Na český trh dorazila novinka z Francie. Je jí značka Aixam, neboli „auto pro patnáctileté“. Malá plně elektrická vozidla mají výhodu především v tom, že je mohou řídit už řidiči od 15 let s platným řidičským průkazem skupiny AM.
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz
Značka Aixam působí ve Francii už třicet let. Po celou dobu své existence se zabývá výrobou mikroaut – primárně dieselových (motory dodává japonská Kubota). V posledních letech s nástupem módní elektromobility ale pochopitelně nemohla odolat a neosadit svá vozítka také elektromotorem a baterií.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Mia U – speciální edice francouzského elektromobilu
Tyto nyní konečně dorazily také do České republiky. Zatímco dieselových verzí těchto malých aut se zde prodá kolem 20 ročně, prodej těch elektrických se teprve rozjíždí. Rozměry vozítka jsou 2720 mm délka, šířka 1500 mm, rozvor 1795 mm.
Zatímco cena nejlevnější dieselové verze vychází vč. DPH na 261 000 Kč, cena nejlevnější elektrické verze jde hodně přes 400 000 Kč. Za takovou cenu bylo ještě nedávno možné koupit Citroen C-Zero nebo Peugeot iOn, které pochopitelně nabízejí řádově odlišné jízdní vlastnosti.
Na druhou stranu, na západě tato malá auta slouží především seniorům a lidem, kteří např. dočasně přišli o řidičský průkaz (ve Francii totiž na některé verze není třeba vůbec řádné řidičské oprávnění).
Po svezení v Aixamu je jasné, že tohle není tak docela auto jako spíš moped na čtyřech kolech s brutální cenovkou. Ale i tak je možné, že si nějaké zákazníky najde – není totiž bez zajímavých předností. Překvapil nás třeba slušný zavazadlový prostor a nezávislé fosilní vytápění.
Jestli se nemýlím je to i
Jestli se nemýlím je to i v tom videu tyto auta pro patnáctileté mají omezovač rychlosti/ výkonu. Je to něco podobného jako kategorie malý motocykl s rychlostí do 45km.Je to určené výhradně do města . Potkal jsem to na Rudné v Ostravě pěkná brzda provozu osobně bych s řízení tohoto mikro auta mel trauma na celý život.Kamarád kdysi koupil bedrunku (Polský FIAT) a po lehké nehodě kdy se o něj jen otřel kamion a dost zdeformoval kastli. Tak jeho rodiče když to viděli, tak už mu po opravě v tom zakázali jezdit .
Na Rudné? Který den a v
Na Rudné? Který den a v kolik to bylo hodin? Jezdím tudy do práce a z práce každý den.
Je mi líto ale knihu
Je mi líto ale knihu zážitků si nevedu nemohu sloužit. Je to už ale delší dobu, byl takový oranžový a nezvykle malý, kuriozní a držel se krajnice jako klíště. Proto mi to utkvělo v paměti.Byl to ale určitě ten model s klasickým spalovacím motorem. Tuším jel směrem Havířov <-> Ostrava.Jsou tam i větší šílenci co tam jezdí celoročně na kole.
Toto vozítko nabízí také EVC group .
http://www.evcgroup.cz/eaixam.html
Aixamy koupili na Mittalu na
Aixamy koupili na Mittalu na přibližování po provozu a někteří z vedení s tím tehdy ze srandy jezdili domů. Tchán s tím tehdy jeden den taky přijel (s bílým), trvalo mu to z hutě domů po Rudné asi dvě hodiny místo původních cca 45 minut a říkal, že takovou frontu naštvaných řidičů za sebou nikdy neměl.
Občas ještě potkávám
Občas ještě potkávám mladochy v černém Aixamu. Ten bude určitě v soukromém vlastnictví . To autíčko by mělo mít na střeše oranžový majáček jako Technické služby, který upozorňuje na pomalou jízdu.
Ano, rychlost je omezena na
Ano, rychlost je omezena na 45 km/h.
Chjo, mít to cenu tech 260k
Chjo, mít to cenu tech 260k tak bych nad tím uvažoval. 400k je scifi. Asi si budu muset opravdu počkat na Teslu E.
Je to velmi specifická
Je to velmi specifická kategorie, to je pravda. A Model E, ten bude bezesporu někde úplně jinde :).
No mě by malé vozítko do
No mě by malé vozítko do města stačilo. I ten dojezd je napohodu. Ale ta cena je proste mimo. No jinak je mi jasné že Tesla model E nebude stat 200k ale spíš k tomu milionu, ale tam bych to neměl problém za ni dát jelikož vím, že dostanu za ty prachy taky odpovídající hodnodu. Ale jinak díky za recenzi, aspoň sem zase o něco moudřejší.