Kapitán opouštějící potápějící se loď? Otec zakladatel společnosti Fisker Automotive, automobilový designér Henrik Fisker, rezignoval na svou funkci výkonného předsedy a opustil společnost. Hlavní důvod? Zásadní neshody s nejvyšším managementem.
foto: Fisker Automotive
Americká automobilka Fisker Automotive vznikla v polovině roku 2007. Henrik Fisker, automobilový designér, který dříve pracoval např. na modelech Aston Martin DB9, V8 Vantage či BMW Z8, ji zakládal společně s obchodním společníkem Bernardem Koehlerem a společností Quantum Technologies.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Detroit 2013: Destino = Fisker Karma bez hybridního pohonu
V New Jersey shořelo 16 plug-in hybridů Fisker Karma
Henrik Fisker: na řadě je SUV plug-in hybrid a možná i lodě!
Počáteční investici poskytl italský obchodník Gianfranco Pizzuto a investoři z Palo Alto. Prvním vozem, který automobilka ohlásila, byl sériový plug-in hybrid Fisker Karma. Ten se po několika odkladech začal dodávat zákazníkům v polovině roku 2011.
Bohužel, auto samotné – jakkoliv navenek krásné a technologicky pokročilé, si získávalo spíše negativní reakce motoristických novinářů i veřejnosti. Fisker Automotive navíc provázejí poslední dva roky velké finanční i personální problémy.
Do konce roku 2012 automobilka prodala údajně 1800 vozů v ceně kolem $100 000. Nedávno kvůli hurikánu Sandy Fisker přišel o 300 aut. Zároveň přerušil výrobu kvůli bateriím (výrobce A123Systems zbankrotoval). Vzhledem k tomu, že výroba stojí už déle než šest měsíců, spekuluje se, že Fisker Automotive možná koupí Číňané.
Reuters nedávno informovala, že automobilka získala nabídky v rozmezí $200-$300 mil. na odkoupení od čínských společností Geely a Dongfeng. Současný šéf Tony Posawatz řekl magazínu Automotive News, že vyjednávání skutečně probíhají.
Eskalací všech těchto problémů je právě aktuální odchod Henrika Fisker. Ten jen potvrzuje v jak hlubokých problémech se firma nachází.