Hasiči v Pardubicích jezdí také na CNG

Hasiči v Pardubicích si pořídili vozy na již v roce 2013 a jsou velmi spokojeni. Jejich úspora na pohonných hmotách s vozem Škoda Citigo činí oproti původním Feliciím dvě koruny na každém kilometru. Další úsporou je i nulová silniční daň.

Fotografie ze cvičení HZS při požáru v zakladačové garáži (s účastí CNG vozidla).
foto: HZS Pardubice

Nyní i jiné složky hasičů, jako Odborné učiliště požární ochrany v Brně nebo Generální ředitelství HZS ČR v Praze, ujely s vozem na CNG již více než 5000 kilometrů a jsou velmi spokojeni. CNG vozy u hasičů jsou dnes stále žádanější a ve světě si hasiči běžně pořizují celé flotily vozů na CNG.

Od roku 2010 se ve světě již vystavují a prodávají například na veletrhu ACT Expo (Alternative Clean Transportation Expo), konferencích FDIC aj. i hasičské cisternové automobilové stříkačky na CNG.

Hasiči z Pardubic začali jezdit s vozy na CNG už v roce 2013. „Šetříme za palivo každým ujetým kilometrem oproti vyřazenému vozu Škoda Felicia 2 koruny, a oproti srovnatelným Citigo jezdícím v kraji 1,10 Kč, neplatíme navíc ani silniční daň. Vozidlo se přitom chová jako jakékoliv jiné na Natural, i servis a údržba ve značkovém servisu je také bez problémů,“ říká Vendula Horáková, tisková mluvčí HZS Pardubického kraje.

“Příští rok by měla být otevřena nová čerpací stanice v Chrudimi a tak plánujeme nasadit další vozy ŠKODA Citigo na CNG, uvažujeme o devítimístných vozidlech a Octaviích jezdících na dlouhé trati,“ dodává. Mezi výčet výhod uvádí například i nemožnost zcizení paliva.

„S jiným testovaným vozem VW Passat najeli hasiči po celé ČR už 5 tisíc kilometrů a i při využívání obou paliv, CNG i benzinu, jejich spotřeba nepřekročila 1,60 Kč na kilometr, tedy jak říkají, jezdili téměř zadarmo. Jízda vozem je podle hasičů perfektní a při jízdě také uvádějí, že nikdo rozpozná, zda jede právě na CNG nebo benzin,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

„Za jedinou nevýhodu považují hasiči málo plnicích stanic a poměrně vysokou pořizovací cenu konkrétního testovaného vozu. Během příštích 3 let ale přibude v ČR nejméně 150 CNG stanic,“ dodává Jan Ruml.

Jen společnost Benzina má podepsané kontrakty na 25 stanic a celkově vidí potenciál přidat stojan na CNG až na 40 stanic. Nově i Evropská směrnice nařizuje konkrétní počty plnicích stanic na CNG a to zavazuje všechny státy EU vybudovat v dané průměrné vzdálenosti CNG stanice na hlavních evropských komunikacích.

Ministerstvo vnitra ČR je na tom bohužel s podílem ekologických vozidel ze všech resortů státní správy dnes nejhůře, jejich podíl činil k 31. březnu 2014 (při vyhodnocení pětiletého Programu obměny vozového parku za ekologická vozidla) pouhých 4,85 procent.

„Je paradoxní, že Česká pošta, jejíž zřizovatelem je právě Ministerstvo vnitra ČR, má největší CNG vozový park u nás a využívá už přes tisíc ekologických a úsporných CNG vozidel. V cílovém stavu by měla jejich poštovní flotila mít 2 900 CNG vozidel,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Jen domácí výrobce Škoda Auto prodal za poslední 2 roky už téměř 2 tisíce CNG vozidel. Další výrazný nárůst zcela jistě ovlivní na trhu od května i ŠKODA Octavia G-TEC na CNG, jejíž typ na klasická paliva zaujímá tradičně více než 30 procentní podíl z prodeje vozů v této kategorii. Podle ankety magazínu Flotila z května 2014 už 9,5 procent firem v ČR uvádí, že mají ve svém vozovém parku vůz nebo vozy na CNG.

Podle zprávy OECD z roku 2012 se odhaduje, že každý rok umírá na světě v důsledku respiračních onemocnění způsobenými vdechováním látek znečišťujících ovzduší 3,6 milionu lidí. Města jsou dnes domovem 70 procent populace EU a tato zpráva také uvádí, že znečištění ve městech bude už v roce 2050 nejčastější příčinou předčasného úmrtí.

doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 cca 20 procent klasických ropných produktů v dopravě, z čehož zemní plyn by měl tvořit celou polovinu. V roce 2008 jezdilo v Evropě 750 tisíc vozidel, dnes už je to 1,85 milionu. Ročně se prodá na světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu ročně,“ říká Jan Ruml.

„CNG je jednoznačně nejperspektivnějším alternativním palivem a podle testu ADAC je i bezpečnějším palivem ve vozech než benzin nebo nafta. Ani hasiči se CNG nebojí, vyzkoušeli si už i simulaci požáru se CNG vozem v garážích,“ podotýká Jan Ruml.

Mimo jiné nelze ani jakkoliv snížit kvalitu zemního plynu. To při kontrole kvality pohonných hmot, kterou letos v dubnu provedli inspektoři České obchodní inspekce na čerpacích stanicích, odhalily u 10 z celkem 39 vzorků až trojnásobné překročení obsahu síry.

„Stlačený zemní plyn CNG má nejvíce ekologických výhod ze všech motorových paliv, při spalování nevznikají téměř žádné pevné karcinogenní prachové částice a CNG také má o 25 až 30 procent nižší emise CO2,“ dodává Jiří Šimek.

„Koncentrace benzo[a]pyrenu, který se nachází v automobilových výfukových plynech, jsou dlouhodobě překračovány u 60 procent populace ČR. Benzo[a]pyren je silně karcinogenní. Představuje nejvýznamnější riziko znečištěným ovzduším u nás. A největší zátěž benzo[a]pyrenu ve velkých městech způsobuje právě doprava,“ říká Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

tisková zpráva

One Comment on “Hasiči v Pardubicích jezdí také na CNG”

Napsat komentář