Test BMW 7 ActiveHybrid – dravá ekolimuzína

Přijet – nepřijet, obutá – neobutá a přinést dar – nedar. Princezna si ve známé pohádce nakonec poradila. Mnichovští inženýři byli při vývoji BMW 7 ActiveHybrid postaveni před podobné zdánlivě neslučitelné problémy. Luxusní limuzína a dravý sporťák? Přes dvě tuny živé váhy a zrychlení jako Porsche 911 Carrera? Výkon 465 koní a kombinovaná spotřeba 9,4 l? Jde to!  

První dojem z BMW 7 ActiveHybrid ovlivní už to odkud člověk k vozu přichází. Zatímco pohled zboku evokuje v mysli červený koberec před pětihvězdičkovým hotelem, zpracování zadní části a přední masky je spíše sportovnějšího rázu.

Na své si tedy přijde jak usedlý diplomat s řidičem, tak movitější automobilový fanoušek.

BMW 7 ActiveHybrid

Ačkoli jsme auto měli k dispozici v předvánočním čase, kdy panovaly třeskuté mrazy, po usednutí za volant jakoby se člověk teleportoval do oázy klidu.

Kvalitní materiály a zpracovaní v této kategorii vozů nikoho nepřekvapí, stejně jako „klíčky“, které není třeba vytáhnout z kapsy.

Odemykání a zamykání ochotně supluje klika dveří, spuštění motoru potom startovací tlačítko.

BMW 7 ActiveHybrid

Seřízení sedačky a volantu do optimální polohy chvilku zabere. Míra individuálního přizpůsobení je totiž opravdu vysoká. Útěchou je následně možnost celou konfiguraci místa řidiče uložit do paměti.

BMW 7 ActiveHybrid

Auto plné překvapení
Po stisknutí startovacího tlačítka nastává překvapení. Od dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 4,4 l bychom čekali výraznější projev.

Motor je téměř neslyšitelný, což přisuzujeme volnoběžným otáčkám. Nezbývá tedy, než dát přes trochu kosmicky vyhlížející řadicí páku pokyn automatické osmistupňové převodovce a vyrazit testovat do ulic.

BMW 7 ActiveHybrid

Překvapení číslo dvě přichází ve chvíli, kdy se poprvé snažíme o nějakou výraznější akceleraci. Zátah je skutečně monstrózní, což se podle hodnoty zrychlení z nuly na sto za 4,9 sekundy dalo předpokládat.

Nicméně téměř absolutní ticho v interiéru by v tu chvíli nikdo neočekával. Sedíme prostě v luxusní limuzíně, kde je výraznější zvuková kulisa nežádoucí.

Stejně nežádoucí může být pro usedlého diplomata driftování všeho druhu, movitější automobilový fanoušek by se však bez nějakých sportovnějších projevů neobešel.

Z toho důvodu je hned vedle řadicí páky přepínač čtyř jízdních režimů (Comfort, Normal, Sport a Sport+), které kompletně mění chování vozu.

Od pohodlného beránka až po ostrý sporťák vede cesta přes nastavení podvozku, převodovky, ale hlavně stabilizačního systému.

Zatímco v módech Comfort a Normal jede na plno, s prvním sportovním režimem se uplatňuje pouze omezeně, Sport+ se bez stabilizace obejde úplně.

BMW 7 ActiveHybrid

Téměř celý test jsme absolvovali ve výchozím jízdním módu Normal, který i na sněhem pokrytých silnicích umožňoval skvělou ovladatelnost vozu. S vypnutou stabilizací (Sport+) a 465 koňskými silami na zadních kolech je totiž klidná projížďka zimní krajinou prakticky nemožná.

Na úrovni, ale mild
U nejvyšší řady vsadila automobilka na řešení v podobě asistenčního elektromotoru. Vůz tedy není schopný jet pouze na elektřinu, čímž se dnes může pochlubit například BMW X6.

V očích příznivců elektromobility tak dostává hned v úvodu černý puntík. Podívejme se ale na fakta.

BMW 7 ActiveHybrid

Malý a lehký (23 kg) elektromotor disponuje maximálním výkonem pouhých 15 kW, v režimu generátoru pak 20 kW. Konvenční agregát sahá až k hranici 450 koňských sil.

Dohromady dají úctyhodných 465 koní s točivým momentem 700 Nm (2000 – 4500 ot./min). Jako uložiště energie slouží li-ion baterie s kapacitou pouhých 400 Wh.

BMW 7 ActiveHybrid
BMW 7 ActiveHybrid

Na první pohled se může zdát, že hybridní řešení u tak velkého a silného vozu je pouze otázka image. Výrobce uvádí snížení spotřeby oproti konvenční verzi 750i o dva litry na 9,4 l/100 km v kombinovaném režimu. Test potvrdil, že i v zimním období se dá zmíněné hodnoty bez problémů dosáhnout.

BMW 7 ActiveHybrid

První kilometry byly samozřejmě velice nákladné. Než se motor, provozní kapaliny i interiér zahřejí na požadovanou teplotu, o úsporách nemůže být řeč.

Spotřeba atakující hranici 20 litrů se však během pár kilometrů začne výrazně snižovat. Na krátkých trasách po městě, kde se záporné teploty projeví nejvíc, se pohybovala spotřeba mezi 12 a 13 litry.

Sedmdesátikilometrový okruh mimo město po okresních a rychlostních silnicích však dopadl nad očekávání. Při dodržování zákonných limitů počítač ukázal na konci hodnotu 8,7 l/100 km.

BMW 7 ActiveHybrid

Ekologicky laděný čtenář jistě namítá, čím si vysloužilo přerostlé BMW 7 pozornost serveru Hybrid.cz.

Mimo hodně nadprůměrné účinnosti pohonu navíc dokonale odpovídá podtitulu „magazín o budoucnosti dopravy“.

Vychytávky, kterými je auto doslova prošpikované, se budou časem uplatňovat i ve vozech nižších tříd. Někdy jde o zdánlivé maličkosti jako nepřeberný počet chytře umístěných schránek všeho druhu, automatické dovírání dveří nebo jejich setrvání v poloze, ve které byly otevřeny.

BMW 7 ActiveHybrid

Ještě více než čtyřzónovou klimatizaci však řidič ocení bezpečnostní prvky. V nepřehledných křižovatkách usnadňují řidiči situaci kamery umístěné v pravé a levé části předního nárazníku, které posílají obraz na 10,2″ displej. Zadní kamera se zase uplatní při parkování.

BMW 7 ActiveHybrid

Při zhoršené viditelnosti stačí zapnout funkci Night Vision, která monitoruje situaci v infračerveném spektru. Detekuje překážky, ale zaměřuje se hlavně na chodce, jejichž postavy jsou zobrazeny výraznou žlutou barvou.

BMW 7 ActiveHybrid

Rozpoznávání všeho druhu je doménou BMW. Jedete příliš rychle? Auto vás upozorní. Dokáže totiž číst značky omezující rychlost. Platí omezení jenom v noci nebo za deště? I s tím si systém poradí. Spolupracuje totiž s dešťovým senzorem a hodinami.

Vyjíždíte nechtěně z jízdního pruhu? Přejíždíte z pruhu do pruhu a blíží se k vám nebezpečně jiný vůz? Dostanete varování ve formě vibrací volantu.

No a pokud vás upozornění všeho druhů rozptylují, můžete systémy vypnout nebo si posílat výstup do head-up displeje, což je jakýsi hologram vznášející se nad kapotou.

Auto, jehož cena startuje na 2,6 milionu korun, nemá smysl posuzovat úzkostlivě v kontextu úspor.

Nicméně spotřeba kolem 9 litrů je v této kategorii výborná a je výsledkem těch nejvyspělejších technologií, které se postupem času šíří z vlajkových lodí do přístupnějších modelů. Právě za technologie si BMW 7 ActiveHybrid zaslouží palec nahoru.

5 Comments on “Test BMW 7 ActiveHybrid – dravá ekolimuzína”

  1. jo, ale tech 450koni taky
    jo, ale tech 450koni taky nevytahne nikdy, vzdy se to lisi, kus od kusu, a po par kilometrech by se vam ukazalo pri mereni nekde u mechanika tak kolem 410koni, a rok od roku budou ubyvat, navic ucinost prevodove soustavy to dost srazi, tak kdyz muzou udavat maximalni teoreticky vykon u spalovaciho motoru, proc ne i u elektromotoru,15kW-20koni, neni duvod to normalne nepricist k tem 450konim co dava motor, takze 470koni, navic je to pekne trapny, v kufru to byla docela velka bedna, pritom 20kW motory sou vetsinou velky tak 20*20*20cm, a 400wh baterek???? to je tak polovina co ma kazdy trapny elektrokolo, je to jak 4 vetsi baterky do notasu. a pochybuju ze tech 400 WH neak snizi spotrebu u takovy dvou tunovy kravy. na 400WH by jste ten motor udrzeli nazivu tak 50 sekund, a na 20koni elektromotoru se to ani nerozjede, vidim to spis jako trikrat vetsi nabijecku baterek

  2. Zase ty jednotky. Nechcete
    Zase ty jednotky. Nechcete si opravit větu:
    „Malý a lehký (23 kg) elektromotor disponuje maximálním výkonem pouhých 15 kW, v režimu generátoru pak 20 kW. Konvenční agregát sahá až k hranici 450 koňských sil. Dohromady dají úctyhodných 465 koní… „.
    1 kůň přece odpovídá 735,49875W.

Napsat komentář