Hybridní supersporťák ZEOD RC pro závody Le Mans

Nissan letos v létě vytasil „eso z rukávu“ pro slavné závody Le Mans – prototyp hybridního závodního speciálu ZEOD RC. Po čtyřech měsíců testů a ladění, Nissan nyní představil konečnou podobu ZEOD RC, s nimž chce bojovat o první příčky v prestižním závodě Le Mans.

ZEOD RC
foto: Nissan

Z posledních výsledků soutěže Le Mans se zdá, že bez hybridního pohonu nemáte šanci v závodě uspět. V posledních dvou letech se na první příčce usadil hybridní speciál Audi R18 e-tron quattro. Audi využívá pro pohon zadních kol naftový šestiválec o objemu 3,7 l a pro pohon předních kol elektromotor. Celkový výkon pohonné soustavy je 360 kW.

Audi R18 e-tron quattro se nemusí stydět ani při srovnání s vozy Formule 1. Závodní okruh v italské Monze zvládne Audi pouze o 7 sekund pomaleji než nejrychlejší stroje F1. Nissan se svým strojem ZEOD RC vyzve skutečně silného protivníka.

Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Race Car) je závodní speciál pro vytrvalostní závody sérií Le Mans (v kategorii LMP1). Jeho předností má být schopnost v případě potřeby jet čistě na elektřinu.

ZEOD RC
video: YouTube

Nissan vsadil u ZEOD RC na netradiční konstrukci s velmi zajímavou aerodynamikou. U klasických sportovních vozů se o přítlak starají křídla s opačným profilem. ZEOD RC se spoléhá na přítlak generovaný tvarem a provedením podlahy. Výhodou má být údajně velká odolnost proti turbulentním proudům, která za sebou nechávají rychle projíždějící automobily.

O pohon se stará čtyřválec o objemu 1,6 litrů a dvojice elektromotorů. Velký trumfem auta je také vysoká účinnost rekuperace elektrické energii při brždění. Podle tiskové zprávy automobilky Nissan, ZEOD RC dokáže po 11 kolech plně dobít své baterie a nesledující okruh (13,624 km) projet čistě na elektrickou energii.

Světová premiéra vozu ZEOD RC proběhla minulý víkend na okruhu Fuji v rámci seriálu 2013 World Endurance Championship. Za volantem seděl německý pilot Michael Krumm, který pomáhá i s vývojem a nastavením vozu pro závod Le Mans v příštím roce.

„Je to jako v jiném světě. Jakmile jsem seděl v kabině vše bylo úplně nové. Dokonce i tlačítka jsou zcela odlišná od běžného závodního vozu,“ řekl Krumm po premiéře na zavodním okruhu ve Fuji. „Byla to velká legrace. Šlo o demonstraci jízdy při nízké rychlosti, přesto jsem cítil skvělý ohlas z auta.“

Nissan

Napsat komentář