Suzuki chce auta (a možná i skútry) na vodík

Japonsko a především japonské automobilky to s vodíkem myslí vážně. Honda i Toyota chtějí mít na trhu vodíková auta možná už příští rok. Teď se k nim přidává Suzuki, a tak sedost možná jednou dočkáme i vodíkových motorek!

Nový typ palivového článku Gen4 společnosti Intelligent Energy
foto: Motive, Intelligent Energy

Na konferenci JSAE 2014 (Společnost automobilových inženýrů Japonska) představila automobilka Suzuki a společnost Motive, Intelligent Energy nový palivový článek Gen4. Výjimečný je tím, že jej lze snadno zapracovat do jedno- i dvoustopých vozidel.

Výkon palivového článku je 3,9 kW, a je tedy určen jako zdroj energie pro menší elektrické stroje, případně jako range-extender do větších. Nový palivový článek je odolný proti otřesům i teplotním výkyvům a navíc je připraven pro masovou produkci.

Podle Jamese Batchelora, výkonného šéfa Motive, Intelligent Energy, by jejich nový palivový článek Gen4 bylo možné využít například i v oblasti letectví. V případě Suzuki se pak přímo vybízí aplikace např. ve skútrech či malých vozech.

tisková zpráva

7 Comments on “Suzuki chce auta (a možná i skútry) na vodík”

  1. Vždy som mal predstavu, že
    Vždy som mal predstavu, že palivové články sú relatívne jednoduché zariadenia. To čudo na obrázku vyzerá ako tradičný spaľovací motor – a asi bude aj podobne zložité – a teda aj poruchové. Nie je jednoduchšie mať len baterku a 2 vodiče?!?! Ale to by sa asi nič nekazilo a nabíjať by sme si to vedeli hocikde (aj doma), a niekto by asi prišiel o pravidelné príjmy.

    1. Pokud máte na mysli
      Pokud máte na mysli klasické akumulátory, tak to není tak jednoduché. Akumulátory mají malou hustotu energie, omezenou životnost a jsou drahé. Vodíkový článek má (na hmotnost) mnohem vyšší hustotu energie. Závisí to ovšem na dalších parametrech. Jak je drahý, jaká ekologická zátěž a dostupnost surovin, jaká je životnost. Tyto údaje v článku nejsou a nebudou dříve, než to půjde do sériové výroby. Pokud chcete něco výkonného a jednoduchého a spolehlivého, tak Al-Air baterie mají hustotu energie srovnatelnou s tekutými uhlovodíkovými palivy. Ale, nedá se to dobíjet, musí se vyměňovat celý pack. Je to tedy opravdu jenom baterie. http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium%E2%80%93air_battery

      1. Mám pocit že
        Mám pocit že nabíjateľné batérie sa neustále vyvíjajú. Človek, ktorý vyvinie ľahkú, lacnú a výkonnú batériu sa umiestni na poprednom mieste s majetkom (ak ho petrolobby neodstráni). Oproti súčasným LiFePo4 (ktoré sa javia ako rozumné pre trakčné systémy) by 2x zlepšenie (1/2 cena, 1/2 hmotnosť, 2x dojazd) predstavovalo plne použiteľný variant. Myslím že to je reálne. Myslím že je neprimerane preceňovaný parameter dojazdu. Ja keď som kupoval CNG, auto bola pre mňa významná veľkosť benzínovej nádrže. Počas 2 rokov a prejdení vyše 40 000 km som do nej tankoval 2x. Dnes by som to už tak neriešil. Každý by si mal zvážiť spôsob ako bude auto používať. V prípade EV na denné dochádzanie stačí dojazd 2-3x denného nájazdu a to je dosiahnuteľné bežnými akumulátormi.

        1. Ano, je pravda, že
          Ano, je pravda, že technologie se pořád posouvá a zrovna LiFePO4 mají velmi zajímavé parametry. Pokud se podaří snížit cenu, je to moc dobrá varianta, ale vodíkový pohon bych nezatracoval. Mě to stále vychází tak, že se tyto technologie mohou kombinovat a doplňovat.

          1. Plný súhlas. Žiadna z
            Plný súhlas. Žiadna z existujúcich (ani ešte neznámych technológii) nemá potenciál vytlačiť úplne všetky ostatné. Napr. pokiaľ by EV (je jedno či z bateriek alebo z H2)obsadili 50% trhu, tak to pravdepodobne následne zníži cenu ropy a spomalí to nástup EV. Všetko je so všetkým prepojené.

      2. Hustotu energie není
        Hustotu energie není kdovíjaká, ale je to o zvyku. Já mám v autě LPG s dojezdem cca 350km a prostě jsem se přizpůsobil. Nechápu proč lidé v souvislosti s elektromobilem potřebují najet 1000km na jeden zátah, když většina denně stejně nenajede více jak 200km.

Napsat komentář