Grenoble zkouší elektrické tříkolky Toyota

Pro krátké jízdy po francouzském městě Grenoble je nově k dispozici 35 trojkolek Toyota i-ROAD a 35 čtyřkolových elektromobilů Toyota Auto Body COMS. Projekt je postaven na těchto ultra-kompaktních elektromobilech v napojení na veřejnou hromadnou dopravu.

Elektromobil i-Road nabízí zcela nové zkušenosti s osobní přepravou, neboť spojuje výhody motocyklu s pohodlím a stabilitou osobního automobilu. Model i-Road, určený k zákaznickému testování, vychází z konceptu představeného na 43. ročníku tokijského autosalonu (2013) – nyní je však k dispozici v pěti různých barvách a přináší lepší výhled a snazší použití i manévrovatelnost.
foto: Toyota

Cílem této pokrokové služby sdílení automobilů je připravit Grenoble s přilehlou metropolitní oblastí na elektrickou mobilitu formou komplexního programu podporujícího různé režimy dopravy.

Tříletý zkušební projekt staví na schopnostech a službách pěti různých partnerů: města Grenoblu a přidružené metropolitní oblasti, francouzské energetické společnosti EDF, její dceřiné firmy Sodetrel, dále automobilky Toyota a místního provozovatele služeb sdílení vozidel Cite Lib.

Nové dobíjecí stanice

Stanovištěm nových tříkolek a elektromobilů bude 35 dobíjecích stanic vybudovaných a provozovaných společností Sodetrel. Uživatelé budou moci přejíždět i jednosměrně z jedné stanice do druhé.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Dopravní infrastruktura města se rozšíří celkem o 120 dobíjecích míst určených pro tento projekt a 41 míst pro další elektromobily s technologií plug-in. Občanům Grenoblu bude nabídnuto jednoduché cenové schéma přezdívané „3, 2, 1 euro“ – vyjadřující cenu za první, druhý, resp. třetí 15minutový interval.

Abonenti s ročním předplatným na městskou hromadnou dopravu se mohou těšit na sníženou sazbu 2 + 1 euro (za první, resp. následné 15minutové intervaly). Služba Cité Lib by Ha:mo bude spuštěna 1. října 2014.

Mobilita budoucnosti

V budoucích čistých městech se osobní prostředky elektrické mobility harmonicky propojí se systémy veřejné hromadné dopravy. Pět partnerů sdílejících jednu společnou vizi – francouzské město Grenoble s příslušnou metropolitní oblastí Grenoble-Alpes, energetická společnost EDF se svojí dceřinou firmou Sodetrel, automobilka Toyota Motor Corporation a Cité Lib – dnes uvedlo do provozu novou službu označovanou „Cite Lib by Ha:mo“.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Nová služba je pokroková hned v několika směrech:

Nejde pouze o další z mnoha služeb sdílení automobilů. Služba koncipovaná jako nabídka nového typu mobility založené na ultra kompaktních elektromobilech si klade za cíl doplnit síť veřejné dopravy v Grenoblu řešením pro krátké přejezdy (včetně jednosměrných), které lze naplánovat jako součást uceleného pohybu po městě.

Vozidla i dobíjecí stanice jsou hladce propojeny s IT infrastrukturou dopravní sítě v Grenoblu a nabízejí plánování trasy i rezervace pomocí online systému nebo mobilní aplikace.

Uživatel si může vyzvednout některé ze 70 vozidel a zanechat jej v libovolné stanici poblíž cíle cesty, bez nutnosti vracet jej do místa, kde si jej původně vyzvedl. Uživatel hradí pouze cestu.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Do služby je zapojeno 35 vozidel Toyota i-ROAD, nejvyšší počet aktivních vozidel tohoto typu na světě. Toyota i-ROAD je moderní osobní přepravník s trojicí kol a důrazem na radost z jízdy; je vybaven revoluční technologií Active Lean (aktivní naklánění), která simuluje pohyby lyžaře. Vozidlo i-ROAD se svojí agilitou podobá skútru, avšak díky uzavřenému kokpitu nabízí pohodlí osobního automobilu.

Nejen tříkolky

Do projektu se zapojí i 35 čtyřkolových vozidel Toyota Auto Body’s COMS. Uživatelům služby odpadá nepříjemné hledání parkovacího místa. Kompaktní rozměry vozidel navíc usnadňují plánování a výstavbu parkovacích míst i dobíjecí infrastruktury.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Grenoble s příslušnou metropolitní oblastí prostřednictvím této nové služby navazuje na svoji tradiční podporu inovací a stává se pilotním místem technologií, které mohou zajistit budoucí mobilitu ve městech. „Grenoble čerpá svoji sílu z umění chopit se zcela nové iniciativy a přetvořit ji v úspěch prospěšný všem.

Koncepce nového řešení čisté mobility ‘Cité Lib by Ha:mo’ jakožto doplňku jízdy na kole a městské hromadné dopravy je v přímém souladu s touto tradicí,“ komentuje Jacques Wiart, místostarosta odpovídající za mobilitu a městskou dopravu v Grenoblu.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Zástupci metropole Grenoble-Alpes provozující síť veřejné dopravy v této oblasti jsou přesvědčeni o důležitosti prosazování dalších prostředků mobility pro cestování, bez kterého se lidé jednoduše neobejdou – například cesty do práce, do školy nebo v rámci podnikání. To může podstatně přispět ke snížení emisí CO2 i zlepšení kvality ovzduší.

Energetiky i automobilky

„Projekt ‘Cite Lib by Ha:mo’ je pouhým začátkem, ale věříme tomu, že má potenciál povzbudit naše občany k aktivnímu zapojení do formování mobility budoucnosti – a navíc jde směrem, kterým se chceme ubírat,“ říká Christophe Ferrari, prezident metropolitní oblasti Grenoble-Alpes.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

EDF se věnuje výzkumu a inovacím od samotného počátku své existence a je velmi hrdá na to, že se projektu v Grenoblu účastní. Nabízí zde své zkušenosti s elektrickou dobíjecí infrastrukturou a své know-how zaměřené na hospodaření s energiemi.

„Energetické změny nás vedou k vytváření a vývoji pokrokových řešení pro nízkoemisní mobilitu, abychom zlepšili kvalitu života lidí v místních komunitách. A pro EDF s jejími partnery je právě toto hlavním smyslem tohoto jedinečného zkušebního projektu,“ říká Jean-Pierre Frémont, ředitel EDF pro veřejné trhy.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

EDF Group svým zapojením do tohoto projektu dokládá své zasazení rozvíjet nízkoemisní mobilitu v roli poskytovatele služeb elektrické mobility. Cílem EDF Group i její dceřiné společnosti Sodetrel je podporovat všechny zákazníky – z oblasti veřejné správy, firem i soukromé klienty – na cestě k ekologickým a méně hlučným způsobům dopravy bez emisí CO2.

Města se mění

Příspěvek automobilky Toyota v rámci tohoto projektu nekončí dodáním 70 elektromobilů. Toyota rovněž zodpovídá za systém řízení vlastního sdílení vozidel – označovaného Ha:mo (zkr. pro „Harmonious Mobility“) – který v pilotním provozu provozuje ve svém domovském městě Toyota City v Japonsku.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Toyota je toho názoru, že elektromobily jsou součástí komplexnějšího řešení nízkoemisní přepravy a jsou vhodné zejména pro krátké cesty po městě. Klasické hybridní automobily, elektromobily typu plug-in a vozy poháněné palivovými články se ukáží jako praktičtější na delších cestách.

„Tento projekt se uskutečnil proto, že všichni z partnerů sledují stejné ambice – všichni chceme být u toho, když se rodí řešení městské mobility budoucnosti. Řešení pro mobilitu ve městech budou pro Toyotu klíčovou oblastí dalšího růstu. Máme velkou radost z toho, že spolupracujeme s lidmi z Grenoblu na řešení problémů dopravy ve městech,“ komentuje Takeši Učijamada, prezident Toyota Motor Corporation.

‘Cité Lib by Ha:mo’: jednoduchá služba dostupná obyvatelům Grenoblu

Běžný provoz nové služby bude zajišťovat společnost Cité Lib, disponující bezmála deseti lety zkušeností s provozováním služby sdílení automobilů v Grenoblu (80 vozů – se zážehovým motorem, hybridním pohonem, i elektromobily).

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Doplněním dalších 35 vozidel i-ROAD a vozidel COMS se zdvojnásobí vozový park této společnosti a předplatitelům bude zároveň nabídnuta služba nového typu.

„Hlavní výhodou pro stávající i nové uživatele bude možnost si vozidlo vyzvednout na jednom místě a někde jinde jej nechat, navíc s flexibilitou velmi malého prostředku na krátkých cestách,“ vysvětluje ředitel Cité Lib Martin Lesage.

Kdo může služby ‘Cité Lib by Ha:mo’ využívat?

Libovolná osoba od 18 let s platným řidičským průkazem. Uživatelé se musejí zaregistrovat online na stránkách Cité Lib (www.citelib.com) nebo navštívit jedno ze tří zastoupení dopravních služeb Cité Lib v Grenoblu.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Kde jsou dobíjecí stanice rozmístěny?

Celkem 27 dobíjecích stanic se nachází v lokalitách Grenoble, Fontaine, Gières, St Martin D’Hères, Seyssinet-Pariset a La Tronche, vždy poblíž zastávek tramvaje, autobusu nebo vlaku. V každé ze stanic jsou nejméně čtyři místa pro vozidla i-ROAD a COMS. V některých stanicích budou zákazníci moci využívat i jedno nebo dvě místa pro další elektromobily nebo hybridní vozy typu plug-in.

Jak si mohu vozidlo zarezervovat?

Jako registrovaný uživatel služeb Cité Lib si můžete stáhnout mobilní aplikaci na svůj smartphone nebo tablet (v app store je to aplikace Cité Lib by Ha:mo), resp. na počítač ze stránek www.citelib.com.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Prostřednictvím mobilní aplikace pak uživatelé vidí na mapě města lokality, kde se nacházejí dostatečně nabitá vozidla. Jakmile uživatel vrátí vozidlo do libovolné stanice a zapojí jej zpět do sítě, začne se dobíjet baterie vozidla a ukončí se účtování poplatku.

Kolik služba stojí?

Poplatek za službu je koncipován pro krátké cesty s výraznou slevou pro majitele ročního předplatného hromadné dopravy v Grenoblu (MetroVelo, TAG, Itinisere, nebo dokonce železnice –TER).

Doba použití Plná sazba Zlevněná sazba (majitelé ročního předplatného hromadné dopravy)
0 až 15* minut 3 eura 2 eura
15 až 30 minut + 2 eura (celkem = 5 eur) + 1 euro (celkem = 3 eura)
30 až 45 minut + 1 euro (celkem = 6 eur) + 1 euro (celkem = 4 eura)
45 až 60 minut + 1 euro (celkem = 7 eur) + 1 euro (celkem = 5 eur)
2 hodiny Celkem 11 eur Celkem 9 eur
4 hodiny Celkem 19 eur Celkem 17 eur

*poplatek se přičítá za každý interval o délce 15 minut

Kolik stojí služba dobíjení elektromobilu / plug-in hybridního vozidla?

Po uhrazení paušálu 25 eur za správu a označení mohou majitelé ostatních vozidel typu plug-in využívat službu dobíjení zcela zdarma, a to až do 31. prosince 2014.

Od ledna 2015 bude těmto zákazníkům nabídnut sazebník s cenami od 2 do 5 eur za hodinu dobíjení, v závislosti na rychlosti dobíjení (normální nebo rychlé).

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Doba dobíjení bude omezena, a to zejména v průběhu dne, aby se zamezilo dlouhodobějšímu parkování, a dobíjecí místa tak byla co nejvíce přístupná veřejnosti.

Služba ‘Cite Lib by Ha:mo’ bude občanům k dispozici od 1. října 2014 po dobu tří let. Partneři uvedeného projektu využijí zkušební režim k nashromáždění cenných údajů o technických parametrech a chování uživatelů, čímž přispějí k budoucí podobě mobility formou zcela konkrétní a praktické iniciativy.

auto elektrická tříkolka Toyota

foto: Toyota

Toyota plánuje shromažďovat názory účastníků testů na pocity za volantem, celkovou spokojenost, snadnost použití v prostředí města a volbu cílového místa.

tisková zpráva

9 Comments on “Grenoble zkouší elektrické tříkolky Toyota”

  1. Něco ve mě říká že
    Něco ve mě říká že tohle fungovat nebude. Nejde zalevno půjčovat něco tak drahého tak širokému okruhu lidí, prostě to zničí dřív než se ta tříkolka zaplatí. Pár let by to šlo dotovat, ale ne věčně. Krásná myšlenka ale nefunkční.
    Úroveň kultury bohužel už ve Francii upadla a úcta k majetku je ta tam…
    jen na silvestra tam zapálili ze srandy 1200 aut

    Prostě tyto věci si musí člověk koupit za svoje tvrdě vydřené peníze aby se k nim choval slušně, a chovat se k nim slušně je potřeba protože jsou drahé a náchylné ke zničení.

    1. Elektromobilita je mnohem
      Elektromobilita je mnohem lepší než stávající podoba motorismu, ale ve městech stejně nemá budoucnost. Prostorové nároky auta jsou tak velké, že model do každé rodiny jedno až dvě auta je dlouhodobě neudržitelný. Proto je dobré hledat alternativy.

      Osobně mám dost nedůvěru k takovým hybridům mezi autem a motorkou a budoucnost vidím spíš v kobinaci kolo, MHD a carsharing, ale od toho jsou takové pilotní projekty, aby se získala reálná data.

      1. To mi pride ako
        To mi pride ako protirecenie.
        Na jednej strane tvrdis ze priestorove naroky auta su dlhodobo neudrzatelne a je dobre hladat alternativy a na druhej, ze hybridu medzi autom a motorkou neveris.
        Keby sme sa mohli oslobodit od vacsiny beznych automobilov, ktore su v drvivej vacsine obsadene len vodicom, mohli by sme mat v mestach len jeden bezny pruh a ostatne by sme mohli rozdelit na dva a jazdit subezne uzkostopovymi vozidlami ako i-Road, Twizy, Colibri, C-1, …

Napsat komentář