V roce 2011 byl veřejnosti úspěšně představen letoun s hybridním pohonem, který umožnil snížit spotřebu paliva zhruba o čtvrtinu. Představoval tak první vlaštovku, která vnesla do letecké přepravy aspoň malou naději na šetrnější provoz.
foto: Siemens
Letecká doprava totiž patří k odvětvím, jež mají značný vliv na životní prostředí – do ovzduší například vypouští celá 2 % z celkového objemu emisí oxidu uhličitého. Pro letecké společnosti pak náklady na samotné palivo tvoří přibližně jednu třetinu veškerých výdajů.
Konstruktéři konsorcia společností Siemens, EADS a Diamond Aircraft proto vyvinuli novou verzi hybridního letounu s inovovaným pohonným systémem.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Šetrné hybridní letadlo DA36 E-Star 2
Nižší hmotnost, vyšší výkon
Stejně jako jeho předchůdce je nový letoun poháněn elektromotorem, který je napájen z generátoru roztáčeného malým spalovacím motorem. Letoun je navíc vybaven akumulátory, které elektromotor zásobují elektřinou při energeticky náročnějším vzletu a stoupání. Při klidném letu jsou pak akumulátory dobíjeny.
Díky tomu může spalovací motor pracovat rovnoměrně na optimálních otáčkách, čímž se značně snižuje spotřeba paliva. Oproti předchozí verzi se vývojářům podařilo snížit hmotnost celého integrovaného pohonného systému přibližně o 100 kg.
Samotný elektromotor například váží pouhých 13 kilogramů a poskytuje stabilní výkon 65 kilowatt. Na kilogram hmotnosti tak připadá 5 kW výkonu, tedy zhruba pětkrát více, než produkují konvenční průmyslové pohonné systémy.
Hybridy na vzestupu
Ač byl pohon zatím demonstrován pouze na malém dvoumístném letounu, v budoucnu by měly hybridní systémy proniknout i do podstatně větších letadel. Díky své rozšiřitelnosti by podle předběžných odhadů mohly relativně brzy pohánět i letadla s kapacitou až 100 pasažérů.
Členové konsorcia nyní usilují o implementaci hybridního pohonného systému do helikoptér, menších letadel a také letounů pro komerční přepravu. Systém by měl potřebné certifikace získat zhruba za tři až pět let.
Asi to budou mít těžké.
Asi to budou mít těžké. Hlavně proto, že u proudových motorů letadel klesá jejich měrná spotřeba s rostoucím výkonem. Také proto se na kratší dolety používají dvoumotorová dopravní letadla, která se se svými výkonnými motory dokáží rychleji dostat do potřebných vysokých letových hladin a z nichž ta nejnovější mají spotřebu paliva asi 3litry/1km/100osob.
Ale problematika leteckých motorů je tak náročná, že musíme jen doufat, že výrobci letadel se budou snažit udržet na 1. místě hlavně bezpečnost cestujících a celého leteckého provozu.
BMW i3 se koupit letos nedá
BMW i3 se koupit letos nedá prej na ČR jen 100ks a už jsou pryč :o) historie se opakuje csfd.cz/film/225582-kdo-zabil-elektromobil/
Je nějaký vážný
Je nějaký vážný technický důvod k tomu, aby něco takového nemohlo být v autě?
První krůček je BMW i3. Zde by to asi chtělo o něco silnější extender, aby to nebylo jen pro prodloužení dojezdu, ale pro plnohodnotnou jízdu.
Předpokládám, že udržet v luftu letadlo je energeticky náročnější než rozpohybovat auto.
Chevy Volt?
Chevy Volt?
U auta by to chtělo
U auta by to chtělo zkombinovat REX Superkondenzátory(účinnější rekuperace a malou baterii(pro rekuparci brždění z delšího kopce). Místo REX klidně methanolové palivové články. A s nádrží na 20L by to mohlo mít dojezd cca 2500km. Hurá!
Proč to ještě nemáme, když technologii známe už dlouho? AHA!
Protože by to bylo drahé
Protože by to bylo drahé jako čert. Levnější je dobývat ropu.
Nezbývá než doufat, že
Nezbývá než doufat, že to bude pravda už jen chvíli.
„Udržet letadlo v luftu“ je
„Udržet letadlo v luftu“ je určitě MÉNĚ energeticky náročnější, než rozpohybovat auto. Tedy pokud se bavíme o „udržení“ a o malých letadlech. Pro udržení „ultralajtu“ ve vzduchu při rychlosti řekněme 130km/h stačí překonat pouze aerodynamický odpor. V autě na dálnici je těch odporů více. Při vzletu je zase spíše energeticky náročnější letadlo – jako když auto jede do kopce.
U i3 není dojezd limitován ani tak sílou 25kW extenderu, jako spíše prostorem pro motor a benzínovou nádrž. Spotřeba běžných elektromobilů je okolo 20kWh/100km. To znamená, že 25kW extender by dokázal i3 pohánět libovolně dlouho. Prostě to tam konstruktéři dali jenom jako psychologickou pomůcku, pro ty, kdo mají z dojezdu ektromobilu obavu.
Libovolně dlouho ano, ale
Libovolně dlouho ano, ale mělo by to výkon na úrovni trabantu a vzhledem k mnohem vyšší hmotnosti polovinu jeho akcelerace. Vždyť si stačí vyzkoušet, jak zdechlá je Fabie HTP na dálnici a ta má 47kW!