Goodyear vyvíjí sójové pneumatiky

Ivo Hradil - 03 Srpen 2012

Americká společnost Goodyear oznámila probíhající vývoj zaměřený na využívání oleje ze sójových bobů k výrobě automobilových pneumatik. Podle dosavadních výsledků testů by využitím sóji došlo ke snížení závislosti výrobců pneumatik na derivátech a navíc by se prodloužila i životnost pneumatik.Goodyear

Sója se kromě potravinářství používá v celé řadě odvětví. Největším producentem je USA, která vypěstuje asi polovinu světové produkce.
foto: goodyear.com.ph

Vědci z inovačního centra společnosti Goodyear během testování zjistili, že by zavedením sójového oleje do výrobního procesu pneumatiky došlo k roční úspoře asi 26 miliónů litrů ropného oleje. Sója navíc při výrobě zajistila lepší mísící procesy pryžových směsí s hydratovaným oxidem křemičitým (tzv. silika) a životnost se zvýšila asi o 10 %.

Celý výrobní proces se díky tomuto zásahu výrazně zefektivní, přičemž dojde ke snížení spotřeby energie a tvorby .

nové pneumatiky bude v následujících měsících testován na zkušební dráze Goodyearu v San Angelu v Texasu. Pokud budou výsledky zkoušek i nadále pozitivní, výrobce očekává, že nové pneumatiky ze sójového oleje budou k dostání už v roce 2015.

Výzkum využívání sóji při výrobě pneumatik pomáhá financovat investiční program United Soybean Board (USB), který do projektu vložil grant ve výši 500 000 USD. Novou pneumatiku ze sójového oleje bude Goodyear poprvé prezentovat veřejnosti 6. a 7. srpna ve výzkumném centru automobilky v Michiganu na akci sponzorované právě USB.

Využívání sóji je v současnosti pouze jednou z celé řady iniciativ společnosti Goodyear zaměřené na zvyšování využívání surovin. Goodyear například spolupracuje s firmou DuPont Industrial Biosciences na vývoji Bioisoprenu, který by mohl být využíván k výrobě syntetického kaučuku.

Další úsilí šetřit Goodyear směřuje ke správnému udržování tlaku pneumatik a vyvíjí technologii AMT (Air Maintenance Technology). Díky tomu by měla být v každé pneumatice malá pumpička, která bude automaticky hlídat a korigovat optimální tlak. Výsledkem bude nižší spotřeba paliva, snížení emisí, delší životnost pneumatiky a větší bezpečnost.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dufal som ze casom obrazok vymenite ale nie, asi ste si povedali, ved si to nikto nevsimne a ze je to jedno :)
asi je to len blbost, len detail co nestoji za to ..
ok, pleumanika urcite nie je ta sojova, to sa este da, ale preco do pekla tam mate miesto soje kukuricu ? :-D

su aj ostatne informacie ktore sem davate rovnako doverihodne ?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Fotografie je pouze ilustrační.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Jestli je ta sója GMO, tak jí nechci ani do pneumatik. Zatěžuje se tím životní prostředí (pesticidy, herbicidy), otravuje a vyčerpává půda. Pokud se týče produkce sóji jako takové a množství oleje potřebného k produkci pneumatik, tak jsme myslím trochu na jiných číslech než při spalování v motorech. Tady předpokládám, by se snad dala nějaká rovnováha mezi produkcí sóji a spotřebou oleje ve výrobě nalézt.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

napisal si hlupost. pokial je ta soja gmo, tak praveze nepotrebuje ziadne pesticidy ani herbicidy, resp. ich potrebuje menej, nez nemodifikovana soja. ucelom gmo je okrem zvysenia vynosu na ha aj zvysit odolnost plodin voci skodcom a odpada nutnost pouzivat tony chemikalii.

Tak za prvé si netykáme a za druhé přečtěte si něco o tom, na jaké úrovni se GMO dělá. Zatím to vypadá velmi vágně. Monsanto, Roundup. K žádnému zvyšování odolnosti vůči škůdcům nedošlo. Jenom se do plodiny přidal jeden gen, který vykradli z bakterie. http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3ja

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

divim sa ze im tajne dohody umoznuju vyrabat pneumatiky s dlhsou zivotnostou, asi to kompenzuju cenou cez interne tabulky. ked mozu beztrestne desiatky rokov ziarovny, tak preco nie penumatiky, vsakze. podobny pripad badam okrajom mysle u elektromobilov, zvlast pri jednotnych terminoch odkladov na postupne sa synchronizujucu politiku novsich vyrobcov so starsimi to bolo az oci vypichujuce, nad slnko jasnejsi tichy kartelak ako hrom. s cinskymi dohodu nemaju, preto ich produkty v tomto segmente a ich cenach, nepustaju u nas na trh. Na slovensku ponukane lacne elektromobili su uplne bez PR, zrejme v kategorii, tam dohodu netreba splnaju podmienku nizkeho dojazdu ci podobne.

Mam pravdu ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro vypěstování další sóji budou vykáceny obrovské plochy lesů a emise skleníkových plynů se zvýší, stejně tak se zvýší cena sóji pro potravinářství.

Tohle není cesta. Jediná správná cesta je důsledná recyklace již vyrobených pneumatik.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilBUS2BUSKariéra EVC Groupe-SalonProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?

Newsletter