Grafen: revoluční 2D materiál, který obrátí svět naruby

redakce - 01 Září 2017

Přichází doba grafenová. Vlastnosti grafenu předčí vlastnosti všech známých materiálů i lidskou fantazii. Přijďte se přesvědčit na festival Future Port Prague.grafen struktura Future Port Prague

Vlastnosti grafenu předčí vlastnosti všech známých materiálů i lidskou fantazii. Je ultratenký a přitom tvrdší než ocel, průhledný, ohebný a dokonale vede elektrický proud.
foto: OpenClipart

Uhlík je jeden ze základních chemických prvků. Píšeme jím v podobě grafitu, je ozdobou šperků jako diamant a je základním stavebním kamenem všech živých organismů. Na scénu teď ale nastupuje jeho vylepšená verze – grafen.

Brzy bude dominovat v elektronice, strojírenství, letectví, medicíně a mnoha dalších oborech. V současnosti se začíná vydávat z laboratoří vědců do průmyslových aplikací a česká veřejnost si na něj bude moci poprvé doslova sáhnout 7. září na Pražské tržnici na festivalu Future Port Prague.

Nevídané vlastnosti za nízkou cenu

O grafenu se v teoretické fyzice ví už půl století, ale nikdo ho nedokázal vyrobit. Až v roce 2004 se to povedlo dvěma vědcům na univerzitě v Manchesteru a světlo světa spatřil první dvojrozměrný materiál s dříve nevídanými vlastnostmi.

Šířku má pouhý jeden atom, proto se mu říká 2D materiál, a elektrony jím prochází téměř rychlostí světla. Andre Geim a Kostya Novoselov dostali za výzkum grafenu v roce 2010 Nobelovu cenu za fyziku.

Výroba byla zpočátku velmi nákladná a komplikovaná. To řadu let bránilo širšímu rozšíření používání grafenu v průmyslu. Problematické také bylo ve větším množství udržení jeho homogenity.

V nedávné době se ale objevilo už několik technologií, které jsou levné a relativně jednoduché. Máme se na co těšit, doba grafenová je za dveřmi.

Čistá voda i miniaturní senzory

Experimenty, které dokazují ohromnou využitelnost grafenu, se vědecké prostředí jen hemží. Grafen dokáže například jednoduše přefiltrovat mořskou vodu na pitnou, výrazně zvýší kapacitu a rychlost nabíjení baterií, grafenovým inkoustem se dá vytisknout elektronika podobně jako dokumenty na tiskárně.


Grafen změní naše smartphony na průhledné tenké svitky do kapsy, otevře brány kvantovým počítačům a v biomedicíně přinese ohromné možnosti diagnostiky pomocí nanosenzorů. Jako součást nanokompozitů ale dokáže třeba zpevnit pálky tenistům.

A to jsme stále jen na počátku. “Zdá se, že tento revoluční materiál obrátí svět průmyslové výroby naruby,” říká Jiří Kůs, předseda Asociace nanotechnologického průmyslu ČR, a dodává:

“Často dostávám otázku, jestli jsem grafen vůbec už viděl, jestli skutečně existuje, nebo je to jen výmysl vědců. Ano, viděl jsem ho a teď ho může česká veřejnost poprvé spatřit na vlastní oči 7. září na Pražské tržnici na festivalu Future Port Prague.“
 
„Technologický pokrok jde nezadržitelně dopředu, exponenciálně se zrychluje. Žádný obor lidské činnosti nezůstane beze změny. Proto jsme se rozhodli uspořádat mezinárodní setkání, kde nejnovější technologie nejen všem ukážeme, ale spolu se světovými odborníky budeme diskutovat, kde jsou příležitosti se do tvorby budoucnosti aktivně zapojit. Chceme dostat Česko znovu mezi evropské technologické lídry,“ uvedl ke smyslu festivalu jeho zakladatel a vizionář Martin Holečko z Etnetera Group.

Festival Future Port Prague je unikátním futuristickým projektem, který ve střední Evropě nemá obdoby. Podívejte se z očí do očí budoucnosti, kterou představí její samotní tvůrci z oblastí mobility, virtuální reality, IoT, dronů, zdravotnictví a nových materiálů na www.futureportprague.com.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

To je zase slibů jak před paděsáti léty kdy chtěli poručit větru dešti nebo když slibujou jak jsou auta na vodík za bukem. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Vy chcete poroučet větru a dešti? Vy chcete auto na vodík?

Kdo vám takový ptákoviny nakukal? :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

:-)
Jsem rád, že patříte na světlou stranu světa.

Vy jste zde nový?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zajímaly by mě vlastnosti sendviče zlata a grafenu. 1 vrstva zlata o tlouštce 1 atomu (zlato je tak kujné že se tak dá i vyklepat), vrstva 1 atomu grafenu, a opět zlata, atd. Grafen by zajišťoval pevnost a zlato netečnost a stálost. Musel by to být supermateriál, kdyby to někdo dokázal vyrobit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podľa mojich informácií sa dá zla to vytepať na hrúbku "iba" 230atómov a už je priepustné pre zelené svetlo. To je všeobecne známa informácia. Máte nejaký zdroj na podporu vašeho tvrdenia?
Ďakujem.

K čemu?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Fronta na fosilní štávy - Amerikáncom to chlastá za zběsilý :))

novinky.cz/ekonomika/447964-fronty-u-benzinek-po-hurikanu-harvey-do-usa-uz-miri-flotila-tankeru-z-evropy.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ceny benzínu vyskočily o 11 procent páč jim bouchla chemička je potřeba napakovat kasičky ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spíš než výbuch jedné fabriky za to může to že není jak vozit paliva z/do rafinerií a ty snížily výkon, než se to obnoví tak holt musí koupit v zahraničí.

Asi nemají zásoby paliv na 90 dní :)

Je tu ale názorně vidět, jak jsou v podstatě zranitelní, jedna bouře a mají problémy s dodávkami paliv, neumím si představit co by se dělo kdyby je někdo takto z jihu napadl.

kdo koho pak potřebuje?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To že nemají paliva na veřejných pumpách ještě neznamená, že armáda nemá zásoby paliv skladem. Kolikrát jsi viděl na veřejné benzínce tankovat tank?

Nejen tanky na benzíkách tankují... :D
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comments/5m0vgr/danish_leopard_2a5dk_having_a_pitstop/?st=j72kklu4&sh=bf92c304

https://www.youtube.com/watch?v=DLQiUe3HMRs

http://i.imgur.com/eb0f2G6.jpg
http://www.thezooom.com/2014/03/15368/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obrázek uživatele Radovan

To bych rád věděl, jak s tím ten frajer vycouvá. Protože pokud nemá sklápěcí křídla, tak jim uřízne při odjezdu pilíř :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten se tam neotočí. :)

Jde spíš o to že jsou z tohoto pohledu dost zranitelní. jak dlouho by byli sto fungovat pokud by došlo k větší katastrofě v Texasu, nebo jeho napadení a zničení rafinerií? Přece jenom USA jsou poměrně náchylné na rabování při krizích, kolik dní by to trvalo než se jim začne pro nedostatek benzínu hroutit společnost?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zranitelní bezpochyby jsou, ale rozhodně o dost méně, než kbyby např. 1/3 aut a lodí byla na elektriku. Přeci jen při záplavách je o dost lepší kapalné (tuhé) palivo v nádrži (kanistru), než nabíjecí stojan ...
Takže elektrika je fajn, ale řekl bych, že celá elektrodoprava je výrazně zranitelnější, než fosilní. Minimálně do doby, než budeme mít přenosné minielektrárničky.
Nehledě na to, že při hurikánu toho asi moc nevyrobí ani sluneční ani větrné elektrárny, takže ještě že existují ty "hrozné rakovinotvorké technologie" ;-) - to jen abych pou6il slovník některých zdejších diskutujících.
A prosím žádný flamewar - jen jsem si to nemohl odpustit na tomto serveru.

No to že dnešní společnost nedokáže bez energie fungovat, páč jeden den bez FB vydrží málokdo je jen dopad evoluce. A bez nákupu v Kauflandu kde bez elektriky ani nevyjede Babišův lísteček (nic proti EET nemám!) vám bude plná nádrž k prdu.

Obrázek uživatele Michelin

Minielektrarnicky jsou. Rika se jim agregaty nebo elektrocentraly. Z benzinu nebo nafty si doma elektrinu vyrobite, ale z elektriny benzin tezko. Efektivita nebude samozrejme nejlepsi, ale v takoveto nouzove situaci to stacit bude, tim spise, ze na ponicenych zatarasenych silnicich budete mit pri pomale jizde s elektromobilem polovicni spotrebu nez normalne.
Navic dokud nepujde ekektrina tak vam stejne na zadne verejne pumpe nic neprodaji a az pujde tak tam uz s elektromobilem do fronty na predrazeny benzin nemusite...

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Až přijde fakt velký průser tak nám stejně nic a nikdo nepomůže.

Obrázek uživatele Michelin

Nemalujte certa na zed. Resime situaci jaka nastala za velkou louzi po hurikanu.

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Peklo už je nakreslené celé. Teď jen to vypustit. Myslím spíše celou planetu než jeden dva národy.

Obrázek uživatele Michelin

Ode davna se lide strasi peklem a konci sveta. Kolik jich uz jenom bylo predpovezeno...

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Z hlediska astronomického je jeden konec světa dán na 100% a to je přeměna Slunce na červeného obra za pár miliard let. Ovšem konec světa bude rozhodně mnohem blíže a ten může nastat buď výbuchem některé z aktivních sopek v USA či poblíž Itále klidně i v řádu stovek let, nebo dopadem velkých meteoritů (několik set metrů v průměru) z rozpadlé komety v meteorickém roji Taurid, který nás potká v listopadu nejpozději do 5 let. Jak by dopadla Země po dopadu několika stometrových těles, je všem asi jasné. Tedy konec světa je naprosto nevyhnutelný, je to pouze otázka času.

Obrázek uživatele Alien5

Drive se lidi znici stejne jako planetu, znecisteni atd..

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz

Obrázek uživatele Michelin

A proto si musime uzit kazdou chvili kdy jsme jeste tady.

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Přesně tak, proto nehodlám čekat na auto několik let od objednání :)

Obrázek uživatele Michelin

To je pravda. Nakonec prodat muzete tohle vzdycky.
A spokojenost?

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Přesně tak, prodat se to dá vždycky a než bude rozumné auto na trhu bude rok 2019 a to už bud mít najeto desítky tisíc km v EV :)

No to peklo jsem myslel symbolicky - jsem ateista, díky bohu. Ale optimista teda nejsem. To jste si asi všiml.

Obrázek uživatele Michelin

Hlavne neztracet ten humor. "ateista, diky bohu" :-)

---

To Tesla dává křídla. 94tis. elektrizujících km.

Tuším, že to byl Arnošt Goldflam kdo to řekl v nějakém filmu.

Obrázek uživatele Josef

Spíš agnostik než ateista, ne?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč pižláte ten Goldflamův citát?

Je to z filmu, nic za tím nehledejte. Celé to zní asi takto. "Jak říká klasik: Jsem Atheista, díky Bohu." V té situaci jak je to ve filmu je to celkem zábavné.

Musel jsem zagooglit. Ano pro věřící jsem určitě agnostik. Ale ta paní z Dědictví ji určitě má i když jsem jí taky neviděl.

Obrázek uživatele Josef

No pokud nevěříte třeba ve vesmír nebo matku přírodu, respektive nevěříte v jakoukoliv vyšší bytost či osud, tak jste asi ateista.

No teď jste mne z >0% rozhodil.

Obrázek uživatele Josef

Sandál?

Viděl jste "Life of Brian"? Připomněl mi to ten sandál.

Není "rozhodit sandál" fyzický akt?

Obrázek uživatele Josef

Neviděl, respektive mi moje paměť neslouží. Rozhodit sandál asi fakt bude prvotně myšleno jako fyzický akt, ale jelikož jsme na netu, tak to půjde těžko :D

Moc doporučuji, v češtině je to "Život Briana", je to starý, ale moc dobrý.

Obrázek uživatele Josef

V Texasu v zasažené oblasti je jenom asi 11 % rafinérských kapacit USA. Ceny na benzinkách jsou vyšší jenom proto, že jim není jak dovézt náhradní benzín.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za upřesnění, tak jak se o tom psalo mne vedlo k mylnému závěru že je to pro problémy s výrobou benzínu.

Jak pak tedy jak s tím pomohou tankery benzínu z Evropy?

Obrázek uživatele Josef

Podle mě nijak. Respektive bude asi snazší dostat benzín z pobřeží do postižených míst než přes zasaženou pevninu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vždyť jsou přece pořád zasažené přístavy, jak se po tom tak nějak dívám, tak to spíš vypadá na to že by to měla být náhrada dokud nebudou schopní znovu rozjet rafinerie a dopravit z nich dostatek benzínu. Je taky pravda že se má posouvat dále do vnitrozemí, nebo možná budou kotvit v méně zasažených přístavech, pak by to zřejmě šlo.

Teď vědci vyrobili kov z vodíku. To se bude hodit při výpravách do vesmíru.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zive.sk/clanok/122722/vedci-vyrobili-svaty-gral-fyziky-kovovy-vodik/

Obrázek uživatele Josef

Nevyrobili kov z vodíku, vyrobili kovový vodík, což je jen jedna jeho podoba. A neví se, jestli se to skutečně podařilo.

Tak já bych jim to i věřil, jenže oni ho při převozu ztratili :-D

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; najeto: cca 4k km

Tak to pardon, blbě jsem to pochopil.
http://www.independent.co.uk/news/science/hydrogen-metal-revolution-technology-space-rockets-superconductor-harvard-university-a7548221.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Mám z toho článku takovej divnej pocit. Připadám si po něm jakoby Evropa, potažmo ČR žili v pravěku. Zatímco tady se pořádají výstavy aby se s tímhle materiálem seznámila veřejnost, tak v číně se už používá a můžete si koupit výrobky s touhle technologií. Třeba baterie pro RC hračky https://hobbyking.com/en_us/batteries/turnigy-graphene.html

Těm bych nevěřil ani nos mezi očima. Stejně jako když to pojmenují "nanotech" nebo podobně.

Věřit nemusíte. Já ale tyhle baterky používám a osobně tak můžu říct že tady v evropě neseženu kvalitnější baterie. Při nejlepším jsou na stejné úrovni, ale za úplně jinou cenu. Pak ještě zjistím že původ baterie je opět z číny a tady ji jen zabalili a dali evropskou nálepku.

Značkové články stejné kapacity skutečně nakupuju za úplně jinou cenu, konkrétně skoro za 3x nižší ;) Ale jako jo, do modelů se tyhle články hodí víc než kulaté 18650 a je to víceméně spotřebák, co se po pár sezónách zahodí a koupí se jiné. Ale pokud chcete věřit tomu, že "značky" typu Turnigy, Hobbyking nebo nedejbože Ultrafire jsou něco víc než hezky zabalený lowend OEM (byť parametrově naprosto dostačující), tak jste naivní.

Srovnáváte nesrovnatelný. Články 18650 jsou tak levné protože nemají takovou proudovou zatížitelnost. Nebo snad víte o nějakém článku 18650 který zvládne trvalé zatížení 65C? To je u článku 3500mAh trvalých 237A.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je sice pravda, ale na druhou stranu, co bezpečnost takových baterek? Nejeden modelář je skladuje v keramických nádobách a to ještě nejlépe po článku - uznávám modely jsou extrémní použití (nárazy, proudy), ale auta jiná zařízení zase vozí lidi...

Neznám jediného modeláře který by takhle skladoval baterie. Dokonce jsem sám zkoušel jeden článek mechanicky prorazit s očekáváním nějaké extremější reakce. Jen trocha kouře, vyšší teplota a nic víc. Omylem jsem také zažil nechtěný zkrat, kdy se mi odpařilo kus nože a baterii umřel jeden článek. Bezpečnosti se tedy nebojím pokud se baterie používají tak jak mají.

Ano, to můžu potvrdit. Občas dělám repase polomrtvých nebo nafouknutých pouch článků v různé elektronice a ty staré jsem několikrát zkoušel na zahradě přeseknout rýčem nebo propíchnout vidlema a nedošlo ani ke kouři, natož nějakému zahoření. A to byly pořád z části nabité. Už to nějak není co to bývalo.

Zrovna teď jsem na česky FB skupině viděl další připad vyhořelý dílny z modelářskej článků při nabíjení a další se přidávali se svejma historkama z letiště i z domova.
Takže né že né!
Lidé nabíjej v papiňáku apod.
Nejlepší je nabíjet v bunkru z tvárnic a navrch dát igelitovej pytek s pískem. Když prohoří tak zasype požár.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Na FB a YT jsem viděl spousty videí požárů a výbuchů mobilů kvůli bateriím. Takže také nosíte telefon v pancéřové schránce? To asi ne, že?
Vše to jsou ojedinělé případy lidské blbosti, případně chybné konstrukce baterie (Samsung). Sám jsem viděl pár jedinců nabíjet nafouklé baterie, nebo naražené baterie a jen jsem jim oznámil že si vyloženě koledují o průser. Přesto zatím nevyhořeli a dělají dál to co výrobce zakázal. Dle mého je to znakem kvality článku při kontaktu s lidskou demencí.

Mluvím o modelářskej baterkách, tudíž na ně nemontuju zkušenosti z mobilů.

Pokud opouštím domov byť jen na chvili nikdy nenechám mobil ani tablet v nabíječce.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Modeláři na rozdíl od EV používají nejnebezpečnější LiCo články, byť situace se za posledních pár let i tady díky vylepšené technologii výroby mnohonásobně zlepšila.

A jak se ten grafén konkrétně projevuje na těch baterkách, mají nějaké zázračnější vlastnosti?

Jó v Číně jsou vůbec dál, maj tam už i 9000 mAh 18650ky :))))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohuzial sa zatial iba pomýlili pri tlačení nápisu...má tam byť 900mAh..nie 9000mAh :-)

Jo jo, pomýlili... takhle se pomýlili když tiskli kapacitu powerbanky - 12000mAh, a ono to mělo 2000mAh.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; najeto: cca 4k km

Někdy do tý baterky zapomenou dát i tu baterku :))))))
https://youtu.be/KFJUPZ0pkog?t=1m53s

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Cesku muzete dostat misto objednaneho zbozi take jen cihlu. Z Ciny dostanete aspon kremik :-)

Tobě nějakej eshop poslal cihlu? :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obrázek uživatele Josef

Mě přišel použitej toner z ebaye :-) Ale nestěžoval jsem si, do týdne jsem měl prachy i s poštovným zpátky a nedávno jsem byl vypovídat u soudu jako svědek a toho týpka v Německu zabásli.

Ebay není eshop i když tam eshopy prodávaj.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilBUS2BUSe-Salon

Newsletter