Hranice na Moravě mají první plně elektrifikovanou MHD v ČR

Jan Horčík - 23 Říjen 2017

Město Hranice nedaleko Přerova se může jako první v České republice pochlubit plně elektrifikovanou městskou hromadnou dopravu. Jezdí tam nově šest elektrobusů SOR.auto elektrobus elektrický autobus Hranice na Moravě SOR ČSAD

Dalších šest elektrobusů teď jezdí v Hranicích na Moravě
foto: 3CSAD

Elektrické autobusy se stávají standardem po celém světě a pomalu i v Česku. Nedávno přibyl jeden v Hradci Králové, začátkem roku přibylo 10 v Třinci.

Osmnáctitisícové Hranice u Přerova, někdy také označované jako "Hranice na Moravě", minulý týden pustily do provozu šest nových elektrobusů SOR. Ty plně nahradí všechny spalovací autobusy.

Cestující budou vozit celkem na devíti městských linkách. Autobusy jsou nízkopodlažní a vybaveny wi-fi. Dobíjejí se v depu, na jedno nabití zvládnou až 250 km (jezdí denně 50-150 km) a plné dobití trvá šest hodin.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele JIP

Jsou to Hranice (okres Přerov) nikoli Hranice u Přerova. Hranice na Moravě byl dřívější název, který bůhvíproč tamní papaláši měli potřebu zkrátit.
Jinak je super, že se prosazují i u nás. Před lety jsem kvůli eletrobusům čínského výrobce BYD navštívil Schiermonnikoog, kde měli plně elektrifikovanou MHD snad první na světě. Dost jim to tam kazil jeden dieselový hotelový bus...

Co mě u BYD tehdy zaujalo, že měl baterky mimo jiné po obou stranách prostoru nad koly za řidičem a zabíraly i velkou část v zadní části, takže i když šlo o bus standardní délky, tak velká část sedadel v busu chyběla.
Neví někdo tady kde jsou baterie u busů Hranické MHD? Mají stejný počet sedadel jako Ropáky?

---

Můj článek o tom jak jsem navštívil Tesla Motors ;)

Obrázek uživatele ozana

Baterky jsou tam, kde normálně motor, ale v celé šířce.
http://truckfocus.cz/wp-content/uploads/2017/05/csad_hranice_elektobus_baterie-768x521.jpg

---

Jezdím na proud, najeto 63 tisíc km. G-E STROMOS 7 let a 68 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

na kterých trasách. respektive kde nastoupit do elektrobusu v Hranicích. Pojedeme se tam dnes na ně podívat a projet se a rád bych věděl zda li již na trasách jezdí a kde na které zastávce jej najdeme

Obrázek uživatele Radovan

Na všech 6 v celém městě :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud ma nekdo problem s dotacema ktere jdou napriklad do elektrobusu. Tak treba kauza Bakala/OKD nas prisla cca na 100 miliard Kc. Jedna akce tohoto gaunera se rovna cca 8000 elektrobusu.

pocital nekdo navratnost?

Obrázek uživatele ePavel

Také by mě zajímalo Kolik stojí provoz takového autobusu který každý den popojíždí jenom po městě spotřeba může být takových 50 litrů na 100 A teď ještě nějaké servisní náklady. Dieselový motor a brzdy v tomto provozu musí docela trpět. Mimochodem počítal někdo návratnost zákazu atmosférických zkoušek jaderných zbraní?

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 190.000 el. km. 28 měsíců bez spalováku.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V tomhle případě je návratnost nulová. A byla by i kdyby to byl diesel.
Při 50- 150km denně. Když se spočítá plat řidiče, amortizace vozu, servis, pojištění, vyšlo by levnějc, kdyby město platilo kaštanům taxíka.

elektromobil pri jistych, i kdyz moc specifickych, podminkach navratnost ma. treba mi tady nekdo vysvetlil, ze tesla se mu vrati kdyz s ni rocne najede 70tis km, leaf (i s vedlejsima efektama) kolem 30tis rocne. oboji tak do 8 let. myslim, ze zrovna i ty busy by tu navratnost mit mohly, pokud je to nastaveno spravne.

Obrázek uživatele Radovan

Řekl bych, že ani nemusel. Při 85% dotaci....

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

no to jo, ale v podstate dotoval stat sam sebe, pokud tedy neresim rozdil mezi statem a obci. jen si myslim, ze pri tomhle nastaveni to snad i muze byt navratne (i bez dotace)

Ve Fulneku jsem potkal 2 nové elektrobusy od ČSAD ještě bez RZ, které pouze projížděly. Nevíte někdo, kde je využívají? Foto zde: http://www.imgup.cz/image/Lwu5

Obrázek uživatele Radovan

To jsou přesně ty SORy z Hranic. Provozuje firma 3ČSAD.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Radovan

Je to velký počin a odvaha, přivést jakoukoliv moderní techniku do malého města. Lidé se spíše vesnickou optikou to moc neocení.
Březen 2017 přivedl hned 10 kusů Škoda Perun do Třince. Střed města je tak obsluhován výhradně elektricky. Byla to velká sláva, spojená se zájmem médií všeho druhu a politicky exponovaná. V tomhle městě je už několik let nabíjecí stanice pro elektromobily před městským úřadem, který také elektromobily využívá.
Prvenství v plně elektrifikované městské dopravě si však připsaly až nenápadné Hranice na Moravě. Slavnostnímu uvedení na Masarykově náměstí, včetně posvěcení farářem, byly přítomny i elektromobily. Vozy značek Tesla Model S, Nissan Leaf, Kia Soul EV a Peugeot Ion, se mohla veřejnost svézt. Nejvíce klasicky pendlovala ikonická Tesla, hned v závěsu za ní dvě Kia Soul EV z olomouckého Ecotaxi. Taxametry tentokráte vypnuté. Z celkem 6 elektrobusů značky SOR Libchavy, jich bylo 5 k prohlédnutí. Šestý pendloval pro zájemce po okružní jízdě městem zdarma. Od listopadu už to bude se zapnutým platebním terminálem, kde lze platit i bezdotykově, běžnou platební kartou.
Co je potěšitelné, firma 3ČSAD, provozující MHD v menších městech, se chystá provozovat elektrobusy i v dalších městech Moravskoslezského kraje. Elektromobilem tak dojedete z daleka na návštěvu, stejným elektrickým komfortem pak můžete jezdit po městě samém.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A zase jen bláboly.
Doprava ve středu města Brna je elektrifikována už nejmíň 50 let. A teď mudrujte!

Obrázek uživatele Radovan

Možná by nebylo od věci zavést kurz pochopení psané češtiny pro Anonymy.
V Ostravě na rozdíl od Brna kromě elektrických šalin a parníků jezdí i trolejbusy a oboje hodně daleko mimo centrum, přesto není plně elektrifikovaná. Stejně jako Brno. MHD Hranic n.M. měla jen 6 naftových autobusů, nyní má 6 elektrobusů. Takže jsou plně elektrifikovanou MHD, nejen ve středu města či na páteřních linkách, jako jinde, kde to doplňují hlučné sračkobusy a plynoprdy. Včil můžete dále blábolit.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Pokud chcete útočit, tak si nejprve pořádně přečtěte reakci a zjistěte všechna fakta.

Bavíme se zde o "centru města". V Brně diesel nevpáchne jinak než noční linkou. Za standartního provozu všechny autobusové linky projíždím okrajem centra, zbytek jsou tramvaje a ony trolejbusy, které zmiňujete, jenž zajíždí až do mimobrněnských Šlapanic.

Takže to blábolení je mimo mísu spíše z Vaší strany.

Obrázek uživatele Radovan

Takže první výjimka - noční smradlavé a hlučící autobusy. Ano, ten nesmysl znám. Kdy elektrickou trakci na noc zavřete a pustíte si tam nafťáky, protože v noci kouř není vidět, to u nás sousedi s topením petkama taky občas dělají podobně :-)

Druhá výjimka- Ústřední autobusové nádraží Zvonařka v docházkové vzdálenosti od vlakového nádraží Brno hl.n., propojeno podchody a nadchody. Ale to určitě není centrum, když je to pěšky pár minut, že? Pohledem na mapy.cz ihned zjistíte, že ty autobusové zastávky nejen obkružují poměrně těsně vnitřní část Brna, ale suše zajíždějí až nahoru na Špilas, do samého srdce centra, taky na Květnou, Schodovou atp.. A kudypak že tam projedou? No centrem samozřejmě.

V Brně bývám často, pohybuji se tam MHD nebo na Rekole. Na hradě jsme byli s elektromobily a jednou za cca půl hodiny tam s kraválem dorazil těžkopádně smrdící nafťák, vyklopil lidi, udělal kolečko a jel zase dolů. Asi není v Brně lepší místo (možná ještě linka na prýgl) kde může minimálně třetinu energie elektrobus nebo parciální trolejbus narekuperovat zpět.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Praha má snad jeden z největších podílů lidí přepravených pomocí elektriky ze světovejch metropolí. Možná jsme na 2 nebo 3 místě.
Si představte jakej by tam byl vzduch a chaos, kdyby se všechno přesouvalo jen spalovákama? :(((((
Teď už jen přidat elektrobusy.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele Radovan

To by bylo velké maso, ono stačí, když vypadne sem tam 1 stanice, nedejbože trasa metra. Nadzemní doprava to prostě nepojme. Stačilo mi včera jet ve špičce v 17 hodin a když byla zavřena polovina stanice Můstek a muselo se projet o stanici dál a vrátit se, tak to metro zpátky byla sardinkárna.
Ostatně příměstská elektrifikovaná vlaková trpí přesně tímto problémem. Málo vlaků, s malou kapacitou, nejezdí v taktu a k tomu ještě nedostatečně kapacitních tratí, protože se přetahují s rychlíky a nákladními.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Super zpráva. Je vidět že když se chce tak to jde.
Jen houšť a větší kapky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak s dostatecne velkymi dotacemi jde temer vsechno...

Temer neuveritelne ! Bravo Morava ! Snad se mesta v Cechach budou brzy inspirovat...

---

heros

Petrolheadi budou radsi chodit pesky, nez vstoupit do nepratelskeho pristroje :-))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chudáci lidi, hlavně sedící děti a důchodci.
Už tuto zimu tam budou ve všech autobusech pěkně mrznout.

Přitom nevím o tom, že by měli v tamním městečku už zakázáno topit uhlím a dřevem, takže lepší vzduch než násobně levnější plynové autobusy to celkově určitě nezajišťuje.

Obrázek uživatele ozana

Není nic lepšího než vlézt teple oblečený do vyhřátého autobusu, okamžitě se zpotit, svlíknout si kabát, držet ho v zubech a po 5 minutách se znovu oblékat, abych mohl vystoupit.

---

Jezdím na proud, najeto 63 tisíc km. G-E STROMOS 7 let a 68 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistě. Zato sedět, nebo stát bez možnosti pohybu v -15°C 30-40 minut v oblečení, které mám na to abych přeběhl během pár minut z domu do MHD/práce/obchodu je přece naprosto super.

Nevím zda někdo z diskutujících držel venku hlídku/službu při teplotě alespoň kolem nuly. Pokud ne, tak vězte že bez možnosti pohybu potřebujete alespoň 2x teplejší oblečení než za pohybu a je jedno zda jen sedíte nebo stojíte. Ostatně držet se třeba 30 minut zmrzlé trubky by bylo určitě taky super.

Samozřejmě v reálu nebude elektrobusu mrznout, stejně jako není v MHD autobusu při -15°C uvnitř +20°C, protože při neustálém větrání na zastávkách ten autobus rozdíl 35°C neutopí, takže pocení moc nekoná, stačí se rozepnout.

Nejdelší linka v Hranici má 25 minut. Na -15°C v autobuse byste potřeboval asi -40°C a to tam ještě nikdy nebylo. Třeba loni bylo v Hranici přes den pod -10°C pouze 7. ledna. Chápu dobře, že tedy měli koupit raději 6 normálních autobusů, protože tento je vhodný jenom na 355 dní v roce a na ten jeden den by si museli cestující vzít rukavice? :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Rozporoval jsem názor jak je super, že bude v elektrobusu zima, protože v normálním autobusu se člověk za 5 minut zpotí. Po 5 minutách se zpotím když vlezu v motorkářském oblečení do obchodu kde je +20°C a víc, protože zatímco teplou bundu a svetr si rozepnu, ale teplé kalhoty si nesundám.

Pokud bude v autobusu o cca 25°C vice než venku, tak to bude zhruba odpovídat normálnímu autobus a nevidím v tom problem.

V Čechách jsou teď každej rok doslova arktický mrazy a psy se lámou v zatáčce :))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Ikarusy taky neměli topení a byla v nich v zima jak psírně a přesto s nima lidi jezdili ;D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele Radovan

Těžko se něco vysvětluje lidem, co v posledních pár letech MHD nejeli, protože přesně tak to je.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Levnější těžko. Dotace byla 85 procent

---

Elektrokolo
2x Kia Soul EV
Elektrokoloběžka

Obrázek uživatele PaRi

Zase jeden škarohlíd...

Prodej jim kamna.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslíš naftová kamínka do těch autobusů?
Jó příští rok to teda zkusím, a poradím to i tamním politikům jako ideální "populistické" téma pro v tu dobu aktuální obecní volby.

Můžeš si do nich stoupnout a zahrát si na Jana Husa, to vezme voliče za srdce.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Gratuluji Hranicím i SORu. Jen tak dál.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC Group
185.66.36.26