Ford Focus využije kapalinou chlazené lithiové baterie

to s myslí vážně. Nedá se slibným nic zadarmo, a tak tahá trumfy. Už koncem příštího roku v USA představí . Využije u něj pokročilý systém tepelné správy baterie aby maximalizoval dojezd i životnost .   

Tepelný management je podle Fordu klíčový pro budoucí úspěch elektrických aut. Jak už všichni dobře víme, extrémně nízké nebo vysoké teploty mohou výrazně ovlivnit výkon, spolehlivost, bezpečnost i životnost baterií, resp. celých . Ostatně, proto také někteří vidí budoucnost spíš v sériových hybridech () typu .

Ford ale zkouší jít cestou chlazení/vyhřívání baterií, tedy přímé regulace jejich teploty. Ford Focus Electric tedy nebude vybaven žádným spalovacím motorem a jako první z moderních sériově vyráběných elektrických aut využije kapalinové chlazení baterií. i spoléhají na vzduchem chlazené sady baterií.

V okamžiku, kdy bude elektromobil dobíjen ze zásuvky/, auto bude schopné sadu baterií zahřát nebo naopak ochladit na tu správnou teplotu. Při samotné jízdě pak bude kapalina během teplých dnů přebírat teplo z baterií a distribuovat ho pomocí radiátorového systému. V chladných dnech má teplá voda vyhřívat baterie. Kde se ale v chladných dnech daleko od nabíječky teplá voda v autě vezme, to je otázka na kterou Ford v tiskovce zatím nedal odpověď.

Ford Focus Electric má být pouze prvním z pěti elektrických aut připravovaných na další tři roky. Kromě něj chce automobilka uvést ještě koncem letošního roku. Dva nové generace a jeden (auto do zásuvky) má připraveno pro domácí na rok o rok později.

4 Comments on “Ford Focus využije kapalinou chlazené lithiové baterie”

    1. Máte pravdu, Tesla Roadster
      Máte pravdu, Tesla Roadster má kapalinou pouze *chlazené* baterie. Podle podrobnějšího PDF přímo od Tesla Motors to vypadá, že jde o něco méně sofistikovaný systém, než jaký plánuje Ford. Navíc, Tesly se zatím vyrobilo něco málo přes 1000 kusů. V případě elektromobilů od Fordu (případně Mitsubishi, Nissanu) se plánují minimálně desetitisíce kusů.

  1. Veľmi rozumné – batéria
    Veľmi rozumné – batéria musí mať optimálnu teplotu, aby správne fungovala. Obzvlášť to platí pri veľkej záťaži.
    Dojazd elektromobilov sa bude neustále zvyšovať a práve pri dlhodobej prevádzke sa v batérii bude akumulovať teplo.
    Ochladiť batérie je dosť problém pretože na rozdiel od spaľovacieho motora, kde prakticky všetky materiály sú tepelne vodivé, v batérii sú články od vonkajšieho prostredia oddelené práve nevodivým materiálom. Možnože už existujú materiály elektricky nevodivé, ale s výbornou tepelnou vodivosťou, ktoré riešenie tohto problému uľahčia.
    Moja skúsenosť je ale zatiaľ taká, že lítiové batérie sa dosť rýchle zahrievajú. Krátkodobo síce vydržia naozaj veľa, ale dlhodobá záťaž musí byť niekoľkonásobne menšia.
    No a v zime opačný problém – neskutočne zlenivejú.
    Na druhej strane ale riešenie v tejto oblasti možno pomôže vyriešiť otázku kúrenia a klimatizácie vo vozidle…

Napsat komentář