Gigatovárna Tesla Motors: otevření v dubnu 2016

Poblíž nevadského města Reno vyrůstá gigatovárna Tesla Motors. Spuštěna má být už v dubnu 2016, kdy začne vyrábět první baterie pravděpodobně pro domácí úložiště energie Tesla Powerwall.

Stavba giga-továrny Tesla Motors poblíž města Reno (Nevada, ) zdárně pokračuje.
foto: Black66

Nadšenec s přezdívkou Black66 uvěřejnil na serveru YouTube video z tohoto měsíce, když se se svým čtyřvrtulovým dronem DJi Phantom 2 vydal na místo stavby giga-továrny a pořídil s ním unikátní záběry průběhu stavby.

Předem nutno upozornit, že to co dnes v Nevadě roste je pouze jakási předběžná verze budoucí továrny – menší provoz, který se má stát modelovým základem pro budoucí velkotovárnu. I tak jde ale o úctyhodnou budovu, která už nabývá finálních tvarů i ikonického bílo-červeného nátěru.

Hlavním důvodem pro stavbu nové továrny Tesla pro výrobu baterií a bateriových článků je připravovaný levný elektromobil Tesla Model 3. Ten má být představen během března 2016 a na trh uveden do konce roku 2017. Bude stát $35 000 a půjde o třetí generaci elektromobilů značky Tesla.

Gigatovárna má být dokončena právě v roce 2017. Celkové náklady se vyšplhají v přepočtu na 100 mld. korun. Celkem by měla továrna zaměstnat až 6500 lidí. V roce 2020 by měla továrna podle plánu vyrábět až 35 GWh bateriových článků za rok/50 GWh kompletních packů za rok.

V té době Tesla očekává, že bude vyrábět až 500 000 elektromobilů za rok – nejvíc právě Modelu 3, ale také elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X.

36 Comments on “Gigatovárna Tesla Motors: otevření v dubnu 2016”

      1. V lednu přijde na trh
        V lednu přijde na trh první ropa z Iránu. A nepředpokládá se, že dojde ke snížení dodávek odjinud. Nabídka nadále silně převyšuje poptávku a to vše za situace, kdy jsou nejvyšší zásoby ropy v historii. Ropa pravděpodobně půjde až někam k 35 dolarům za barel, čemuž nahrává i silný dolar. Oscilovat bude kolem 40 dolarů. Bez daní by 40 litrová nádrž nafty stála 500 Kč. Elektřina není v takové situaci schopna konkurovat (kromě ekologického hlediska, ale na to hledí tak 10 % populace).

        1. z technickýho hlediska to
          z technickýho hlediska to směruje graf sestupně na ping někde 30$ 2016 se stoupákem pak až 60$ 2020. Ale je fakt že Saud řekl že nesleví z těžby ani kdyby za 30$ 😉 Ropy je na světě strašně moc, na sto roků a nedojde to spíš se zadusíme 😉

          kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny

          1. Rozhodně přes 60$ nepůjde
            Rozhodně přes 60$ nepůjde dlouho, protože tam začnou produkovat v velkém břidlice a písky. Venezuela také asi bude exportovat jako splašená a nejspíš tam může produkční cena ještě klesnout, kdoví jak ten socialistický experiment dopadne.

            Saudové mají asi jedinou možnost jak se udržet (Írán by jim mohl pěkně zatopit pokud by se pokusili utnout těžbu a zvýšit cenu, nedivil bych se kdyby i oni stály částečně tehdy za těmi embargy), závod ke dnu. Myslím že jsme svědky jednoho takového, OPEC je asi definitivně mrtvý, nebo na dlouho uspaný.

            Paradoxně by ale tato nízká cena ropy mohla pomoci i OZE, je třeba mít jisté zálohy a pokud bude energie pro spalovací motory levná, mohly by nahradit uhlí, což je ten nejhorší zdroj, který máme a má asi největší dopady na krajinu. Ono když dneska vezmeme cenu benzínu bez daní, tak po převodu na elektřinu jsme na asi 5Kč/kWh, (pístové motory) či 2,5Kč (paroplynový cyklus). (Ale to jsou jen odhady celé je to na složitější výpočet)

            Zdaněné těžké topné oleje mají jednu kWh elektřiny asi za 3,2Kč (s daní), u uhlí (černého) je to 4,65Kč/kWh. (Ale čert aby se vyznal v těch kódech) (Jsou to jen odhady seskládané z různých zdrojů)

            Na tahu jsou nyní vlády jednotlivých zemí jak se k této nové situaci postaví.

            Osobně si myslím že by bylo mnohem smysluplnější podpořit veškerou možnou výsadbu stromů a podobná opatření, která by mohla vést ke snížení množství CO2. Podmínkou je aby ten proces byl levný a nenáročný na další zpracování pro uložení. Případně aby z něj byly nějaké další produkty.

            1. jak se to na světě zrovna
              jak se to na světě zrovna celý sešlo naráz že? pokles poptávky v číně, rusové zrovna po ukrajině těží jak o život aby zachránili každý dolar co ze země vytekl, saudové toho využili a přidali se = že rusa (a elektromobil) zašlapou do země nebo minimálně odsunou … k tomu íránci se přidají se svou troškou do mlejna… o venezuele sem neslyšel to neva i tak je toho dost na to zdání označit to ropným spiknitím za účelem : likvidace elektromobilů :))

              1. Ta Íránská troška je tak
                Ta Íránská troška je tak trochu rybník, jeho produkce a export můe dosáhnout asi 2,4 milionu barelů, což je asi čtvrtina toho co těží Saudové a asi 7-8% toho co těží celý OPEC. A to ještě nevíme jak to bude po zrušení snakcí s vrtáním nových vrtů.

                Spíš bych to viděl na pokus urvat si co nejvíce když došlo poprvé v za dlouho dobu, díky nové technologii v USA, k tomu že nabídka převážila nad poptávkou. Můžeme jenom doufat že se tím některé státy samy zničí. Cena ropy by musela klesnout pod asi 40$ aby se američanu přestalo vyplácet těžit. Současná cena sice nezaručí boom nových vrtů, ale relativní udržení těch stávajících, některé se zakonzervují a budou připraveny ve vhodný okamžik začít znovu produkovat.

                Nejhorší je že nevíme kolik té ropy vlastně máme, nedávno se našlo třeba obrovské ložisko v Británii, přímo na pevnině v místech ke by jej nikdo nečekal, nebo si myslel že už o něm dávno musel někdo vědět.

                1. jj Gatwick
                  jj Gatwick mazec

                  zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nalez-ropy-u-letiste-gatwick-je-asi-nejvetsim-objevem-za-30-let-1179163

                  kcc-hho.webnode.cz/ropa/

                2. Tajně doufám že se něco
                  Tajně doufám že se něco takového najde i u nás, nemuselo by to být až tak nemožné, ekologické sice moc ne, ale byla by to další rána šejkům.

                  V Alpách se nachází, nebo nacházela ložiska asfaltu, myslím i kerogenu. V Tatrách je jeden z posledních ropných pramenů na světě (přirodní vývěr). Ropa tu prokazatelně byla a je. Ztratit se nemohla a nechce se mi věřit že by po tak velkém území bylo pod povrchem jen pár kaluží. Buď někam ta ropa někam stekla a dá se najít, nebo tam je hodně kerogenu, což také nemusí být špatné.

                  Zdá se že toho je na světě až nebezpečně mnoho. Ale možná by stálo zato se poučit od předků a místo šílení s biopalivy používat dále tato fosilní a nechat lesy a krajinu se z nás vzpamatovat. Použití uhlí místo dřevěného uhlí v matalurgii a později na dráze vedlo k obnovení lesů.

                  Asi by byly různé možnosti jak si s palivy pohrát a poradit, zároveň jak si pohrát se záchytem CO2, ale to by važadovalo si pohrát přímo s organismy a to by nemuselo přes EU projít.

            2. to koľko bude stáť ropa o
              to koľko bude stáť ropa o rok nevie nikto. Je tu príliš veľa premenných – situácia v iraku, lýbii, kurdistane, nigérii; schopnosť iránu naozaj zvýšiť dodávky takmer o milión barelov denne; odhodlanie saudov vydržať v cenovej vojne; či dokáže venezuela za pomoci číny zastaviť pokles produkcie, či rusko dokáže udržať prípadne zvýšiť produkciu bez západných technológií, schopnosť frackerov v USA udržať úroveň ťažby pri týchto nízkych cenách, rozbehnutie frackingu v južnej amerike alebo niečo úplne niečo iné. Kľudne to môže byť 120 a kľudne aj 30 USD/barel. Momentálne sa produkuje približne o milión barelov denne viac ako sa spotrebuje. Americká EIA v poslednom odhade z minulého týždňa odhaduje, že produkcia v USA budúci rok klesne o 400.000 barelov/deň a spolu s poklesom v iných regiónoch spôsobeným nízkymi cenami by dopyt mohol koncom 2016 prekročiť produkciu, čo by mohlo pohnúť s cenou hore.
              Ropa je pridrahá na produkciu elektriny aj pri menej ako 20 dolároch na barel oproti uhliu, neviem odkiaľ máš tú nízku cenu pre topné oleje. Uhlie historicky bolo dlhodobo najlacnejším zdrojom elektriny a tam kde sa uhoľné elektrárne neoplatili, napríklad ostrovy a musela sa vyrábať elektrina z ropných produktov, elektrina bola vždy veľmi drahá. Uhlie však je v USA a Číne vytláčané zemným plynom a po dobudovaní LNG terminálov, prípadne vybudovaní plynovodov z iránu, azerbajdžanu alebo nových izraelských a egyptských nálezísk bude bez šance aj v Európe – to je asi horizont 5 rokov. Navyše uhlie produkuje takmer 2 x toľko CO2 ako zemný plyn (pri zemnom plyne by asi bolo treba presnejšie zhodnotiť úniky metánu), tak akékoľvek prípadné zavedenie dane na CO2 ho postihne oveľa viac. Takže súhlasím s tebou, že uhlie ako najväčší znečisťovateľ bude ustupovať.
              Navyše produkcie z vetra a slnka je napríklad v USA v niektorých oblastiach už dnes lacnejšia ako super lacný zemný plyn a bude len lacnejšia.
              Podľa mňa je to, že produkcia elektriny bude oveľa čistejšia o 10 rokov celkom jasné, ale tak ako píšeš záleží na postoji vlád. Ak by sa celosvetovo dohodla uhlíková daň aspoň 20 USD/tonu CO2, nástup OZE ako aj elektroáut by bol oveľa razantnejší a životné prostredie by malo šancu prežiť aj pri dramatickom náraste spotreby v rozvojových krajinách, kde sa do roku 2040 dostane do strednej triedy, možno ďalšie 2mld ľudí.

              1. Ceny na burze a daňový
                Ceny na burze a daňový výměr ale jak jsem psal je tam olej s daní 475Kč/t a taky 10kKč/t
                A konec konců když jsem si dělal odhad podle jednoho spolku provozujícícho mazutku (loko 555.3), tak v době dvojnásobné ceny a burze uváděli 600€/tunu.

                Je otázka jestli ten pokles 400k barelů bude tím že se vrt zakonzervuje, nebo jetli bude vrt definitivně zničen. V prvním případě by mohl při překročení jisté ceny (60$ se udávalo vloni jako výhodná pro nové vrty) mohlo dojít k rychlému obnovení provozu.

                Dále je rozdíl jestli je ta elektřina vyráběna z nafty/benzínu/kerosenu v pístovém motoru, nebo v parní elektrárně, když jsem se díval tak ostrovy většinou měly právě elektrárny založené na pístových motorech. Oproti tomu z USA znám několik příkladů velkých olejových elektráren, dnes přestavěných, nebo zrušených. Ale ty to měly nahnuté již od ropné krize.

                Nyní vyvstává mnoho dalších otázek ekologizace elektrické sítě. Zejména co se týká záloh. Nedávno nám vypadly dva velké zdroje (Temelín, Chvaletice), byl z toho problém, je tedy otázka jestli jít cestou několika velkých a zranitelných PPE, které z principu jsou drahé a unikátní stavby, nebo použít mnohem menší elektrárny, které se skládají z modulů, které se dají vyrábět velmi jednoduše a které nepotřebují vysoce odolné materiály jako spalovací turbíny ani nehozí výbuchem jako parní okruhy.

                Jinak k té dani, ano je to dobrý nápad, ale možná by to nemělo být plošně, 20$/tuna je dobré zde, ale likvidační v Africe. To by mohlo vyvyolat ještě dalěí a další vlny migrace.

                Nevím jaká je situace nyní, ale pár let dozadu vyšel text že v Evropě díky biopalivům paradoxně klesala spotřeba kapalných fosilních paliv méně než by mohla jen díky vylepšením motorů.

            3. Bych netvrdil, že ropa
              Bych netvrdil, že ropa přes 60$ rozhodně nepůjde. Pokud se podíváme na růst její spotřeby, bude spíše těžké ji udržet pod 100$ do roku 2020. Pokud se podíváme na růst výroby aut , tak to vypadá na 150$ barel do 2025 a to i když se ročně vyrobí 10 mil. aut do zásuvky a dejme tomu 25 mil aut na plyn. Dělat takto dlouhý odhad je ošidné , stát se může cokoliv (epidemie a redukce poctu obyvatel, Čína zažije krizi jako USA 1929, revoluce v Číně atd. atd.). Při stávájícím chodu společnosti je však velmi pravděpodobný růst ropy.

              1. no jistě, pokud krachne
                no jistě, pokud krachne pár ropáků trend se obrátí a ropa bude zase černý zlato. Pokud ovšem nezasáhne někdo mocný a nakope tu srašku dorici :)) PS: 2012 rus taky předpovídal cenu 160$, se mu to hodilo tak šrouboval cotodá 🙂 a kde jsme dnes? čekáme ping 30$ a jak dlouho saud vydrží :)) Všechno to sou politický hry hoši s nabídkou/poptávkou to má pramálo společný 😀

        2. Pokud máte ten pocit že je
          Pokud máte ten pocit že je ropa výhodnější jak elektřina, měl byste se odpojit od sítě a pořídit si naftovou centrálu na zahrádku. A případně zvážit přijmout domů nějakého uprchlíka, protože i ten je mimo jiné důsledkem boje o ovládnutí ropných nalezišť.

              1. Vody je dost, jen je
                Vody je dost, jen je hlouběji a musí se získávat složitější technologií a to může být problém. Ne snad pro Německo či Saudkou arábii, nebo jinak, bohaté či průmyslové pobřežní státy, dokonce ani pro nás nemusí být problém zajistit pitnou vodu, hluboko pod Moravou je jedna zvodeň, ale je bez dalších úprav nepoužitelná. Stejně je to na mnoha místech. voda ve velké hloubce je totiž slaná.

                Rozhodně by ani nekodilo používat na vodu méně náročné technologie, v zemědělství se to bude dělat hůře než v průmyslu, kde se dá jen na změně technologie chlazení ušetřit poměrně dost vody.

                chtělo by to něo takového aby se rozšířilo ve velkém: ekobydleni.eu/zivotni-prostredi/kompaktni-radky-na-polich-snizuji-naklady-setri-zivotni-prostredi Jenže na pěstování obilí to asi není.

    1. Snad dobře. Z EV je modní
      Snad dobře. Z EV je modní hit a navíc nesmíme zapomínat na vysoké daně z PHM v mnoha zemích. Myslím že i kdyby nevyšlo to s trakčními bateriemi, tak se přeorientují na průmyslové pro elektroenergetiku, je jedno jestli to bude dále systémem OZE, nebo JE, vzhledem k nastavení lidí bude jednodušší v blízké budoucnosti postavit halu plnou akumulátorů než PVE. A navíc pokud ve světě jsou „mrtvé konce“ vedení v místech někdejších elektráren (zejména takových jako byly Oslavany), kde se dnes krmí distribuční síť možná desetinou původního výkonu, mohly by být výhodně tyto baterie instalovány. Navíc účinnost takové akumulave může být mnohem vyšší než u PVE

    2. Tak jsem to hodil do sčotu
      Tak jsem to hodil do sčotu a vyšlo mi, že pokud se má vyplatit nafta, tak její cena musí být pod 9,-, benzínu pod 7,-

      Počítal jsem čistě náklady na palivo a nekalkuloval s údržbou a ani s pořizovací cenou.

      Vycházel jsem ze spotřeby na 100 km: 4.5l nafty/6l benzínu/21.2kWh el. a z cen 29.70/31.60/1.90 (d27)

      1. přesně, poruchovost
        přesně, poruchovost rakovinových aut znamená, že benzín musí stát 3 kč na litr, pak se možná elektro-auto nevyplatí
        když máte solární panely, pak 1kč/litr? 😉

        i kdyby se to nevyplatilo, nechci podporovat rokovinová auta, raději podpořím budoucnost, ne středověk

  1. Natacel pozde odpoledne,
    Natacel pozde odpoledne, protoze slunicko sviti od zapadu. A zrejme to byl vikend a nikdo tam nehnul ani prstem.
    Akorat me udivuje, ze v okoli jsou budovy jeste vetsich rozmeru nez ta gigatovarna. Staci kouknout na Google Earth.
    Electric Ave
    Sparks, NV 89434, USA
    39.534560,-119.439925

      1. Googlemaps ma celkem
        Googlemaps ma celkem značnou latenci snímků, pokud se nejdná o něco velmi exponovaného, v některých místech jsou snímky technologií tak z roku 1995 nebo 2000 (může se na to podívat někdo kdo se více vyzná v autech a říct ze kdy tam jsou) U map na seznamu je to pak asi 5 let pro kompletní obnovu 10, svého času nejrychlejší (u nás) byla cenia. A i při nejmenší možném časovém rozmezí by byly snímky rok staré, nejde jen o to je nasnímat, ale i zpracovat.

        Navíc satelit např. na polární dráze může nad daným místem řeletět až po měsíci, je to dáno jeho oběhem a rotací země. Sice tam může domanévrovat, ale to je velmi nákladné a nebezpečné a rpovádí to zejména armáda nebo pokud se jedná například o destrukci Baalova chrámu v palmýře.

          1. Do určité míry, viděl
            Do určité míry, viděl jsem i fotky kde je třeba blok či dva ve měst překrytý mrakem, taky je pekná fotka Japonska kde skleníky družici odrazem oslepily a je tam jen jeden velký bílý zářivý flek nebo existuje fotka s letadlem, které se tam rozložilo na barevné složky RGB. No a nakonec jsou i družice, které umí fotit v IR a podobně a mraky jim tolik nevadí (Ale to už jsme ve vojenském vybavení)

      2. Jedna se o vcelku aktualni
        Jedna se o vcelku aktualni fotku, jelikoz v breznu 2015 nebyla stavba ani ve velikosti dnesniho pudorysu rozestavena. Podle ruznych fotek bych rekl ze google.maps znazornuje gigatovarnu z cervence/srpna 2015. V cervenci byla zapadni strana gigatovarny jeste nazakryta.
        Foto tovarny z 22.7.2015
        h t t p://c1cleantechnicacom.wpengine.netdna-cdn.com/files/2015/07/Tesla-Gigafactory-new-1.jpg

Napsat komentář