Globální prodeje elektromobilu Nissan Leaf dosáhly mety 10 000 kusů. Z toho polovina se prodala ve Spojených státech, zbytek v Japonsku a Evropě. Šéf automobilky Carlos Ghosn kromě toho dnes oznámil, že od roku 2015 bude v Číně prodávat speciální elektromobil určený exkluzivně pro tamní trh.
foto: Nissan
Nový elektromobil Nissan určený pro Čínu bude vycházet z právě z modelu Nissan Leaf. Bude s ním přímo sdílet i řadu komponent.
Nissan bude auto vyrábět ve spolupráci se svým joint-venture partnerem Nissan-Dongfeng. Prodávat se bude pod značkou Venucia.
Elektromobil Nissan Leaf pro rok 2012 – vyšší cena, více vybavení
VIDEO: reklama na Nissan Leaf s polárním medvědem nominována na Emmy
„Jasně vidíme poptávku po dostupných, praktických, prostorných a šetrných autech. Nissan jednoznačně je globálním lídrem v oblasti dopravy s nulovými emisemi,“ řekl doslova Ghosn.
„Jsme plně připraveni přijmout za své nařízení čínské vlády ve vztahu k propagaci nasazení vozidel s nulovými emisemi. Jsme připraveni vyrábět elektrická auta lokálně v Číně pod značkou Venucia,“ dodal.
Podle magazínu HybridCars.com zahrnují zmíněná „nařízení čínské vlády“ mimo jiné direktivu, která silně doporučuje světovým průmyslovým gigantům spojit se s lokálními čínskými partnery pokud chtějí na čínském trhu uspět, nebo se na něj vůbec dostat.
Podle Financial Times jsou cizí automobilky, které chtějí v Říši středu budovat továrny nebo rozšiřovat své stávající výrobní kapacity tlačeny k rozvoji lokální nové značky levných aut.
První benzinové auto značky Venucia půjde na trh v roce 2012. Elektromobil o několik let později, pravděpodobně 2015.
Jednou z podmínek nově uzavřené spolupráce Nissanu a lokálního partnera v podobě Nissan-Dongfeng je podle magazínu HybridCars.com také skutečnost, že veškeré intelektuální vlastnictví bude patřit právě čínskému partnerovi.
To je velmi zajímavé vzhledem k apetitu se kterým Čína, tamní vláda a předevčím tamní podniky lační po zahraničním know-how v oblasti pokročilých technologií. A elektromobily takovou technologií bezpochyby jsou.
Nelze v této souvislosti nevzpomenout nedávný skandál v automobilce Renault. Několik jejích vysokých manažerů bylo obviněno z toho z průmyslové špionáže právě směrem do Číny.
Později případ z médií vyšuměl v tom smyslu, že nejspíš šlo o nafouknutou bublinu a ve skutečnosti se nic nestalo. Jenže všichni víme, že na každém šprochu pravdy trochu…
Ghosn nejspíš dobře ví, že mocný čínský průmysl by si prostě a jednoduše mohl Nissan Leaf dovézt, rozebrat ho do šroubku, postavit jeho rádoby věrnou kopii a tu pak prodávat pod vlastní značkou. Crash testy by pak ale asi nedopadly tak, jak by měly. A tak raději volí menší zlo.