Hořící baterie elektrických aut: mediální hra nebo vážné nebezpečí?

V loňském roce se objevily zprávy o dvou incidentech s hořícími akumulátory vozu Chevrolet Volt. Co výrobce udělal pro vyšší bezpečnost a jak na celou aféru pohlíží čeští odborníci na elektromobilitu? Není to celé jen nafouklá mediální bublina?

Zpráva o hořící baterii plug-in hybridu Chevrolet Volt byla pravděpodobně pouze zneužita v lítém konkurenčním boji automobilek. Ve skutečnosti nejsou hybridní ani elektrická auta o nic méně bezpečná než ta klasická, spíš naopak.
foto: DAA Heathrow/Ultra PRT

Automobilka General Motors (GM), která vlastní mimo jiné značku Chevrolet, začátkem letošního roku v reakci na loňské incidenty oznámila vylepšení struktury Chevroletu Volt a systému chlazení baterií. Došlo ke zlepšení ochrany baterie před možností vzniku elektrického požáru po uplynutí dnů či týdnů po těžké havárii.

Jedná se o odpověď na předběžné výsledky zkoušek stavu baterie po těžké havárii vozu, které provedla americká dopravní organizace NHTSA na konci listopadu 2011.

Šest dní po nárazu tehdy vznikl elektrický požár. Při zkouškách se tak jednalo o reprodukci netěsnosti chladícího systému, která se objevila v průběhu nárazového testu reálného vozidla v květnu. Tehdy požár nastal po třech týdnech, když bylo auto nesprávně uskladněno.

Organizace nakonec uvedla, že elektromobily jsou stejně bezpečné jako jakékoliv jiné vozy. „Obecně řečeno, u všech aut existuje riziko požáru v případě vážné havárie,” uvedla před pár dny NHTSA, když ukončila vyšetřování požáru elektromobilu.

Volt je bezpečnější

Závěry NHTSA však nic nezmění na tom, že Chevrolet Volt je nyní více bezpečný. Modifikace vozu spočívají v posílení současné bezpečnostní struktury Voltu a přidání senzoru do rezervoáru chladicího systému baterie na monitorování hladiny chladiva.

Přibude také držák znemožňující neoprávněnou manipulaci na vrchní části rezervoáru chladiva baterie, aby se zamezilo potenciálnímu přeplnění chladící kapalinou.

Automobilka provedla v prosinci čtyři úspěšné nárazové zkoušky upravených vozidel Volt. Záměr konstruktérů byl naplněn, nedošlo k poškození bateriové soustavy ani k úniku chladiva.

Je ironií, že problémy má právě Volt, který získal několik ocenění za bezpečnost. Majitelé těchto vozů už za déle než rok co je plug-in hybridn a trhu najezdili miliony kilometrů bez jediného podobného incidentu.

Nebezpečí nehrozí, tvrdí čeští odborníci

Mediálně tolik propíraná informace o tom, že hořely baterie elektromobilu je ale dost nepřesná. „Li-iontové baterie používaní v pluging hybridech mají nadkritické množství lithia a proto jsou hořlavé. Na rozdíl od LiFePO4 baterií používaných v , které hořlavé nejsou,“ vysvětluje , ředitel Centra výpočetních a informačních služeb a předseda .

Marušinec si myslí, že se po havárii během pravděpodobně někdo pokusil s vozidlem manipulovat, jet nebo ho zapnout, aniž by bylo neutralizováno hasicím práškem. A proto se vznítilo.

Je to prý podobné, jako kdyby někdo po crash testu vozu se spalovacím motorem toto auto provlhlé benzínem a s rozbitou elektroizolací zkoušel nastartovat a pak se divil, že se vznítilo. Navíc by musela být při testu nádrž plná benzínu či plynu – což nebývá.

„Obvykle se čeká na první hořící alternativní pohon, aby bylo o čem psát, u elektromobilů toho ale moc k hoření není,“ říká pragmaticky Marušinec, který se v minulosti na VUT v Brně podílel na stavbě elektromobilu VUT SUPER EL II na platformě II.

„Praxe odhalí a doladí nástrahy provozu a vyspělá společnost okamžitě reaguje technickým zdokonalením nebo praktickými návyky, jak s věcmi správně a bezpečně nakládat,“ říká Jiří Bendl, odborník na elektromobily na Ministerstvu životního prostředí ČR.

Vznícení nepovažuje na principiálně problematické, avšak je nutné brát toto eventuální nebezpečí v potaz, aby se nevyskytovalo. U benzínové pumpy také nikdo nekouří.

Komentář přímo od Chevroletu

Jitka Ibermajerová přímo z české pobočky Chevrolet říká, že v prvé řadě je důležité připomenout, že se baterie vznítily po více jak třech týdnech, po které bylo vozidlo odstaveno.

„Za normálních okolností by bylo vozidlo převezeno do autorizovaného servisu Chevrolet, a tudíž by k podobné situaci nedošlo,“ prohlásila Ibermajerová. Všichni autorizovaní dealeři a jejich zaměstnanci totiž procházejí speciálním školením týkající se tohoto vozu a tento problém by včas identifikovali.

Zároveň Ibermajerová uvedla, že Volt se letos na českém trhu pravděpodobně neobjeví. „Uvedení tohoto vozu je v jednání, bližší informace prozatím nemáme k dispozici,“ řekla pro Hybrid.cz zástupkyně automobilky.

Problém je časová prodleva, s tím souhlasí i Zdeněk Votruba z Ústavu řídicí techniky a telematiky a Certifikačního orgánu pro výrobky na Praze. Votruba tvrdí, že po nárazu může dojít k deformaci vnitřku akumulátoru, aniž by to bylo navenek patrné. „Vzhledem k elektrochemickému charakteru procesů v akumulátoru se závada může projevit tímto způsobem po delší době,“ vysvětluje.

Podle Votruby lidé z oblasti bezpečnosti a spolehlivosti ví, že nová technologie mívá „dětské nemoci“. To ale nebude tento případ, spíše se prý objeví něco nečekaného. Co to bude, je zatím ve hvězdách.

4 Comments on “Hořící baterie elektrických aut: mediální hra nebo vážné nebezpečí?”

  1. Určitě se jedná o
    Určitě se jedná o vážný problém, který bude nutno sledovat a z hlediska bezpečnosti do všech možných detailů řešit, protože se tyto havárie velice těžko likvidují.
    Doporučuji redaktorům pozeptat se u hasičů, kteří v ČR provádějí zásahy na zahořelých částech FV elektráren nebo u pracovníků telekomunikačních a radiokomunikačních provozů, kteří mají zkušenosti s provozováním proudových zdrojů.

    1. Pokud ta první část věty
      Pokud ta první část věty mela být reakce na mne, tak já to tvrdím na základě publikovaných parametrů a dostupných „abuse“ testů. A znovu zdůrazňuji, že jde o parametry konkrétních vyráběných článků jako celku a nikoliv pouze laboratorních vlastností chemie na katodě. Viz například modelářské „lipolky“ dnes a před několika lety, které jsou ve všech parametrech včetně bezpečnosti úplně někde jinde, přestože je to pořád to stejné LiCoO2.

Napsat komentář