Americká poštovní služba je dnes operátorem největší civiliní flotily automobilů a dodávek na světě. Má 218 684 aut. Každý rok jen na pailvu utratí přes miliardu dolarů. A právě teď se nachází v hlubokých ekonomických problémech. Právě šetrná auta jako hybridy by mohla poštu zachránit od bankrotu.
foto: U.S. Postal Service
Americká poštovní služba má téměř 250 let dlouhou historii. Prvním vrchním poštmistrem byl Bejnamin Franklin – kromě toho také vynálezce blekovodu a jeden ze zakladatelů americké státnosti. Deficit pošty letos dosáhne 9,2 mld. dolarů. Její šéf, Patrick R. Donahoe, prohlásil, že pokud nebude Kongres co nejrychleji jednat, půjde pošta do bankrotu.
Už teď zavádí Donahoe tvrdé šetření. Uzavřel 3700 poboček, propustil 120 000 pracovníků. Právě náklady na zaměstnance tvoří v americké poště 80 % všech výdajů. Možná by se ale měl zaměřit i na další otázku: jak snížit výdaje na čím dál tím dražší pohonné hmoty.
Prostředkem k tomu jsou jak elektrická, tak i hybridní auta. Poštovní vozy jezdí na pravidelných, relativně krátkých trasách – ačkoliv v USA znamená „krátké“ něco jiného než v Evropě. Už v roce 2009 měla pošta na 6500 hybridů.
Takže zbývá dalších 212 184 aut, která lze vyměnit za elektromobily, plug-in hybridy nebo hybridy. Právě tady by automobilky, které se na tyto segmenty zaměřují, mohly najít nový zlatý důl.
Například Ford se svou elektrickou dodávku Ford Transit Connect Electric, která je pro takový provoz přímo stvořena. Ostatně, nakoupila je už norská pošta. Anebo, co takhle se inspirovat Českou poštou a začít zavádět elektrokola? Prospělo by to i kondičce zaměstnanců!