Company podepsala memorandum o shodě s korejskými energetickými společnostmi Korea East-West Power (EWP) a Deokyang. Cílem dohody je výroba elektrické energie z vodíku.

V rámci pilotního projektu, realizovaného na základě uzavřeného memoranda o shodě, vznikne 1MW elektrárna s palivovými články na vodík. Hyundai Motor vyrobí systém palivových článků, EWP bude mít na starosti provoz elektrárny a prodej elektrické energie a Deokyang bude dodávat vodík.

Pilotní projekt s patentovanou technologií palivových článků Hyundai znamená historicky první využití lokální technologie palivových článků v korejské elektrárně místo zahraničních technologií, na nichž byl korejský trh dosud závislý.

Elektrárna s výkonem 1 MW, jejíž výstavba bude zahájena v letošním roce v Ulsanu, bude tvořena dvěma kontejnerovými generátorovými moduly o výkonu 500 kW. Obě jednotky budou sestaveny z velkého počtu dílčích modulů, vyrábějících elektrickou energii z vodíku. Tyto moduly se již osvědčily v modelu Nexo, vlajkové lodi značky Hyundai v segmentu vozidel s palivovými články.

Elektrárna bude mít kapacitu výroby 8000 MWh elektrické energie ročně. Tímto množstvím energie bude zásobovat cca 2200 domácností se spotřebou 300 kWh měsíčně. Vzhledem k využívání vodíku bude mít elektrárna nulové emise skleníkových plynů i dalších škodlivin.

Elektrárna bude používat vodík, vznikající jako vedlejší produkt v nedalekém petrochemickém komplexu. Vodík bude dodáván potrubní sítí. Tím se sníží náklady a využijí se místní zdroje energie.

Pilotní projekt představuje pro společnost Hyundai Motor příležitost k využití technologie palivových článků i mimo automobilový průmysl. Výsledné úspory z rozsahu zvýší nákladovou konkurenceschopnost, vytvoří nová pracovní místa a podpoří růst v ostatních souvisejících odvětvích.

EWP zvýší podíl obnovitelných zdrojů ve svém energetickém mixu, zatímco Deokyang bude moci učinit další krok ke snížení ceny vodíku, protože se zvýší jak objem prodeje, tak i stabilita nabídky a poptávky.

Hyundai Motor počítá v rámci úzké spolupráce se společnostmi EWP a Deokyang také s tím, že se projekt bude postupně rozšiřovat. V budoucnosti hodlá podporovat odvětví palivových článků a další související obory a současně bude i nadále pokračovat v rozvíjení a využívání své technologie palivových článků v rámci budování „vodíkové společnosti“ v souladu se strategií „FCEV Vision 2030“, zveřejněnou na začátku letošního roku.

tisková zpráva

19 Comments on “Hyundai staví 1MW vodíkovou elektrárnu Nexo”

  1. Takže až se přejde na elektroauta, tak se produkce vodíku
    Takže až se přejde na elektroauta, tak se produkce vodíku v tom nedalekém „petrochemickém komplexu“ prudce sníží a ta vodíková elektrárna nebude mít z čeho vyrábět elektřinu. Protože takhle je to závisle na spalovákách. Hm.

    1. Ideální? Z jakého pohledu? Ekonomického? Nebo
      Ideální? Z jakého pohledu? Ekonomického? Nebo ekologického? Nebo jako ideální podnikatelský záměr omezené skupiny firem a osob, které na tom mají své vlastní zájmy, které ale nemají nic společného s ekonomickou výhodností pro město Ostrava a jejich obyvatele?

      1. Historie vodíku je taková, že v Ostravě se dělá v
        Historie vodíku je taková, že v Ostravě se dělá v Borsodchemu čistý a vozí do Neratovic, aby jediná plnička mohla napájet jediný vodíkobus. Důvodem je zašpinění odpadního vodíku v Neratovicích, který bylo neekonomické čistit a dnes je to tak půl na půl. Příměsi ničily palivový článek jedna radost. V Ostravě máme toho odpadního plynu více, z něhož se dá dělat vodík, máme třeba i metan z odvětrávání dolů, ale prozatím do toho nikdo nešel. Tady je totiž potřeba silný lokální spotřebitel, aby se to vyplatilo. Podle propočtů by jen z Mittalu mohla jezdit hromadná doprava celého MS kraje, ale spíše na plyn než na vodík. Jenže je to přesně ten problém – co se stane když zavře Mittal a nebude odpadního plynu dost nebo nebude vůbec? Podobně jako v Hyundai.

        1. To jsem nevěděl, že se do Neratovic vozí z Ovy. A ten se
          To jsem nevěděl, že se do Neratovic vozí z Ovy. A ten se nemusí čistit? Z jakých zdrojů se získává? Ale se obávám, že i kdyby byla produkce toho vodíku úplně zadarmo, pořád se to oproti elektro autům nevyplatí. Stačí do toho započítat dopravu vodíku náklady na skladování, čerpací stanice, energetickou náročnost tlakování a super drahá vodíková auta s nízkou životností článků a jsme ještě v mínusu snad i proti naftě. A to radši ani nemluvím o bezpečnosti. Ekologická úspora podle studií taky nula. Ve skutečnosti je vodík ještě horší, než benzín.
          https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/

          Jako vodík byl dobrý nápad před 30 lety, když nebyla elektro auta a klasický benzíňák žral min. 8 litrů. Ale teď už to stejný nesmysl, jako kdyby se teď někdo snažil vzkřísit parní lokomotivu. Prostě všechno špatně.

          1. Ten z Ostravy je vyrobený ze zemního plynu chemicky. Nejde o
            Ten z Ostravy je vyrobený ze zemního plynu chemicky. Nejde o odpadní plyn. Je to prozatím stále tak, jak píšete, ostatně viz tady úplně dole https://www.asep.cz/proc.
            I velký zastánce vodíku Juříček z Brano Group to neřekně naplno, ale ta „fabrika“, co postavil s kolegy v USA, jen čistí odpadní vodík dováděný potrubím z jiné fabriky a většinově ho potrubím dodává další fabrice o kus dál. Takže žádná výroba, jen čištění odpadu a jeho využití. Což je v pořádku, ale jen do doby, kdy takový odpad díky použitým technologiím vzniká. Stačí technologická změna, krize nebo krach a odpad nebude.

  2. A nedají si říct a nedají si říct. On si prostě každý
    A nedají si říct a nedají si říct. On si prostě každý musí nabít hubu sám, aby pochopil, co je dávno známé. Stejně jako Toyota a spol. Ano, vodík je odpad… Který se jisto, jistě nedá prodat. A jisto jistě se nevyrábí z ropy. A jisto jistě bude cena takové elektřiny minimálně stejně nízká, jako z konvenčních zdrojů. Oni totiž palivové články stojí tak málo a mají tak dlouhou životnost…
    Spíš mi to přijde jako že Hyundai pochopil, že ve vývoji vodíkových aut utopil miliardy a nikdy se mu nevrátí zpět. Tak to alespoň narve státu a vytříská z něho něco na dotacích. Až pak, za 10-20 let až v tom i ten stát utopí miliardy, tak pochopí, že vodík je úplná blbost. Ale do té doby? Obloha je modrá, slunce svítí a vodík čeká růžová budoucnost. 😀

Napsat komentář