Nastává nová éra elektrifikace automobilů. Bude to nějakou dobu trvat, ale trend je dnes nastaven jasně. Magazín HybridCars.com se proto společně s výzkumnou marketingovou společností Pike Research rozhodl vypracovat 10 realistických předpovědí týkajících se elektromobilů pro rok 2010.
- Cena za vlastnictví elektrického auta nebude nižší než v případě benzinového.
Komentář Hybrid.cz: v prvních letech možná ne, ale rychle se to změní se stoupající cenou benzinu, rozvojem obnovitelných zdrojů energie, snižováním cen elektromobilů.
- Kritickým rokem pro komercializaci elektromobilů a plug-in hybridů bude rok 2012. Pike dokonce nabízí graf prodejů, kdy se v Asii a Pacifiku prodá na 645 000 hybridů, plug-in hybridů či elektromobilů, v Severní Americe pak asi 500 000 kusů, v západní Evropě pouze 133 000 kusů.
Komentář: většina automobilek postupně odsunuje uvedení svých novinek někam k 2012, včetně automobilky Toyota a jejího plug-in Priusu.
- I přesto, že se na trhu začnou objevovat plug-in hybridy, bude trh s klasickými hybridy růst a rozdělí se do podkategorií, např. mikrohybridy či hybridy+. Objeví se praktické využití superkondenzátorů, ceny li-ion baterií půjdou dolů.
- Plug-in hybridy roku 2020 nebudou připomínat ty samé z roku 2010.
- Lithium-iontové baterie v prvních elektromobilech nebude možné znovu prodat, cena bude klesat příliš rychle.
Komentář: dnes je cena za 1 kW někde na 940 dolarech, do roku 2015 má být na polovině.
- Asie bude hlavním dodavatelem i spotřebitelem elektromobilů a baterií.
- Systémy pro výměnu baterií se neuchytí.
Komentář: v tom případě má Project Better Place smůlu.
- Provozování komerčních dobíjecích stanic pro elektrická auta nebude právě ziskový byznys.
Komentář: čerpací stanice ale jen tak nezmizí. Spíš se v průběhu desítek let promění.
- Rozvodná síť jako celek se snadno přizpůsobí a dokonce bude profitovat z dobíjení elektromobilů, ačkoliv lokálně se mohou objevit menší problémy.
Komentář: noční proud je dnes téměř odpad, tak proč jej nevyužít efektivně, k dobíjení?
- Ještě po roce 2015 nebudou elektromobily ani chytré rozvodné sítě připraveny na funkci V2G (vehicle to grid), tedy tok energie z elektromobilů do sítě.
S tou výměnou baterií že
S tou výměnou baterií že se neuchytí souhlasím, když bude vyšší dojezd a rychlonabíjení tak to ani moc potřeba nebude. A to by se všichni museli domluvit na nějakém standardu což mi přijde celkem nepravděpodobné.
Rád by som vedel, kde sa
Rád by som vedel, kde sa berie tá istota.
Tak isto by som rád videl ako funguje elektromobil, keď ho napríklad v zime nechá vymraziť na -17 a na druhej strane v lete na ca +35. Nikto mi nepotvrdil, že udrží dojazd, ktorý zverejňujú výrobci elektromobilov.
A to nie som odporca, ale myslím, že zákazník nebude presvedčený, pokiaľ nebude mať istotu.
To isté platí aj pre hybridy – testoval niekto Priusa v tomto teplotnom rozpätí? Resp. aké sú skúsenosti majiteľov?
Osobne by som až taký optimista nebol….
Osobni zkusenost s hybridem
Osobni zkusenost s hybridem nebo e-karou bohuzel nemam, ale logicky mi vychazi, ze ani klasicky dehtak nebude mit v -17 tu samou spotrebu jaka je uvedena v technicaku. Chevy Volt to pry bude mit vyreseno tak, ze dokud neohreje nebo nezchladi baterku na rozumnou teplotu, pojede na spalovak. Coz je to same jako ted, nez se ohreje klasicky spalovak… takze ja zatim optimista jsem.
O uplynulém víkendu, kdy
O uplynulém víkendu, kdy padaly teplotní rekordy jsme testovali hybridní Hodnu Civic. Takže v nadcházejícím článku částečně odpovíme.
Funguje to tak, jak udává
Funguje to tak, jak udává fyzika, s klesajicí teplotou dochází k chemickým změnám v baterii a tím pádem klesá její kapacita. 200Ah elektromobil s papírovým dojezdem 160 Km dojede při teplotě -10C asi 100 kilometrů. Je třeba s tím počítat.
Ja to az tak ruzovo nevidim.
Ja to az tak ruzovo nevidim. Vyrobcom aut viac vyhovuju hybridy, ako ciste elektromobily a to z jednoducheho dovodu, ze si za ne mozu pytat vyssie ceny (marze) a obsahuju velke mnozstva dielov (vyroba nahradnych dielov, servisy, atd…).
Firmy, ktore budu vyrabat ciste elektromobily budu musiet najprv vymysliet, ako zabezpecit, aby si ich ludia neopravovali sami, ale sli s nimi do autorizovaneho servisu. A aj tak su to prakticky bezudrzbove auta skladajuce sa s radovo mensieho poctu dielov, ako benzinove auta, alebo hybridy.
Dalsia vec je ropa. Ropa sa dneska nevnima ani tak velmi, ako palivo, ale skor ako ekonomicky nastroj na manipulaciu cien, kurzov mien, atd…
Jak elektromobily, tak aj „najmodernejsie“ hybridy, ktore sa na trhu ponukaju su koncepty a technicke veci stare 50 a viac rokov.
Ono tak vysoká cena auta
Ono tak vysoká cena auta nie je daná výrobnými nákladmi, ale skôr veľmi vysokými nákladmi na podporu predaja – včetky tie reklamné kampane sú veľmi drahé + musíte sa podeliť aj s miestnymi predajcami.
Čo sa týka opráv elektromobilov doma, je to ako s elektrinou v byte – kto umí ten umí, ale ak nemáte certifikát, tak nie je ani záruka.
To je ale problém aj klasických áut – je to na zákazníkovi.
Na dnešných autách sa toho doma spraviť moc nedá, ak nemáte diagnostickú techniku, takže v tomto obavy nemám.
Můžete mi prosím
Můžete mi prosím vysvětlit, na základě čeho usuzujete, že noční proud je dnes téměř odpad? To je velmi odvážné tvrzení…
Z toho, že je proti vysoké
Z toho, že je proti vysoké sazbě tak levný a že se spotřebovává např. pro přečerpávací elektrárny. Ovšemže jde o poněkud nadnesené tvrzení, které netřeba brát doslovně. Stejně jako to, co je dnes běžně považováno za pevný či přírodní odpad, lze zpracovat v užitečné materiály či energii, tak i levný tzv. „noční“ proud lze využívat ku prospěchu věci.
On zase tak superlevný
On zase tak superlevný není,když se mrknete na skutečné ceny elektřiny s DPH např. na tzb-info.cz a vyloučíte tarif D26, který sice má nižší sazbu po dobu 8 hodin, ale většinou jsou to 4 hodiny kolem poledne a pak 4 hodiny v noci, což není pro nabíjení příliš praktické. Musíte asi použít tarif D35. Tam vyjde kWh „levného proudu“ na 2.016Kč. Musíte však splnit podmínky, abyste tento tarif dostal, viz Podmínky.
Samozřejmě můžete říct, že ČEZ udělá speciální tarif pro e-auta, ale majitelé prvních tepelných čerpadel Vám řeknou něco na téma „Když ptáčka chytají…“
Taky cena kolem 2Kč/kWh je stále skvělá proti 4Kč/kWh u D02.