Kulan – elektrický traktor budoucnosti pro ekofarmáře

Němečtí vědci a inženýři zase jednou přicházejí s revolučním nápadem. Tentokrát se jim do cesty inovací postavil traktor, a tak se jali jej upravit k obrazu svému. Výsledkem je Kulan.

Kulan – traktor budoucnosti.
foto: POLY-LAB.NET

V oblasti zemědělství obvykle netrénované oko o mnoho inovací nezavadí. Traktory v České republice mají průměrné stáří přes 35 let, a tak jsme na staré Zetory tak nějak zvyklí. Jenže svět kolem nás se nezastavil a vývoj pokračuje kupředu.

Ostatně, docela nedávno jsme psali o tom, že přísné emisní normy se brzy nevyhnou právě ani těžké technice. V sousedním Německu už se právě na tuhle situaci připravují. Kulan je zcela nový typ plně elektrického tažného zařízení, neboli traktoru.

EkoBonus.cz

15 Comments on “Kulan – elektrický traktor budoucnosti pro ekofarmáře”

  1. Páni pozor,
    v článku je

    Páni pozor,
    v článku je len jedna chyba – na začiatku si niekto pomýlil traktor s fúrikom(fúrik/talička/táčky keby niekto nerozumel). Potom to celé nemá až také dobré parametre, môj fúrik váži menej, batériu nepotrebuje a výdrž má aj 12 hodín a pohotovostný režim ma +-20 rokov, pri dobrom skladovaní aj viac.
    Akurát dojazd trošku vypepšili 🙂

  2. Ekobonus je ……! A Hybrid
    Ekobonus je ……! A Hybrid v tomto případě šlápl vedle. Zemědělská technika v ČR PO ROCE 1990 se stala srovnatelnou s vyspělým Světem. Moravský Zetor svými výrobky je srovnatelný a konkurenceschopným výrobcem. Pokud Ekobonus netrpí slepotou tak vidí, používanou techniku Českomoravských farmářu. Zetora Majora rv. 1980, využívá v ČR jen procento vesnických chalupníku, jež tyto stroje získali v rámci restitucí, jinak farmáři i díky povinnému STK techniku mají odpovídající. Souhlasím s mykancem, že tento traktor v praktickém zemědělství bude na urovni malotraktoru, bez možnosti agregace s orební a sklízecí technikou.

  3. Jako plnohodnotná náhrada
    Jako plnohodnotná náhrada traktoru to těžko někdo může prezentovat, ale pro malé farmy se to jako hlavní stroj může velmi dobře uplatnit, ale nejspíš půjde jen o koncept, nevidím žádné pořádné odpružení a ani tlumiče. Velkou výhodou je malá hmotnost. Velkým problémem obhospodařování půdy je, že půda je nadměrně slehlá působením těžké techniky, lehčí vozidlo s malým tlakem na povrch by pomohlo. Dokonce nepomáhá ani hloubková orba, od které se už také mnohde upouští, ale i povrchová orba se stále provádí těžkou technikou. Zcela zřejmě se toto vozítko ale nehodí do náročného a rozmoklého terénu. Tam budou nasazovány ještě dlouho specializované (nejspíš hybridní) stroje.

    1. Máte pravdu.
      V naší zemi

      Máte pravdu.
      V naší zemi (kde bylo zemědělství zničeno, zemědělská družstva rozkradena, v EU vyjednány pouze minimální dotace pro naše soukromé zemědělce, a kde se celé zemědělství smrsklo na pěstování technických olejnatých plodin) nejsou již žádné traktory potřeba.
      Snad nám i jednou EU povolí na zemědělských polích plevel pouze vypalovat. A k tomu by takové vozidlo mohlo jako nosič zápalných látek (např. plynu) dobře sloužit, a tak by si mohla půda údajně zničena působením předchozí těžké mechanizace několik desetiletí odpočinula.

      1. Z příspěvku není jasné,
        Z příspěvku není jasné, kam přesně směřujete, ale půda je opravdu velmi poničená. Viděl jsem grafy slehávání zemědělské půdy a je to tak tristní, že to nemohou už ani žížaly kypřit. Výsledkem je, že se musí stále více uplatňovat umělá hnojiva a pesticidy. To vede ke změněnému mikrobiálnímu složení půdy a k jejímu dalšímu ochuzování. Udusaná spodní vrstva urné půdy také vede k malé propustnosti srážek. Dochází pak k rychlé erozi vlivem odplavení vrchní vrstvy humusu a k dalšímu snižování úrodnosti. Je to kruh, jehož smyčka se pořád víc utahuje. Řešení je přejít na méně intenzívní způsob a menší plochy. To ale znamená větší podíl lidské práce a menší výnosy.

    1. Já tam vidím jednoho
      Já tam vidím jednoho člověka an něco kydá do nůše. Ta kola moc velkou parádu neudělají, nemají pořádný záběr, ale možná se dají vyměnit, dělala se taková ocelová s bodci. To by pak nějakou radlici utáhlo, ale obávám se, že to bude v lepším případě tak na šířku vozidla.

  4. Ehmmmmm. Traktor. To je
    Ehmmmmm. Traktor. To je taký stroj čo mal nahradiť prácu kona. Na poliach. A nahradil. Vie orat siať a robiť tú ťažkú prácu. Neviem aký iqesák stal za týmto projektom. Ale narvat na vozidlo typu „traktor“ /a nech to je už poháňané čímkoľvek / CESTNE N I Z K O P R O F I L O V E pneu zaváňa buď bezbrehou demenciou alebo ešte väčšou demenciou

    1. Zřejmě, pane Anonyme,
      Zřejmě, pane Anonyme, vidí do budoucna dál, než my obyčejný lidi – vidí krásně vybetonovaný a vyasfaltovaný svět budoucnosti.
      Pravá sranda začíná až v pokračování článku:
      „Váží pouhých 300 kg“
      „baterie Kulanu vydrží až na šest hodin“
      „dokáže traktor ujet klidně i 300 km“
      „Malá korba … je vyrobena z tvrdého papíru.“
      hnaná pouze dvě kola; zřejmě se nepočítá s víceradličnou orbou nebo s nesením různých přídavných zařízení…

      1. Souhlasím mykance –
        Souhlasím mykance – zároveň i lituji obsluhu tohoto „traktoru“. Farmaření je o práci za každého počasí, a nedovedu si představit obsluhu na podmáčených a prašných pozemcích. Lidé jež pobyt v přírodě berou pouze jako „relax“ crosswork berou na lehkou váhu. Zasraná technika a obsluha od bláta a prachu jim nevadí oni udržbu nedělají. Většinou se asi jedná o zelené mozky od kancelářských pc, s přírodními zvyklostmi obeznámeni max prostřednictvím pochybných medií. Farmaření není satelitismus zbohatlíku.

      1. Jestli pro vás
        Jestli pro vás zemědělství=golfové hřiště…

        pak opravdu nemá cenu vás komentovat, pro normální lidi je traktor něco co tahá pluh na polu, pro vás sekačka na anglický trávník. Doufán, že nejste zaměstnán u firmy co má něco společného s jídlem, i když vě+děl bych od koho nekupovat…

Napsat komentář