Společnost Honda se stala novým členem mezinárodního programu Clean Energy Partnership (CEP) s úmyslem podpořit využivání vodíku v silniční dopravě v Evropě. CEP je společný projekt výrobců automobilů, energetických společností a německé vlády, zacílený na bezemisní dopravu vozidel vybavených vodíkovými palivovými články.
foto: Hybrid.cz
Ken Keir, viceprezident společnosti Honda Motor Europe, řekl: „Honda je pevně přesvědčena, že elektrická vozidla s vodíkovými palivovými články jsou nejvhodnějším řešením v otázce snižování emisí CO2, který vzniká v silniční dopravě. Naše účast s průlomovými vozidly FCX Clarity v programu CEP bude demonstrovat životaschopnost technologie palivových článků a potažmo podporovat vývoj evropské vodíkové infrastruktury doplňování paliva.“
Honda vstupuje do projektu ve chvíli, kdy se připojila i společnost Air Liquide zabývající se transportem plynů. Tyto poslední události potvrzují význam projektu CEP jako hlavního podněcovatele spolupráce energetických společností a automobilových výrobců na cestě za evropskou vodíkovou mobilitou.
Dr. Klaus Bonhoff, předseda představenstva a generální ředitel společnosti NOW GmbH, poznamenal: „CEP je hnací silou v přípravě trhu na příchod vodíkových palivových článků. Účast společností Air Liquid a Honda je velmi důležitým krokem k dosažení cíle bezemisní vodíkové dopravy.“
Honda projekt CEP podpoří dvěma vozidly Honda FCX Clarity, která čerpají energii z palivových článků V Flow a od roku 2008 je možné si tyto automobily pronajmout na některých místech USA a Japonska.
Princip výroby elektrického proudu v palivovém článku je založen na reakci vznikající při směšování vodíku a atmosférického kyslíku.
Výsledkem je bezemisní doprava s obdobným dojezdem a tankovacími časy jako je tomu u konvenčních automobilů. Právě tyto skutečnosti dávají vodíkovým automobilům výhodu oproti elektromobilům využívajícím pouze baterie s dlouhou dobou dobíjení a dojezdem na jedno nabití 120-160 km (dnes).