Američané využívají hromadnou dopravu nejvíce v historii

V roce 2013 podnikli Američané rekordních 10,7 miliard jízd veřejnou dopravou. Jde o nejvyšší číslo za posledních 57 let. Zároveň jde o osmý rok v řadě, kdy počet překročil kulatých 10 miliard. Amerika se mění a auta už tam nejsou tak populární jako dřív.

Individuální automobilová doprava už v USA není tak oblíbená jako dřív, stále populárnější je veřejná doprava
foto: Hybrid.cz

Začátek tzv. „ekonomické krize“ předznamenal v mimo jiné i pád automobilky General Motors. Ta zkrachovala a musela ji zachraňovat americká vláda. Na několik dalších let pak významně poklesl zájem o nákup nových aut. Stejně tak ve Spojených státech dlouhodobě klesá nebo stagnuje počet nově vydaných řidičškých průkazů a počet autem ujetých kilometrů.

Mnozí vidí ve zvýšeném zájmu o veřejnou dopravu v USA nejen ekonomické problémy jako je vyšší cena benzínu, ale také generační obměnu. Moderní generace (zvaná také „Generation Y“) už v automobilu nevidí symbol sociálního statusu, ale spíš nástroj, který jim pomáhá plnit některé každodenní úkony. Jenže dnešní pojetí auta je staré nejméně 50 let a požadavkům moderních městských obyvatel přestává vyhovovat.

vlastní

10 Comments on “Američané využívají hromadnou dopravu nejvíce v historii”

  1. Možná to tam nepíšou
    Možná to tam nepíšou proto, že jsou to blbosti 😉
    Tyhle údaje se objevily v Parlamentních listech, které se vyjadřují antiamericky a skutečnosti značně nadhodnocují.
    Doporučuji článek na Wikipedii:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Supplemental_Nutrition_Assistance_Program
    Dočteme se, že v r. 2013 se programu účastnilo 47 milionu Američanů(cca 15 % populace) a 72 % jsou rodiny s dětmi (55% jen s jedním rodičem) a čtvrtinu představují senioři a postižení.

    0,3-0,4 $/km, to by vycházelo 6 – 8 Kč/km. I kdybych započítal cenu auta, tak je to nesmysl. A to mají v USA poloviční ceny benzínu.

      1. Dobře, jelikož tu mluvíme
        Dobře, jelikož tu mluvíme o chudších vrstvách, tak ti si nebudou kupovat nic drahého, takže menší auto tak za 300 000 (ale klidně i o dost méně). Počítejme, že s ním tak 200 000 km najezdí. Spotřebu dejme třeba 7 l/100 km (taky spíš nadsazená hodnota). Neboli je tam pořád docela rezerva, kam se schová i pojištění, pneu, pravidelné servisy a případné opravy (pakliže to není výměna celého motoru 😉
        Cena benzínu v USA asi 19 Kč/l.
        A vyjde nám z toho celkem 2,8 kč/km. A v případě nějakého miniauta za 200 000 ještě méně 😉

        1. Klidně ti to spočítám
          Klidně ti to spočítám pro nové auto v USA, nájezd 150 000km za 5 let.

          Nové auto 300 000,-
          Benzín na km 1.4, celkem 210 000
          pneumatiky 5 sad – 40 000
          běžná údržba 30 000 za rok = usa má drahou práci, celkem 150 000.
          a jsi na 700 000 za 5 let – takže 4.7 kč/km

          A zbytek ti zaplácnou různá mýta – mají je skoro všude.

          Prostě reálné náklady jsou pro běžné američany moc vysoké

  2. Hmmm generation Y.
    V zemi,

    Hmmm generation Y.

    V zemi, kde 70 000 000 lidí dostává potravinové poukázky (v ČR je to ekvivalent životního minima), 150 000 000 lidí bere od státu nějaké dávky (v ČR doplatek na bydlení, školkovné, atd…) se méně jezdí auty? Tak to je fakt divné.

    Proč se v článku neuvedou skutečné důvody – kilometr v autě má v USA náklady cca 0,3-0,4 $/km, takže například denní dojíždění autem do 50 km vzdálené firmy vyjde měsíčně na 700$ a to už si prostý američan může těžko dovolit. Reálná situace je taková, že plných 50% američanů prostě nemá dostatek volných financí na provozování automobilu, takže se musí chovat ekologicky a používat hromadnou dopravu.

    1. Jenomže v USA je nárok na
      Jenomže v USA je nárok na přístup k těmto programům od mnohem vyššího příjmu než u nás, museli bychom ale znát náklady na bydlení atd. energie jsou myslím v USA lacinější, než u nás na starém kontinentě, potraviny, toť otázka.

      A nejsou v těch dávkách od státu náhodou i jakési takési důchody a jakési takési výsluhy veteránům?

Napsat komentář