Nissan tvrdí, že velký dojezd u elektromobilů není nutný

Nissan od konce roku 2010 prodal po celém světě přes 15 000 elektromobilů Nissan Leaf. Díky tomu automobilka nasbírala množšství užitečných dat. Ta podle ní mimo jiné vypovídají o tom, že elektrická auta s dojezdem stovek km prostě a jednoduše nejsou třeba.

Nissan Leaf jsme si krátce vyzkoušeli při jeho road-show v Praze u Národní technické knihovny
foto: Hybrid.cz

Dojezd elektromobilu Nissan Leaf je na jedno nabití max. asi 160 km. Data Nissanu však ukazují, že průměrný uživatel auta v USA, kde se již prodalo přes 8000 těchto vozů, najede denně 60 km.

Tento výzkum jde ruku v ruce s mnoha dalšími výzkumy dopravních návyků, které tvrdí, že 72 % Američanů denně najede méně než 65 km a celých 95 % méně než 160 km.

Samozřejmě se okamžitě nabízí otázka, zda se řidiči elektromobilu spíš nepřizpůsobují samotnému autu a jeho schopnostem. Na to ale Mark Perry magazínu Auto Observer odpověděl, že podle rozhovorů s řidiči tomu tak není.

Dalším zajímavým zjistěním mezi zhruba 1500 dotazovanými majiteli a 14 podrobněji sledovanými zákazníky je skutečnost, že auto je často využíváno jako primární – a to i tam, kde už je v rodině jedno auto na fosilní palivo.

Nakonec Nissan zjistil i to, že 90 % majitelů dobíjí své auto doma. To je samozřejmě nejspíš dáno tím, že veřejná síť dobíjecích stanic je zatím i v USA poměrně slabě rozvinutá. V průběhu následujících let toto procento bude nejspíš klesat právě ve prospěch veřejných dobíječek.

16 Comments on “Nissan tvrdí, že velký dojezd u elektromobilů není nutný”

  1. Naprosto přesně to vystihl
    Naprosto přesně to vystihl a je to i můj názor. Nepotřebuju aby to jelo 220 v hodině a nepotřebuju aby to dojelo do Hamburku. Potřebuju aby to bezpečně ujelo 50 km denně, takže s rezervou 100 (neboli do práce 2x denně), nabíjet si to budu doma přes noc. Pak to bude o to levnější čili dostupnější a koupím si to.

  2. Hm, ale ono je to skutečně
    Hm, ale ono je to skutečně pravda.
    Tady neříká nic nového pod sluncem.
    Vlastním elektrické auto Citroen Saxo a i když s ním ujedu od 80 do 115 km, tak denně jezdím pouze kolem 30 až 50 km.
    Navíc. Přesně jak je zde řečeno, pokud je k dispozici i kamarád si auto půjčuje a dá mu přednost před spalovákem (a to mu žere jen 5 litrů na 100).
    A abych pravdu řekl. Na delší cesty jezdit také potřebuji. Pokud je to do 100 jedu elektrikou pokud je to dál co je třeba i 10 krát za rok tak si auto půjčím. Není třeba mít v rodině dvě auta když na to nemám :-).

    Je to zase jen a jen neschopnost uvědomit si že vlastně auto s delším dojezdem je luxus. Pokud opravdu nemám na dvě auta, pak nechápu proč si kupovat dráhé auto s velkým dojezdem a pak ho nechat stát v garáži po většinu roku a jezdit s ním krátké trasy. 10 jízd během roku není omluva.

    1. Ano souhlasim,pokud se
      Ano souhlasim,pokud se oprostime os toho,aby jsme měli reservni nadrž na dojezd pětset km,ale stači nadrž na sto s možnosti aktualniho bezproblemoveho dobiti,ak opravdu neni co řešit a nad čim se pozastavovat.Pokud budu denně dojiždět do zaměstnani i padesat km a budu mit možnost dobijeni levnějšiho media po dobu než skonči vyučovani nebo praovni denni proces tak opravdu dojezd je vedlejšim požadavkem.A nezlobte se na mne,kdo bude ochten denně travit nezbytny čas potřebny k dojižděni v jakemkoli vozidle,když by si mohl pořidit podnajem nebo pronajem ve vzdalenosti efektivni aby si mohl přispat.Rozhodně se ale Vaš zpusob dopravniho využiti da nazvat i ecoekonomickym.

  3. Ja by som s tym aj suhlasil,
    Ja by som s tym aj suhlasil, pokial by bolo mozne baterie rychlo nabijat. Podla mna dojazd 100km je dostacujuci na to, aby si kazdy vodic spravil malu prestavku 5-10 minut, kedy moze dobit svoje auto a ist dalsich 100km. Asi to zmeni spravanie sa ludi k autam ale to podla mna az tak nevadi. Treba len najst technologiu, ktora taketo rychle a caste nabijanie umozni, bez degradacie zivotnosti, resp. viem si predstavit, ze opotrebovanu bateriu mi vyrobca auta bezplatne alebo s malym poplatkom vymeni za novu a tu staru recykluje.

  4. No, pokud bude vybudovana
    No, pokud bude vybudovana nalezita infrastruktura, treba dotupna sit pujcoven aut se spalovacimi motory a/nebo vypspely system „autovlaku“ … pokud pojedu z Ostravy do Prahy (Berlina/ Splitu…) tak prece nemusim jet celou cestu po nudne dalnici, ale jet „autovlakem“, a po ceste relaxovat a nabijet si elektromobil… samozrejme by sit vlaku musela byt dostatecne husta a cenove dostupna… zas tak tezke by to ale byt nemelo a mohlo by to pomoci rozvoji elektromobilu, odlehcit dalnicim a dat praci draze ;o)

    Milan

    1. Naprosto s Vámi souhlasím.
      Naprosto s Vámi souhlasím. Nedávno jsem byl nucen během jednoho dne odřídit cca 1200 km na čekých dálnicích a věřte, že jsem toho měl v noci už opravdu dost. Ale najet si pěkně autem do autovlaku, otevřít si notebook a koukat na oblíbený seriál, nebo jen tak po krajině, to by bylo jiné kafe.
      Ale cena by samozřejmě nesměla být vyšší, než u automobilu, jinak by to nemělo šanci na úspěch.

  5. Marketing takto postavený
    Marketing takto postavený je cesta späť.
    Cielom by malo byť zníženie emisií a to sa nedosiahne tak, že v každej rodine budú 2 a viac áut, čo samo o sebe viaže ďaľšie emisie v podobe vybudobvania napr. spústy parkovacích miest.
    Zákazník hľadá reálne vozidlo, ktoré by malo naozaj pokryť jeho potreby. Hľadisko koľko kilometrov v priemere prejdeme je uplatňované asi len u elektromobilov – prečo sa potom nepredávajú vozidlá na benzín, naftu, LPG, CNG a čo ja viem čo s dojazdom tiež 150km?
    No asi preto, že také vozidlo by nikto nechcel.
    Nehovoriac o návratnosti elektromobilu, ktorá je niekde vo hviezdach.

    1. Mylite si pojmy a dojmy.
      Mylite si pojmy a dojmy. Marketing takto postaveny je cieleny na urcitu skupinu zakaznikov. Ak niekto chce plnotucne mlieko, moze mu byt to 0.1% (ja to nazyvam „biela voda“) ukradnute a spolu s nim aj cely marketing okolo toho, reklamy atd. EM je jednoducho vyrobok s urcitymi vlastnostami a specifikami, ktore je tazko porovnat s klasickymi spalovakmi. Je to tiez automobil, ale nemozete chciet on neho presne to iste ako od spalovakov, ktore tu su desatrocia. Osobne si myslim, ze su napoly nanic. Vyrabat viac-menej iba 4(5) miestne 1.5 tonove kolosy, ktore v 80% pripadov vezu jedineho (!) cloveka a v dalsich 17% dvoch, je plytvanie materialom a uplne zbytocne neumerne zamorovanie prostredia. Bohuzial, dvojmmiestne sikovne a usporne „motorizovane nakupne voziky“ sa zacali vyrabat az pomerne nedavno a aj to su este stale prilis drahe (napr. Smart). Dvojmiestne drahe sportaky neratam, nic neriesia v tejto oblasti, dokonca su zravejsie na palivo.
      Za dalsie nechapem, preco by v kazdej rodine mali byt 2 auta. Americky model, kde ma kazda rodina dom a aspon dva smadne 4-kolesove kolosy (mozno aj tri), dnes uz rychlo pada aj v amerike samotnej. Ako napisal Shugy alebo cztomi – EM s dojazdom do cca 100-150 km uuuplne staci na drvivu vacsinu kazdodenneho jazdenia a ked potrebujes ist na dlhsie trasy – bud si zistis, ci po ceste alebo v cieli su dobijacie stanice, alebo si na taku jednorazovu jazdu pozicias klasicky spalovak. Vyjde to rozhodne lacnejsie, ako ho kupit, drzat, platit poplatky, poistky, servis a udrzba atd…

  6. Pro delší trasy jsou
    Pro delší trasy jsou vhodná hybridní vozidla. Elektromobil je vhodný pro městský a příměstský provoz. To ale neznamená, že se sním nedají jezdit dlouhé trasy. Viz: http://www.hybrid.cz/video-elektromobil-nissan-leaf-ujel-1254-km-za-24-hodin Podle mě stačí dojezd elektromobilu 100km v zimě a asi tak 200km v létě. Čím větší baterie, tím je i dražší a stoupa cena za km. Použitelnost baterií je 10-12 let, při asi 5000ciklech. Pokud to plně nevyužijete, prodraží se to. Jestli dáte za baterii 100.000 nebo 300.000 za deset let je to přece veliký rozdíl v ekonomice provozu. Levný provoz je hlavní výhodou elektromobility. Baterii můžete dobíjet pomalu (230V doma v garáži) , nebo rychle ( např. 50KW/400V CHAdeMO). Není třeba větší baterie, ale síť rychlo dobíjecích stanic. Přeji hezký den.

  7. Pokud jste obchodnik
    Pokud jste obchodnik cestujici po cele Evrope, pak si samozrejme nebudete kupovat elektromobil, to da rozum. Ale pokud jste bezny obcan nasi male republiky, pak by vam takovy dojezd mel stacit. Vetsina lidi ma chatu stejne do 150 km od mista bydliste. Neznam nikoho, kdy by kazdy vikend jezdil z Ostravy na chatu na Sumavu.
    Pokud jednou za par mesicu potrebuju napriklad neco vyridit v Praze, muzu prece jet vlakem, je to levnejsi, pohodlnejsi a ulevim nasim precpanym dalnicim.
    A jednou za rok do Chorvatska si muzu benzinove auto pujcit, zase tak drahe to neni.
    A nebo je tu jeste druha moznost, koupit si na obcasne delsi cesty starsi fabii za cca 80000,- a mam po starostech.

  8. Je pravda, že takový
    Je pravda, že takový elektromobil by stačil na 90% všech jízd. Jenomže co když chci o víkendu někam na delší výlet, návštěvu, nebo na dovolenou? V tomhle případě je takové auto k ničemu. K běžnému autu na se spalovacím motorem, by si spíš lidi koupili malé elektrovozítko třeba jako je Renault twizzy, než další velké rodinné auto.

  9. Takze s timhle bych rozhodne
    Takze s timhle bych rozhodne nesouhlasi, naopak je potreba elektromibl s delsim dojezdem, pro lidi, kteri nemaji na 2 auta, nebo kteri proste maji pro sebe jen jedno auto. Nedokazu si predstavit, ze by clovek ktery je sam si kupoval 2 auta, nehlede k tomu, ze by nemel kde parkovat vetsinou jsou u bytu maximalne jedno misto, nebo na sidlisti uz vubec.
    Ale je pravda, ze toto spis plati pro ameriku, kde ma asi kazdy 2 a vic aut, u nas ma 80% lidi jen jedno auto, ktere musi umet jezdit kamkoli tj. i na dlouhy streky.

  10. No to je sice pekne, sam
    No to je sice pekne, sam jsem velkym propagatorem elektromobilu, ale rict to takhle bych se neodvazil. Je sice pravda, ze 70% jizd jen po meste, nebo blizkem okoli, ale lidi kteri maji jen na jedno auto do rodiny potrebuji i vetsi dojezd, tj. auto, ktere ujede alespon 300-400 km.
    soucasne elektromobili s odejezdem 100-150km jsou jen do mesta a okoli a jako druhe auto dorodiny. Resp. jako prvni auto do rodiny a druhe auto je na delsi cesty, protoze po meste je cest vice nez na delsi vzdalenosti.

    1. Zadny rozumny priznivce
      Zadny rozumny priznivce elektromobilu by se to samozrejme tak rict neodvazil, pokud by nepracoval v PR Nissanu. Ja rozumim Nissanu, ze pokud maji produkt, ktery nedokaze jet v realu o moc dale nez 100km, tak se nutne MUSI snazit zakazniky presvedcit, ze delsi jizdy vlastne ani nepotrebuji. Ale tohle je slabe.

      Trik s „prumernym dennim najezdem“. Aby prumer byl 60 nutne mnohokrat musi auto jet mnohem dale nez 60. Je to asi tak jako s rychlostí. Kdyz pojedete trasu – 1/3 dalnice a 2/3 okresky budete mit prumer okolo 60km/h. Ale pritom po dalnici pojedete 130. Taky by si nikdo nekoupil auto, ktere dokaze jet rychlosti jen 60km/h, protoze „stejne nebude dosahovat vyssich prumernych rychlosti nez 60km/h“. A to je cely ten trik s „prumernym dennim najezdem“.

Napsat komentář