Jak jsem kupoval elektromobil, díl 1.

Pan František Kubiš je dlouholetým nadšencem do elektromobility. Historie jeho pokusů o zakoupení sériově vyráběného elektromobilu sahá až do roku 2002. Tehdy se mu samozřejmě nic takového nepodařilo. Uspěl teprve koncem roku 2011. Přinášíme jeho příběh.

Peugeot iOn byl jedním z elektromobilů, o jejichž nákup se pan Kubiš léta snažil. Úspěšný ale byl až s modelem Nissan Leaf dovezeným z Portugalska. Peripetie tohoto nákupu popíšeme zítra ve druhém díle tohoto článku.
foto: Hybrid.cz

Historie mých pokusů o zakoupení sériově vyráběného elektromobilu sahá do roku 2002. Byla to doba, kdy General Motors zabíjel svůj první elektromobil a patenty na výrobu akumulátorů prodal Chevronu.

Tehdy jsem samozřejmě žádný použitelný elektromobil neměl šanci sehnat, a tak jsem se nechal přemluvit pro svoje poslední auto se spalovacím motorem. Byl to Peugeot 307SW, 2.0 HDi s filtrem pevných částic, tehdy označovaný přívlastky “nejčistší a nejekologičtější”.

Následovalo šestileté období, kdy jsem nákup nového auta neřešil. Až do května 2008, kdy jsem se na internetu dostal ke zprávě, že Citroen bude vyrábět elektromobil. Obratem jsem napsal e-mail do Citroenu. Odpověděli, že jedinou “ekologickou” alternativou kterou mi mohou nabídnout je Berlingo na zemní plyn. 🙂

Od té doby, pokaždé když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila nějaký elektromobil obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla.

Následuje stručný popis některých mých pokusů a odpovědí na ně:

25.5.2008: Subaru – model “R1e” – bez odpovědi … to jsem ještě nebyl neodbytný
18.1.2009: Mercedes – model “Blue Zero” – bez odpovědi … pokus opakován 25.1.2009
20.1.2009: Mitsubishi– model “iMiEV” – bez odpovědi … pokus opakován 16.5.2009
25.1.2009: Mercedes – model “BlueZero” – bez odpovědi … dotaz poslán i na lokální prodejce jeden z nich odpověděl
25.1.2009: prodejce Mercedes – model “BlueZero”: nemáme informace + slib že zjistí co se dá. Dotaz opakován 10.4.2009
4.2.2009: BMW – model “Mini E”: uvedený model se do Evropy ani nedostane + slib informovat o vývoji elektromobilů BMW
10.4.2009: prodejce Mercedes – jakýkoli elektromobil: v roce 2009 se nechystá žádný elektromobil – dotaz opakován 31.8.2010
1.5.2009: Citroen – “Citroën C1 ev’ie”: nemáme bližší informace, žádný elektromobil pro Českou republiku není k dispozici
7.5.2009: Renault – “Renault Kangoo Z.E.”: v ČR nejsou dobíjecí stanice, elektromobily se ještě min. 2 roky nebudou prodávat
16.5.2009: Mitsubishi – model “iMiEV” – bez odpovědi … pokus opakován 8.6.2009
8.6.2009: Mitsubishi – model “iMiEV”: bude po roce 2010 na vybraných evropských trzích
8.9.2009: Peugeot – “Peugeot iOn”: jakékoli další informace nemáme k dispozici – dotaz opakován o rok později 18.9.2010
19.10.2009: Volvo – “Volvo ReCharge Concept”: jedná se o koncept pokud by se měl vyrábět elektromobil budeme informovat
9.7.2010: Citroen – “C-zero”: budeme Vás informovat …
15.7.2010: přichází první příslib možného dodání C-zero s termínem v roce 2011
15.7.2010: Citroen – potvrzuji písemně vážnost svého zájmu a ochotu zaplatit 900 000 Kč pokud dodají vozidlo do konce roku 2010
16.7.2010: BMW – posílá tiskovou zprávu o plánovaném “Active E
18.7.2010: BMW – “Active E” – bez odpovědi … pokus opakován 9.8.2010
9.8.2010: BMW – “Active E”: telefonem: vyrobené vozidla jsou pouze pro testovací účely, není šance dostat se k vozidlu
29.8.2010: Citroen – dostávám PDF katalog s parametry vozu C-zero, ale termín dodání není znám (snad březen-duben 2011)
31.8.2010: prodejce Mercedes – “Mercedes Třídy A” – bez odpovědi … dotaz opakován 6.9.2010
6.9.2010: prodejce Mercedes: vyrobí se 500 vozidel pouze pro testování, do prodeje nepůjdou. Snad bude v roce 2012 Smart ED.
9.9.2010: Peugeot – “Peugeot iOn” – bez odpovědi … pokus opakován 18.9.2010
18.9.2010: Nissan – “LEAF”: zatím se nebude dovážet do ČR, ale lze se registrovat do pořadníku v Portugalsku
18.9.2010: Chevrolet – “Volt” – bez odpovědi … dotaz opakován 27.9.2010
18.9.2010: Peugeot – “Peugeot iOn” – bez odpovědi
19.9.2010: SAAB – “9-3 ePower” – bez odpovědi
20.9.2010: Nissan Portugal – “Leaf”: vyplňuji registraci bez potvrzení. Možné dodání duben-červenec 2011, cena 35640 EUR
29.9.2010: Citroen – “C-zero”: příslib vozu na březen-duben 2011 za cenu 35 460 EUR
29.9.2010: Citroen – “C-zero”: odpovídám, že pokud vozidlo nedodají do konce 2010 tak raději vezmu Nissan LEAF
30.9.2010: Škoda – “Octavie Electric Kombi”: bude pouze testovací série + nelze se dostat do testovací skupiny
30.9.2010: Nissan Portugal – “LEAF”: vyplňuji registraci a platím poplatek 300 EUR – získávám číslo reservace: I100128 a předpokládaný termín dodání duben-červenec 2011

Jak proběhlo zakoupení samotného Nissanu Leaf se dozvíte ve druhém díle už zítra.

Pan Kubiš je navíc nadšeným podporovatelem a provozuje vlastní střešní , ze které svůj elektromobil dobíjí. Jak však sám dodává, hlavním důvodem proč vůbec o usiloval je snaha podpořit vývoj vozidel, které už dávno mohly překonat auta se spalovacím motorem.

12 Comments on “Jak jsem kupoval elektromobil, díl 1.”

  1. Vim ze je to o penezich ale
    Vim ze je to o penezich ale jiz v roce 2008 jsem projevil zajem o Teslu Roadster a v unoru 2009 jsem byl na predvadeci jizde ve Vidni.Od te doby jsem zamilovan do cisteho elektromobilu,bohuzel vsak cena Tesly Roadster se vysplhala nakonec pro me do nedostupnych vysin a tak cekam na Model S.Myslim ze hybrid nema smysl,smazava hlavni vyhodu elektromobilu a tim je jednoduchost(absence slozitych prevodovek,spalovacich motoru atd.)Z cehoz automobilky zijou-nahradni dily.Proto se tvari ze cistej elektomobil s velkym dojezdem nelze…jak je videt u Modelu S tak lze!Nenechte se od automobilek vmanevrovat do jejich hry!Chtejte ciste elektricke auta!
    A az jednou za rok budete chtit jet nekam dal nez 400 km(Model S) tak si z usetrenych penez pujcte auto z pujcovny! 😉

  2. Pisatel bude asi jeden s
    Pisatel bude asi jeden s prvnich majitelú NISANu LEAF v CR. Tet se USA rozjíždi prodeje nové TESLY S .To je velmi technicky zajimavé auto které je obrovský skok kupředu a dokazuje ostatním že to jde . Až 480 km dojezd výborné zrychleni a 8 let zaruka na akumulátor bez omezeni ujetých kilometrú .Prostě auto snú.Amíci maji benín skoro o polovinu levnější než u nás a přesto pochopili že je nutná změna přeorientovat se na jiný pohon .Je to země protikladú na jedne straně mají super žíznivá auta a na straně druhé super úsporná.Uvidíme jestli SKODOVCE, WV povolí v roce 2014 výrobu El.CiTiGo.Stastnému majiteli přeji spousty spokojených kilometrú bez nehod.

      1. Asi mate pravdu.A je to
        Asi mate pravdu.A je to dobře.Anabaze s obstaranim elektromobilu mne trochu zaskočila,ale asi je možna.V historii Hybridu cz. jste psal o podobnem majiteli elektromobilu z Hostinneho ktery by měl vlastnit Citroena.Každopadně jak se ukazuje elektromobilita v tom pravem slova smyslu nebude ještě dlouho pro nactilete vyučence a vystudovance,těm bude ještě dlouho asi stačit skutr nebo elektrokolo.-Každopadně oběma panum fandim a přeji bezproblemovy provoz.

  3. Skor Prius,Auris,alebo Yaris
    Skor Prius,Auris,alebo Yaris HSD a prestavba u EVC group na lifepo4 baterie.Stale sa mi zda hybridna kombinacia zatial lepsie riesenie, denne trasy jazdim na elektriku a na dlhsiu trasu nepotrebujem druhe auto.Stacil by mi dojazd aj 30km na elkektrinu..to mi staci po meste a ak by som siel povedzme trasu 100km aj tak by som siel tretinu zadarmo 🙂

      1. Skor by som povedal ze
        Skor by som povedal ze zatial upravovali len stary Prius..ale vsetko je raz prvy krat :)…aj pri starom priuse to iste nebolo jednoduche…ale v principe by to malo ist aj pri novsich modeloch..nevraviac o tom ze Auris HSD ma nizsie napetie baterie a teda staci menej blokov.

Napsat komentář