Francie zpřísňuje dotace pro šetrná auta i postihy pro žrouty

Každý, kdo si dnes ve Francii koupí auto s emisemi pod 60 g/km dostane vládní dotaci 5000 euro. Pro auta s emisemi pod 100 g/km platí dotace až 800 euro. Od roku 2012 se ale situace změní: limity budou přísnější a zároveň si připlatí ti, jejichž auta naopak spotřebují více paliva.

Užitkový elektromobil Renault Kangoo Z.E. v současné době vstupuje na francouzský trh
foto: Renault

Program dotací na nákup šetrných aut a postihů za nákup žroutů byl ve Francii spuštěn v roce 2008. Od té doby spadly průměrné emise ze 149 g/km na 128 g/km – alespoň podle informací francouzského ministra průmyslu Erica Bessona.

Nicméně, vládní kasa vysychá, protože poplatky za nákup na spotřebu náročných aut nedokázaly pokrýt náklady na dotace. Proto se od roku 2012 tyto poměry budou měnit.

Auta s emisemi pod 50 g/km dostanou 5000 euro. Auta s emisemi mezi 50 a 60 g/km budou mít nárok na 3500 euro (týká se Toyota Prius plug-in hybridu či Peugeot 3008 Hybrid4). Vozidla s emisemi 60 až 90 g dostanou 400 euro, ta s emisemi 90 – 105 g/km pak symbolických 100 euro.

Vozy s emisemi od 105 do 140 g/km zůstanou “neutrální” – nedostanou žádný bonus, ale nebudou ani “pokutována”. To už neplatí pro vozy s emisemi 141 – 150 g/km, kde je ekologický poplatek 200 euro, 151 – 155 g/km je to 500 euro a postupně se zvyšuje až ke 3500 euro za auta jako je Porsche Cayenne a podobná, která vypouštějí více než 231 g/km.

Navíc, poplatek za auta přesahující hodnotu 190 g/km se bude platit každoročně, nikoliv pouze jednorázově.

4 Comments on “Francie zpřísňuje dotace pro šetrná auta i postihy pro žrouty”

  1. Tento na první pohled
    Tento na první pohled populární krok se mi nelíbí. Platit 3500Eur ročně za sporťák, který jednou za víkend použiji pro krátkou projížďku je nesmysl. Dalo by se dalo říct, kupujte neustále nová auta, která nemají výkon a budeme spokojeni. To je špatně. Na výrobu auta člověk vypustí tolik emisí, že i auto v max. -„bonusem“ to bude dlouho překonávat. Opakovanou platbou za „žrouty“ ani nekompenzují možnost, kdy bude mít někdo dva vozy: Jeden pro zábavu „žrout“ a druhý pro denní popojíždění po městě „anorektik“. Zavádění podobných praktik postupně potlačuje svobodu v zemi.
    Správné řešení by myslím mělo vypadat např. tak, že „vozidlo“ s výkonem motoru 30kW, nechť má emise pod 70g, pro dotaci, nebo nad 150g pro platbu. Auto s výkonem 300kW, nechť spadá do hranice 200g-500g. Přesné čísla by se nakonec nemusela hledat, ty jsou již stanoveny pro emisní limity Euro.

  2. jj, každoročně, to je
    jj, každoročně, to je správné… už kdysik jsem to tu psal… zázraky se dějí, ale v našem ČEZkém státě bohužel ne. Akorát nedomysleli dotaci pro auta tvořená z recyklovaných materiálů… kupovat neustále nová auta také není moc ekologické… ale i toto se cení a je vidět, že stále jsme v tomto ohledu velmi zaostalý stát. ČEZký stát

  3. To je dobré řešení,
    To je dobré řešení, alespoň nějaká satisfakce pro ty, kteří nechtějí smradit a přitom musejí dýchat smrad od smraďochů. Něco podobného funguje v okolních státech pro OZE, pouze u nás v ČEZku to vláda překroutila tak, že z toho byl tunel pro vyvolené a ČEZ.

Napsat komentář