VIDEO TEST: Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma je v České republice. A vy si ji můžete koupit. Pokud máte přebytečných cca 115 000 eur. Když ne, podívejte se alespoň na test a videa, která jsme pro vás připravili. Stojí to za to.

Fisker Karma plug-in hybrid. Možná nejhezčí auto na současném automobilovém trhu?
foto: Hybrid.cz

Fisker Karma vypadá jako sportovní auto, ale není to sportovní auto. Má v sobě mnohem víc luxusní, stylové limuzíny. Odpovídá tomu velikost, hmotnost i celkové dojmy z jízdy. Ta je maximálně plynulá a tichá. Ve městě a při rychlostech do 90 km/h ze sebe Karma dává to nejlepší.

Běžný provoz

S autem jsme strávili celkem dva dny ve městě, na meziměstských silnicích, na dálnici a nakonec na letišti. Kde se tohle auto cítí opravdu nejlépe, to je pokud možno co nejkvalitnější vozovka. Tam dokáže být naprosto tiché a jeho obrovská hmotnost vám dává jistotu i pohodlí.

Doporučujeme zkusit HD kvalitu přehrávání!
video: Hybrid.cz

Dvě a půl tuny hmoty absorbuje prakticky jakékoliv vibrace a malé nerovnosti. V každém okamžiku tuhle hmotnost cítíte, a tak je složité dobrat se skutečně sportovního pocitu z jízdy. Samozřejmě si můžete zapnout sportovní mód.

V tom okamžiku se do hry přidává dvoulitrové spalovací turbo GM Ecotec o max. výkonu 156 koní. Jeho zvukový projev však úplně nekoresponduje s luxusním sporťákem. Je proto dobře, že v běžném módu se Karma jakožto hybrid snaží maximálně využít baterie a jezdí na ně až do vybití. Plně na elektřinu zvládne 60 až 80 km.

Karma na letišti

Na letištní ploše se Karma chovala jako ryba ve vodě. Její dvaadvacetipalcová 285 mm široká kola přilnula k horkému betonu a ne a ne se utrhnout.

Absence uřvaného spalovacího motoru ovlivňuje vnímání rychlosti a posádka má tudíž pocit, že jede o dost pomaleji, což se může v ostré zatáčce vymstít.

Doporučujeme zkusit HD kvalitu přehrávání!
video: Hybrid.cz

Na druhou stranu – místo motoru je dokonale slyšet pískot gum, který napoví, kde je ona hranice adheze a kdy už auto poputuje místo zvolené stopy do přilehlých trávníků.

Také akcelerace dokáže slušně zmást. Karma zrychlí z nuly na stovku pod 6 sekund, což je u více než 2,5t auta skutečně zajímavá hodnota.

ČTĚTE TAKÉ: Fisker Karma plug-in hybrid – fotogalerie

Kvůli táhlému, téměř lineárnímu zrychlení, však člověk mohutnou sílu dvou 150 kW elektromotorů s maximálním točivým momentem 1300 Nm vnímá méně než by čekal.

Zvláštnosti

Dveře Karmy se neotevírají běžnou páčkou, ale tlačítkem open. Chvíli trvá na to přijít, ale jakmile se do toho dostanete, přijde vám to úplně přirozené. Stylový interiér připomíná ze všeho nejvíc obrovský iPhone – i díky obrovskému dotykovému displeji.

Kde se mohou majitelé dočkat nepříjemného překvapení, to jsou pneumatiky. Byly sice vyvinuty speciálně pro Karmu, jsou ale velmi tenké a auto s hmotností 2,5t s nimi nejspíš vystačí maximálně dva roky.

Solární panel na střeše je dalším kontroverzním prvkem. Původně mělo jít o volitelnou součást za příplatek kolem $5000. Ve výsledku jde o standard. Solární panel mírně dobíjí baterii, ale především slouží k napájení klimatizace v okamžiku, kdy auto stojí venku na slunci.

Přesto, ne každý žije v klimatu, kde lze panel využít, a tak by možná bylo dobré popřemýšlet znovu o jeho volitelnost.

A nakonec je třeba zmínit i umělý generátor zvuku. Ten do rychlosti 25 km/h generuje umělý zvuk, aby auto při jízdě čistě na elektřinu nepředstavovalo žádné nebezpečí pro komeljdoucí nebo cyklisty. Bzučení je to docela nepříjemné a rozhodně si ho všimnete.

11 Comments on “VIDEO TEST: Fisker Karma plug-in hybrid”

      1. Já video naopak musím
        Já video naopak musím pochválit, přijde mi pěkné a profesionálně udělané. Nicméně souhlasím s tím, že hudební doprovod (byť ho osobně neshledávám nijak maniodepresivním ani iritujícím) by bylo vhodnější nahradit komentářem a případně aspoň místy nějakým tím originálním zvukem.

  1. Solární panel mírně
    Solární panel mírně dobíjí baterii, ale především slouží k napájení klimatizace v okamžiku, kdy auto stojí venku na slunci.

    Skutocne napaja klimatizaci, a nie len vnutorne ventilatory na cirkulaciu vzduchu? Rovnako ako u Skody Superb (kde je to ako volitena moznost).

  2. Poznámka. Slovo karm,
    Poznámka. Slovo karm, karman je původně ze Sanskrtu, a znamená asi nejvíc osud, ale má mnoho dalších významů, třeba dělání, konání. Je rodu mužského. Většina podstatných jmen končících na a je Hindštině mužského rodu. Je to opačně než v Češtině. Takže ženský rod ve článku není na místě.

      1. Irelevantní to není, ale
        Irelevantní to není, ale jenom na to upozorňuji. Je to, jako když cizinec, chlap jak hora říká já sem to udělala, koupila, vyprala. Bude to působit stejně komicky jako ta pan Šarma, ta Bůh Íšvara, Brahma ap. Nevím, jak je to v pravidlech zakotveno (pokud nějak) a je mi to i celkem jedno. 🙂

          1. Dobrý den pane Horčíku,
            Dobrý den pane Horčíku, učím se trochu Hindsky, to nejsou žádné hluboké znalosti, to jsou poznatky začátečníka. Mimochodem, Čeština má údajně původ v Sanskrtu, stejně jako všechny slovanské jazyky. Obrozenci, z nichž mnozí Sanskrt ovládali, si občas nějakým pravidlem při vytváření novodobé gramatiky vypomohli. Takže je „říznutá“ Sanskrtem i uměle z ještě nedávné doby. Ano, můj nick je celkem běžné Indické jméno. Jinak, když se na to auto zadíváte, tak mi moc feministické nepřijde. Takže se domnívám, že i výrobce ho považuje spíše za chlapskou záležitost.

Napsat komentář