Šetrné hybridní letadlo DA36 E-Star 2

Německý Siemens společně se zbrojním gigantem EADS a výrobcem letadel Diamond Aicraft představil na letošní letecké výstavě Paris Air Show hybridní vrtulové letadlo DA36 E-Star 2. Podle zúčastněných firem má nastavit novou úroveň v úsporném, ekologickém a tichém létaní.

Hybridní vrtulové letadlo DA36 E-Star 2
foto: Siemens

O pohon hybridního letadla DA36 E-Star 2 se stará elektrický motor o konstantním výkonu 65 kW (80 kW při vzletu) pohánějící vrtuli. Elektrickou energii získává elektromotor z baterií a z malého Wanklova spalovacího motoru s nízkou spotřebou.

Při startu hybridní DA36 E-Star 2 startuje pouze na baterie, tedy velmi tiše. Spalovací motor se dostane ke slovu při ustáleném letu, kdy dobíjí baterie na palubě. Wanklův motor tedy funguje stejně, jako v hybridním autě „range extender“, neboli „prodlužovač dojezdu.“

Siemens pracuje na malém hybridním vrtulovém letadle již od roku 2011, kdy vznikl také první technologický demonstrátor. Stroj vykonal několik testovacích letů, ale pro komerční využití byl stále ještě příliš málo výkonný.

Hybridní letadlo

Detail hybridního motoru letadla DA36 E-Star 2
foto: Siemens

Siemens však v letošním roce dokončil druhý stroj, výrazně výkonově překonávající první model. Díky nové pohonné jednotce se podařilo snížit hmotnost hybridního DA36 E-Star 2 o 100 kilogramů.

Nejnovější hybridní DA36 E-Star 2 pojme dvoučlennou posádku a v doletu je plně srovnatelný s klasickými letadly stejné kategorie. Hybridní pohon však při stejných letových výkonech poskytuje několik zásadních výhod. Podle oficiálních informací společnosti Siemens má o 25 % menší spotřebu paliva a produkuje o 25 % méně emisí.

Budoucnost letadel je v hybridech
video: YouTube

Všechny tři participující firmy věří, že letadlo je již připraveno pro komerční provoz. Hybridní pohon se však nemusí omezit jen na malé letadle. Podle názorů společnosti Siemens, je vhodný i pro letadla o kapacitě 100 osob nebo pro dopravní letadla.

Avšak na hybridní letouny si ještě počkáme, podle oficiálních materiálů firmy Siemens má certifikace na malé letadlo trvat tři až pět let.

Siemens má s elektrickým letectvím velké plány. U příští generace elektrických letadel chce testovat materiály, které jsou supravodivé při pokojové teplotě. Výsledkem bude dramatický pokles hmotnosti i rozměrů elektromotorů a generátorů elektrické energie. Taktéž dramaticky poklesnou nároky na zdroje elektrické energie.

Elektrickým letadly se nezabývají jen světové firmy, ale první prototypy elektroletadel vznikají i v České republice. Můžeme zmínit firmu Evektor a její čistě elektrické letoun SportStar EPOS.

Siemens

Napsat komentář