Hyundai a Kia mají automatickou převodovku, která umí předvídat situaci na silnici

redakce - 24 Únor 2020

Minimalizace zbytečného řazení předvídavým řízením převodovky zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti. Budoucí vývojové stupně zohlední také preference řidiče a stav dopravní signalizace.Informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) zajišťují optimální automatické řazení převodových stupňů na základě průběhu trasy a stavu dopravy

Informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) zajišťují optimální automatické řazení převodových stupňů na základě průběhu trasy a stavu dopravy
foto: Hyundai

Společnosti Hyundai a Kia oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení.

Vozidlo s tímto systémem dokáže s předstihem automaticky zařadit optimální převodový stupeň na základě topografických vlastností projížděné trasy a aktuálního stavu dopravy. Systém zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti.

Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích nových vozidlech. Společnosti získaly během vývoje systému cca 40 významných patentů v Jižní Koreji a zahraničí.

Dosavadní technologie automatického řazení zohledňují preference řidiče. Do této skupiny řídicích systémů převodovek patří například chytrý provozní režim „Smart Drive Mode“, nabízený ve většině aktuálních modelů Hyundai a Kia.

Nové síťově propojené řízení převodovky jako první využívá informační a komunikační technologie pro automatické řazení v závislosti na průběhu trasy a dopravních podmínkách.

Síťově propojené řízení převodovky „ICT Connected Shift System“ používá řídicí jednotku převodovky TCU (Transmission Control Unit) s inteligentním softwarem, který v reálném čase dostává a vyhodnocuje vstupní data od důležitých systémů včetně navigačního systému s precizními mapami silniční sítě ve formátu 3D, kamer a radarového senzoru chytrého tempomatu.

Navigační systém s prostorovými mapami poskytuje také data o výšce a sklonu vozovky, jakož i o poloměrech zatáček. Využívány jsou rovněž aktuální informace o různých událostech v silniční dopravě a její hustotě.

Radarový senzor rozpoznává rychlost jízdy ostatních vozidel a jejich vzdálenost, zatímco přední kamera poskytuje informace o jízdních pruzích. TCU na základě výše uvedených vstupních údajů předvídavě vypočítává optimální průběh řazení pro jízdní situace v reálném čase pomocí algoritmu s umělou inteligencí a vydává příslušné pokyny pro řazení převodových stupňů.

Pokud systém očekává například relativně dlouhý úsek, po němž bude nutné snížit rychlost jízdy, a radarový senzor nedetekuje žádné změny rychlosti vpředu jedoucího vozidla, zařadí převodovka přechodně neutrál, aby zvýšila hospodárnost.

V rámci testů vozidel Hyundai a Kia se síťově propojeným řízením převodovky na silnicích s mnoha zatáčkami se četnost řazení v zatáčkách snížila přibližně o 43 % v porovnání s vozidly bez tohoto systému. Systém tím také snížil četnost používání brzdové soustavy o cca 11 %, čímž minimalizoval opotřebení brzd a zatížení i únavu řidiče.

Při požadavku intenzivního zrychlení na vjezdu na dálnici přešla převodovka automaticky do sportovního režimu, čímž usnadnila řidiči zařazení mezi ostatní vozidla v průběžném jízdním pruhu. Poté se vozidlo automaticky vrátilo ke svému původnímu jízdnímu režimu pro bezpečnou a hospodárnou jízdu.

Před očekávanými změnami rychlosti jízdy, například před zpomalovacími prahy, úseky s odlišným rychlostním limitem nebo klesáním, bylo po uvolnění pedálu plynu aktivováno brzdění motorem.

Radarový senzor vpředu detekoval změny vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho docházelo v případě potřeby k automatické změně převodového stupně, která zvyšovala kvalitu jízdy.

Systém je také kompatibilní s technologií autonomní jízdy, která prochází intenzivním vývojem. Síťově propojené řízení převodovky sníží v éře autonomních vozidel spotřebu paliva a zajistí zážitky hladké jízdy díky pohotovým reakcím na průběh trasy a dopravní podmínky v reálném čase.

Hyundai a Kia plánují další vývoj síťově propojeného řízení převodovky. Cílem je ještě inteligentnější řízení převodovky, které dokáže komunikovat s dopravní signalizací na základě komunikačních sítí LTE nebo 5G a rozpoznávat požadavky řidiče. Výsledkem bude ještě dokonalejší řízení činnosti převodovky.

„Vývoj vozidel směřuje od jednoduchých zařízení pro mobilitu k chytrým řešením mobility,“ řekl Byeong Wook Jeon, vedoucí výzkumné laboratoře pro inteligentní řízení poháněcího ústrojí.

„Dokonce i tradiční součást automobilu, jakým je jeho pohon, se stává vyspělou technologií optimalizovanou pro chytrou mobilitu prostřednictvím informační a komunikační techniky a technologií s umělou inteligencí.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

"Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích sračkometech"
Tlačové centrum tam malo chybu, tak som im to opravil :)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Mě vždy pobaví tiskové oddělení ve slovenském podání. Zřejmě naši braši používají vhodnější výrazy, však takové zprávy vážně museli vytlačit (v malé místnůstce) :-D.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

To sú tzv. "tlačoviny" alebo po vašom "tiskoviny"
:-)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Obrázek uživatele Magy

Zdokonaluju mrtvu technologiu. Keby tie ludske a financne kapacity na vyvoj radsej investovali do lepsich baterii, rekuperacii, pruzenia, skeletu...
Prevodovka sa uplatni len u spalovakov, ktore to maju zratane.

---

Nissan e-nv200

Kdyby raději udělali hybrida, kterej by podle mapy byl schopen přizpůsobit využití aku na maximum. To by mělo smysl.

---

20 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Kuk

Přesně, super nápad! A taky by se dokázal učit a optimalizovat jízdu dle často použivaných tras případně je i kombinovat. Jízdy do práce, pro děti, do fitka, na nákup, na chatu, k dokotorovi, za milenkou, na hory...

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

-

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol