Francouzi školí Američany ve sdílení elektromobilů

Koncept sdílení aut je elegantní způsob, jak levně využít výhod automobilů na elektrický pohon. Sdílení elektromobilů od roku 2011 úspěšné funguje například v Paříží, kde služba Autolib nabízí zákazníkům k zapůjčení 1800 elektrických aut Bluecar od firem Bolloré a Pininfarina. Služba je natolik úspěšná, že míří i do Spojených států.

Elektromobily Bluecar v Paříži
foto: Autolib

V současné době Autolib provozuje v Paříží 1800 elektromobilů Bluecar (dojezd 150 – 250 km). Cílem je vybudovat flotilu 3000 automobilů a 1120 nabíjecích a parkovacích míst po celé Paříži a v příměstských částech.

Zájemce si může za týdenní, měsíční nebo roční paušální poplatek půjčit jakýkoliv z 1800 elektromobilů. Například za 5000 Kč ročně si lze kdykoliv během roku (24/7) na 2 až 3 hodiny půjčit elektromobil Bluecar. Automobil si však lze propůjčit i na delší dobu, nebo nárazově pouze na jeden den.

Francouzský Autolib se nyní po Paříži a francouzském městě Lyon zaměřuje na americký trh, konkrétně na americké město Indianapolis. Americký magazín Plugincar se ale pozastavil nad tím, proč si Francouzi nevybrali spíše New York.

Bluecar

Elektromobily Bluecar v Paříži
foto: Autolib

New York je známý jako město s nejnižší hustotou soukromých automobilů, s rozšířenou taxislužbou a perfektní městskou hromadnou dopravu. Připomeňme, že v New Yorku jezdí pouze 23 soukromých automobilů na 100 obyvatel, oproti americkému městskému průměru 77 automobilů na 100 obyvatel.

Francouzská firma Autolib si přesto vybrala menší město Indianapolis (750 00 obyvatel) na americkém středozápadě. Bohužel pro francouzskou společnost Bolloré a italskou Pininfarina nemůže jejich automobil Bluecar, z důvodu odlišných technický předpisů, jezdit ve Spojených státech.

Bluecar

Registrační samoobslužný kiosek pro vozidla Bluecar
foto: Autolib

Autolib tak přinese do Spojených států „pouze“ svůj obchodní model a softwarové řešení. V Americe nahradí vozidla Bluecar zřejmě elektromobily Nissan Leaf nebo Ford Focus Electric.

Půjde o běžné elektromobily doplněné o čtečku RFID karet (odemknutí auta) a GPS modulem, pro sledování pozice (obrana proti zlodějům). Rovněž nabíjecí stanice budou odlišné, neboť ve Spojených státech a Evropě platí odlišný standard pro nabíjecí konektory.

Autolib v Indianapolis může těžit ze zkušeností z dvouletého fungování služby ve Francii. V Paříží například vznikaly rozpory kvůli nabíjecím a parkovacím místům, které staly na ulici před obchodními domy.

Před vybudováním stanic mohl na tomto místě stát kdokoliv, ale po zprovoznění služby už jen majitelé elektromobilů Autolib. Takové omezení se samozřejmě nelíbilo majitelům obchodů.

Až u soudu pak skončila podpora pařížské radnice firmě Autolib. Starostu Paříže obviňovaly klasické půjčovny automobilů z nekalého zvýhodňování firmy Autolib – například tím, že elektromobily Blucar mají vyhrazená exklusivní parkovací místa po celé Paříži.

Napsat komentář