Americká automobilka Tesla Motors sune dále vpřed svůj plán na výstavbu obří továrny na lithium-iontové baterie. Veškeré nerosty, které v ní bude zpracovávat, chce těžit „doma“ v USA. Kromě toho chystá i nové distribuční centrum.
foto: Tesla Motors
Automobilka Tesla Motors projektu své giga-továrny na výrobu li-ion baterií i nadále věří. A to i přesto, že velcí hráči jako Daimler, Panasonic a další vyjádřili obavy zda jde o realistický investiční záměr. Elon Musk a jeho parta věří, že ano.
Ostatně, podle nejnovějšího výzkumu společnosti Navigant Research se má trh s bateriemi pro elektrická auta do roku 2023 dostat ze současné hodnoty $6 mld. na $26,1 mld. To je slušný balík a Tesla už v minulosti prokázala, že umí hledět kupředu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla vyvinula nový titanový a hliníkový pancíř pro Model S
A to samé platí i pro chystanou továrnu. Investice v hodnotě 5 mld. dolarů by měla Tesle zajistit dlouhodobý náskok a byznys pro další dekády. Aktuálně firma oznámila, že veškeré suroviny, ze kterých se v továrně budou baterie vyrábět, získá firma v Severní Americe.
Nehodlá se tedy spoléhat na dovážení surovin ze zahraničí, ale naopak chce podpořit domácí, resp. severoamerický trh. Zároveň tím ale chce Tesla minimalizovat svou „uhlíkovou stopu“, tedy dopad výroby svých baterií na celkové životní prostředí.
Tesla se tak chytře snaží vyhnout kritice, která by mohla poukazovat na fakt, že vyráběné baterie nakonec v průběhu těžby, dopravy a zpracování materiálů vytvářejí vyšší znečištění než jaké pak ušetří provoz na elektřinu. Cílem Tesly je jak minimalizace dopadů výroby na životní prostředí, tak maximální snížení nákladů na výrobu.
Zda se jí podaří oba záměry vhodně skloubit, toť otázka pro následující léta. Dnes je běžné, že nerosty pro výrobu baterií putují po celém světě tisíce kilometrů než se dostanou z dolu do továrny.
Na závěr ještě jedna zajímavost vztahující se k Tesla Motors. Firma podle všeho koupila prázdný sklad ve městě Lathrop nedaleko San Franciska patřící do roku 2009 společnosti Mopar (divize Daimler-Chrysler) a začala s jeho přestavbou. Plocha 40 000 m2 by se měla proměnit ve „výrobní závod“. Není ale zatím jasné co tam bude Tesla vyrábět.
Má vůbec amerika takové
Má vůbec amerika takové zásoby Lithia??Mám pocit,že snad i v Evropě by se dalo něco najít.Teda kromě Ruska…
O zásoby lithia v USA bych
O zásoby lithia v USA bych starosti neměl.
Spíš jestli jim tamní zelení nebudou tu těžbu blokovat
Lithium je celkem dostupný
Lithium je celkem dostupný kov, je to dost běžně se vyskytující prvek na zemi. Zásoby jsou celkem dostatečné dokonce i v ČR. Amerika ho má také dost. Ostatní prvky (pokud se bavíme o LiPO4) jsou také dobře přístupné. Jedině Ytrium by mohl být problém. Nevím ale, jestli se vůbec při výrobě ještě používá.
Uz aby to bolo. Setrim na
Uz aby to bolo. Setrim na teslu E a urcitr si ju aj kupim. Na S model bohuzial nemam:-(.
Stačí pár let vyčkat,
Stačí pár let vyčkat, až opadne ten šílený zájem, tak i ojeté modely S budou za přijatelné peníze.