ROZHOVOR: Železnice je ekonomická, rychlá a ekologická, říká Leoš Novotný

Po loňském vstupu společnosti na české koleje se na železnici chystá další dopravce – nové švýcarské vlaky začnou cestující vozit na konci letošního roku. Na konferenci Dopravní obslužnost 2012 se majitel společnosti Leoš Novotný prezentoval jako cílevědomý mladý byznysmen. V rozhovoru pro Hybrid.cz mluví nejen o budoucnosti na české .

Vizualizace nových vlaků LEO Express na Hlavním nádraží v Praze
foto: LEO Express

Leoš Novotný LEO ExpressCo bylo impulsem pro vstup do železniční dopravy? Mnoho jiných soukromých dopravců šlo radši do autobusové dopravy…

Leoš Novotný (LN): To je jednoduché. Vlakem jezdím již od střední školy a protože jsem později při mých studiích a práci v zahraničí mohl srovnat kvalitu české železnice s tou německou nebo britskou, uvědomil jsem si, že se to dá u nás dělat mnohem lépe. Spolu s mými kolegy v investiční společnosti jsme pak důkladně analyzovali oblast železniční dopravy v ČR a ukázalo se, že je to odvětví, kde existuje značný prostor pro další konkurenci. Na železnici v ČR dosud totiž fakticky žádná nefungovala a úroveň služeb tomu také odpovídala. To se jistě s nástupem nových soukromých dopravců v čele s LEO Express změní. Dosud nevyužitý potenciál je totiž také v tom, že vlakem může pravidelně jezdit mnohem více lidí než dosud, vezměte si například Rakousko nebo Německo.

Od prosince začnete provozovat nové švýcarské vlaky Stadler na trati Praha – Ostrava. Je to jediná trať, kterou lze provozovat bez státních dotací?

LN: Ne, určitě není jediná. Jsme přesvědčeni o tom, že projekt Leo Express je natolik kvalitní a perspektivní, že s ním uspějeme i na dalších trasách v ČR i sousedních státech. Trasa Praha -Ostrava je pouze první vlaštovka. Naše nové moderní vlaky totiž mají nízké provozní náklady, ušetříme za poplatky za užití železniční dopravní cesty i za energie, díky tomu a také díky výhodnému financování jsme vysoce konkurenceschopní a plánujeme vyjet i na další tratě, jako je například Praha-České Budějovice, Praha-Ústí nad Labem nebo Praha-Brno-Vídeň. Chceme, aby měli všichni dopravci rovné podmínky a ať se pak ukáže, kdo je lepší. Každopádně na tom vydělá zákazník.

„Ty nejnáročnější zákazníky jistě uspokojí luxusní třída Premium, kde si cestující budou moci odpočinout nebo se i vyspat na ergonomických elektricky polohovatelných sedadlech…“

Jaké parametry budou mít švýcarské vlaky, co se spotřeby pohonných hmot týká? Budou více ekologické i ekonomické než konkurence?

LN: Už jsem to naznačil, naše nové super moderní vlaky nám dodala přední švýcarská firma Stadler přesně dle našich požadavků. Jedná se o ucelené elektrické jednotky, které mají výrazně nižší provozní náklady než např. vlaky tažené lokomotivami. Vlaky LEO Express jsou vysoce ekonomické a zároveň ekologické. Naše soupravy jsou výrazně lehčí, mají výkonné a zároveň úsporné motory a tedy spotřebovávají mnohem méně elektřiny, platíme díky tomu i menší poplatky za užití železnice. Zvláštní pozornost jsme věnovali výpočtu nákladů životního cyklu (LCC) a koncepci efektivní údržby, tak aby bylo dosaženo co nejnižších nákladů na ni.

Budete se v oblasti pohodlí snažit nabídnout více než ostatní dopravci?

LN: Určitě. V našich vlacích bude dostatek místa pro všechny. Sedadla pro nás byla speciálně vyráběna i na základě poznatků ze zdravotnictví. Všechna sedadla v našich vlacích jsou například polohovatelná. Ty nejnáročnější zákazníky jistě uspokojí luxusní třída Premium, kde si cestující budou moci odpočinout nebo se i vyspat na ergonomických elektricky polohovatelných sedadlech s koženými potahy, nebo kde budou moci využít hlavové opěrky se čtecí lampičkou či podnožní opěrku.

Na železnici se chystají k ČD a RegioJetu kromě LEO Express také Veolia nebo Arriva. Je pro tolik dopravců na malém českém trhu místo?

LN: To je otázka pro zákazníky, oni na vstupu nových vlakových dopravců na český trh vydělají. Oni vlastně ukážou, který dopravce je lepší a my věříme a děláme vše pro to, aby LEO Express na trhu dlouhodobě uspěl a vozil dostatek spokojených zákazníků. Věříme, že budeme lepší než konkurence a že přilákáme velké množství cestujících, kteří budou spokojeni s našimi službami a pravidelně s námi budou cestovat. My se navíc budeme snažit dostat na železnici i lidi, kteří dosud cestovali třeba autem. Například v Rakousku nebo Německu jezdí vlakem mnohem více lidí než u nás, můžu uvést konkrétní příklad trasy Vídeň – Linec, kde pravidelně cestuje zhruba čtyřikrát více lidí než u nás na trase Praha-Ostrava, přestože tamní železnice je na rozdíl od té naší lemována dálnicí. Doprava po železnici je totiž levnější, bezpečnější, pohodlnější a často i rychlejší než po silnici, a to, že u nás dosud vlakem cestuje méně lidí, než třeba v západní Evropě, je dáno i tím, že dosavadní železniční dopravci nenabízely takové služby, které by lidi oslovily. A právě tam bude cílit LEO Express.

Na konferenci Dopravní obslužnost v ČR 2012 jste uvedl, že odhadem za 15 let se na nádražích nebudou prodávat jízdenky. Jak bude prodávat jízdenky LEO Express již na konci letošního roku?

LN: Budeme se snažit, aby náš prodejní systém byl maximálně přehledný a uživatelsky příznivý. Předpokládáme, že naším hlavním prodejním kanálem bude internet, je tomu tak i u dalších vlakových dopravců. Ale naše jízdenky jistě budeme prodávat i prostřednictvím „kamenných“ prodejních a informačních míst a kromě samotného internetu chystáme i využití dalších nejmodernějších aplikací pro prodej našich jízdenek.

Skutečně si myslíte, že se nádraží mohou časem proměnit v nákupní centra, která budou mít cestujícím co nabídnout? Zatím je nabídka někde nulová (Praha – Vysočany), někde naopak výrazně drahá (Praha – Hlavní nádraží)…

LN: Nejen mohou, ale musí. Česká vlaková nádraží by se měla postupně přeměnit na obchodně-zábavní zóny, důležité dopravní uzly, odkud lidé nebudou utíkat, ale kam se budou naopak těšit. Bez této nutné změny se nám nikdy nepodaří zvýšit počet cestujících na železnici, což je podle mého názoru v zájmu celého státu, protože je to, znovu zdůrazňuji, ekonomičtější, rychlejší a ekologičtější způsob dopravy než je cestování po silnici. První pozitivní změny jsou ale již patrné, například hlavní nádraží v Praze prošlo obrovskou změnou k lepšímu.

Uvedl jste, že dopravce má vozit lidi a nestarat se o nástupiště a nádražní budovy. Když se o ně ale starají ČD, znevýhodňuje je to, protože si cenu za údržbu promítnou do cen jízdného. Jaké řešení navrhujete?

LN: Není mou úlohou radit státu nebo ČD, co mají dělat. Nicméně můj názor je, že by klidně bylo možné, aby ČD nebo stát stanice nebo další nemovitosti spjaté s železnicí pronajaly soukromé firmě jako správci, a to samozřejmě za podmínek výhodných pro stát. Protože je pravda, a ukazuje to i příklad ČD, že železniční dopravce zpravidla nemá potřebné znalosti a kapacitu na to, aby kromě samotné dopravy dělal ještě něco zcela jiného, tedy dobře se staral také o nemovitosti.

A naopak – je fér, když soutěžíte s novými vozy proti 30 let starým vlakům, které provozují ČD?

LN: Je to naprosto fér. My nabídneme zcela jinou kvalitu dopravy než současní železniční dopravci a je na lidech a zákaznících, koho si vyberou. My jsme zvolili nové, moderní vlakové soupravy, protože jsme přesvědčeni, že se nám to vyplatí a že díky tomu budeme moci našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní a moderní služby na úrovni západoevropského standard. Češi to jistě ocení a věříme, že i díky tomu budeme mít plné vlaky.

One Comment on “ROZHOVOR: Železnice je ekonomická, rychlá a ekologická, říká Leoš Novotný”

  1. ZELENA NASEDAT.Tež si
    ZELENA NASEDAT.Tež si myslim,že nejde železnici zatracovat a rušit.Všichni dnešni podnikatele v železnični kolejove dopravě ale budou pouze navazovat na již stavajici stav,vybudovany Československymi drahami a jejich rakouskouherskymi předchudci.Nema cenu srovnavat konkurenceschopnost založenou pouze na novych vozovych jednotkach,když cesty zustavaji stejne jako za Franty prochazky.Takže přejme si,aby soukromi provozovatele byli mezi sebou konkurenceschopni,a ČD sloužili pro nižši středni vrstvu aspon tak jako za Františka I.Bude otazkou jak se tito subjekty na jednotnych dopravnich cestach srovnaji.

Napsat komentář