Výhled na masové rozšíření vozidel určených pro individuální osobní dopravu poháněných čistě elektřinou je v současné době nejlepší za posledních sto let. Resp. od doby, kdy elektromobily prohrály první souboj s automobily na spalovací motor. Tvrdí to viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Roman Srp, který bude 3. října 2011 moderovat konferenci E-mobilita: vývoj a trendy 2011 a 2015.
foto: Fresharena s.r.o.
Znamená to podle vás, že v nejbližší době dojde k masovému rozšíření elektromobilů?
Roman Srp: To netvrdím. Rozvoj elektromobility je totiž třeba chápat v širších souvislostech. Kromě rozvoje samotných technologií, především dostatečně kapacitních akumulátorů ve vozidlech a „čerpacích“stanic – nabíjecí infrastruktury, je třeba vzít v úvahu vývoj existujících energetických zdrojů pro dopravu, zájmy subjektů, které tyto zdroje vlastní anebo poskytují, a zejména pak strategickou koncepci energetiky daného státu, v našem případě ČR. Mezi další ovlivňující faktory patří např. rozvoj konkurenceschopnosti států pomocí moderních technologií, dopad rozvoje elektromobility na státní rozpočty vlivem výpadku spotřební daně z minerálních olejů nebo ochota uživatelů přizpůsobit životní styl, podpořit k přírodě šetrné technologie, akceptovat možnosti elektrických vozidel i vyšší pořizovací cenu.
V kterých zemích jsou s výzkumem a uplatněním elektromobilů nejdál?
Je třeba rozlišovat, zda hovoříme o vozidlech produkovaných nadnárodními podniky pro zcela liberalizované trhy s automobily nebo o nabíjecí infrastruktuře, která je obvykle jakožto strategická infrastruktura přísně regulována a jejíž rozvoj stát obvykle účinně ovlivňuje. Všechny hlavní americké, francouzské, japonské, německé a čínské automobilky jsou dle mého soudu na podobném stupni vědeckého poznání, napodobování a následné implementace. Praktické uplatnění elektromobilů na trzích (nehovoříme o vozidlech s hybridními pohony) závisí na rozvoji infrastruktury a z výše uvedených důvodů je úzce vázáno na strategická rozhodnutí států. Ta budou v zemích EU ještě centrálně ovlivňována, Evropská komise např. významně finančně dotuje vědecko výzkumné projekty oblasti tzv. „zelené dopravy“ včetně elektromobilů.
A kde vidíte největší potenciál?
Ačkoliv má podle mě největší potenciál rozvoje elektromobily Čína, bude pro Českou republiku zajímavější sledovat další vývoj v Německu, které se pustilo do velmi odvážného, inovativního a rizikového projektu vedoucího k odstavení všech jaderných elektráren a k výstavbě náhradních zdrojů, zejména větrných elektráren. Součástí tohoto projektu bude modernizace přenosových sítí a hledání nových způsobů shromažďování a spotřeby elektrické energie, kde mají elektromobily své nezastupitelné postavení. Naše země, jejíž energetická koncepce momentálně kráčí zcela opačným směrem, k výrobě elektrické energie převážně z jádra, může být přesto v obdobné situaci jako Německo. Díky propojenosti energetických soustav a ekonomik i u nás mohou být jednou elektromobily řešením nerudovského problému „Kam s ním?“ v obdobích, kdy vyrobené elektřiny bude přebytek.
Jaká je tedy situace v České republice?
Naše země má na dnešní pomyslné startovací čáře „elektromobility“ postavení srovnatelné s nejvyspělejšími zeměmi světa. Elektromobilita tradici na straně výrobců i uživatelů v podobě trakčních vozidel železniční (elektrické lokomotivy) a městské hromadné dopravy (tramvaje, trolejbusy, metro), což vytváří dobrý předpoklad pro adaptaci průmyslu a dobrou akceptaci elektromobilů v individuální dopravě (elektro-kola, motorky, automobily). Stav vědecko výzkumné základny a systém vzdělávání je na slušné úrovni. Existuje i amatérská síť nabíjecích stanic provozovaná fanoušky elektromobilů a energetické společnosti investují do pilotních projektů. Další rozvoj závisí především na rozhodnutích, která učiní stát v oblasti energetické politiky a bezpečnosti, podpory konkurenceschopnosti průmyslu a daňové politiky. Tato rozhodnutí významně ovlivní další chování výrobců, distributorů vozidel a elektrické energie a uživatelů, v důsledku čehož se bude elektromobilita v České republice dále rozvíjet více či méně.
Jakou roli v tom rozhodování hrají výhody a nevýhody elektromobilů?
Z pohledu uživatelů by měly být výhodou elektromobilů nižší provozní náklady. To by mohli ocenit zejména provozovatelé firemních vozidel pro city logistiku a servisní činnosti všeho druhu. Občané a municipality mohou mít také radost ze snížení emisí, vč. hluku, vozidel provozovaných ve městech. Nevýhodou jsou pak vyšší pořizovací náklady, omezený dojezd a dosud nerozvinutá síť nabíjecích stanic.
Buducnost elektromobilov je
Buducnost elektromobilov je uz davno jasna Li-con ) nanostrukturne litiove baterie s konverznou katodou namiesto klasickej interkalacnej Li-ion.
Uskladnenie energie OZE v TWh ma tiez jasnu koncepciu a je nim fosfor-litium koncepcia. SOlarne elektrarne v Afrike maju jasnu buducnost a to vdaka BetaMetaP-Li bateriam.
Geotermalna energia ma takisto buducnost a ta je dana prave vyvojom novej generacie membran pre PR osmozu v uzavretom cyklu NH3-CO2 media a technologiu hlbkoveho vrtania vyuzivajucu superkriticku vodu ako vrtacie medium pricom transfer energie do BHA sa deje pomocou chemickej energie v kvapaline a vyuzitia katalyzatora v BHA ktory aktivuje reakciu. Primarne pracovne medium geotermalu je CO2 co umozni radikalne zvysenie konverznej ucinnosti a spolu s PRO-OHE umozni dosiahnut elektricku ucinnost cez 35%.
A můžete mi prosím pane
A můžete mi prosím pane orákulum sdělit, kdy ty zázračné Li-con akumulátory budou na trhu a za kolik? Já si začátkem roku chci přestavit minimálně jeden skútr na lithium, tak abych zbytečně neutrácel za něco, co nemá žádnou budoucnost.
nevyhodou je tiez cena a
nevyhodou je tiez cena a zivotnost akumulatorov, na druhu stranu ich vyvoj rychlo napreduje, tak uvidime. zvazujem kupu VW E-Up!, tak som zvedavy, kam to do roku 2013 dospeje.