Mazda RX-8 popřela všechny dřívější předsudky o tom jak může vypadat sportovní auto. Toyota Prius zase předvedla, že i šetrné auto se může velmi dobře prodávat. Spojením obou má být nová Mazda RX-9, která by mohla využít právě hybridní pohon z Priusu.
foto: Mazda (Kabura koncept)
Mazda RX-8, unikátní rodinné sportovní auto, využívala zážehový rotační motor o objemu 1,3 l. Výjimečný výkon si ale bral svou daň v podobě velmi vysoké spotřeby kolem 15 l/100 km a tomu odpovídajících emisí.
Auta s takovou spotřebou a emisemi už dnes prostě nejsou v kurzu a Mazda si to dobře uvědomuje. Bohužel, maximálně se soutředí na vývoj nové generace Mazda MX-5 a na vývoj kompletně nové pohonné jednotky pro RX-9 nezbývají lidé.
Proto magazín Motor Trend spekuluje o tom, že Mazda využije v RX-9 hybridní technologii značky Toyota. Ostatně, už začátkem roku 2010 Mazda a Toyota podepsaly dohodu o licencování hybridního pohonu.
Jasné jsou dvě věci: RX-9 bude kupé, tedy menší auto než RX-8. Zároveň je jasné, že stejně jako minulé verze, i tato využije rotační motor. Ten by tedy měl být doplněn elektromotorem, který odstraní dvě hlavní nevýhody: slabý kroutící moment a vysokou spotřebu.
Mazda tedy využije pouze elektronickou část hybridního pohonu Hybrid Synergy Drive od Toyoty. Ta má posloužit primárně jako „power booster“, ale zároveň i jako rozšiřovač dojezdu (range extender). Jak přesně to nakonec bude fungovat je prozatím ve hvězdách. Tak či onak bude hybridní pohon nejspíš vyžadovat značné úpravy.
„Menší, lehčí, čistší, šetrnější a zábavnější. Tam chceme směřovat naše nové auto s rotačním motorem,“ řekl magazínu Motor Trend jeho zdroj přímo v továrně Mazda v Hirošimě. Půjde tak nejspíš o první sportovní hybrid s náhonem na zadní kola.
O první sportovní hybrid vůbec se pokusila nedávno Honda se svým modelem CR-Z. V testu jsme se ale přesvědčili, že na běžná sportovní auta prostě Honda CR-Z zatím nemá.